Test jazdenky: VW Passat B5.5 2.5 TDI 110kW, modla východnej Európy

Volkswagen Passat B5
Recenzie
Publikoval Denis

VW Passat B5.5 je v našich končinách pre mnohých ľudí akousi modlou spomedzi automobilov. Táto jazdenka je veľmi obľúbená nie len u nás, ale aj v ostatných krajinách východnej Európy ako je Česko či Poľsko, v ktorom si bez Passata u žiadnej ženy ani len "neškrtneš". Ak si už počul dobre známy hit Passerati, určite vieš o čom hovorím.

Passat B5 sa začal vyrábať v roku 1996 v jedinej karosárskej verzii, ktorou bol sedan. O rok neskôr však pribudla aj verzia kombi pod označením Variant. Pod kapotou Passatu si si mohol vybrať z pomerne širokej palety ako dieselových, tak aj benzínových motorizácii. Modernizáciou a faceliftom prešiel Passat B5 v roku 2000. Verzia po facelifte je označovaná ako B5.5. Nás dnes bude zaujímať práve verzia po facelifte s dieselovým motorom pod kapotou.

Nárazový test Euro NCAP absolvoval VW Passat B5.5 v roku 2001 a za ochranu posádky pri náraze si odniesol 4/5 možných hviezdičiek.

Interiér sa vyznačuje kvalitnými materiálmi a na dobrej úrovni je aj kvalita dielenského spracovania. K dizajnu poviem len toľko, že interiér Passatu B5.5 je takmer identický s interiérom Škody Superb I o ktorej som nedávno písal a pôsobí na mňa teda rovnako fádne a nudne. Interiér je však veľmi priestranný a pohodlne sa v ňom odvezú všetci piati pasažieri.

Jazdné vlastnosti Passata sú len priemerné a človek by od tohoto automobilu čakal viac. Passat B5.5 jazdí rovnako zle ako Superb I. Pri ostrejšej jazde je automobil nedotáčavý a na prudšie zmeny smeru reaguje ťažkopádne (obzvlášť s ťažkými motormi pod kapotou). Počas prejazdu po nerovnomernom povrchu zvykne zadná náprava uskakovať a celé auto sa pohupuje. Športová jazda teda Passatu zrovna nevonia.

Naopak oveľa viac mu vyhovuje pokojná jazda, ktorá ťa poteší vynikajúcou smerovou stabilitou a dobrým komfortom jazdy. Tento automobil teda poteší skôr pokojne jazdiacich šoférov alebo tiež šoférov, ktorí ešte nesedeli v automobile s lepšími jazdnými vlastnosťami.

Dieselový vidlicový šesťvalec o objeme 2.5 litra pod označením V6 TDI dodáva výkon 110 kW / 150 koní a krútiaci moment 310 Nm. Aj napriek sľubne vyzerajúcim parametrom nie je tento motor priveľmi podarený, vyznačuje sa totiž značným turboefektom, neochotou ťahať v nízkych otáčkach, hlučným chodom, ale aj pomerne veľkým apetítom. Pri bežnej jazde si tento motor vypýta 8 litrov paliva na 100 km. Pre svižnejšiu jazdu je potrebné držať motor za za hranicou 2000 ot/min. VW Passat B5.5 s motorom 2.5 TDI 110 kW stihne šprint z 0 na 100 km/h za 9,6 sekúnd a maximálna rýchlosť dosahuje 220 km/h.

Medzi ďalšie slabé stránky motora 2.5 V6 TDI môžeme zaradiť jeho problematickú spoľahlivosť. Najzávažnejšia porucha, ktorou tento motor trpí, je opotrebovanie vačkových hriadeľov a ich klzných ložísk, čo spôsobuje vyššiu hlučnosť, kolísanie otáčok, ale aj slabší ťah motora. Táto oprava je veľmi nákladná, keďže je potrebné vymeniť všetky štyri vačkové hriadele, ale aj vahadlá.

Dôvodom nadmerného opotrebovania je konštrukčná chyba v podobe nedostatočnej cirkulácie oleja, ktorý je potrebný na mazanie vačkových hriadeľov, svoju úlohu taktiež zohráva predĺžený servisný interval výmeny oleja, ktorý je nastavený na 30 000 km. Výrobca tento problém riešil výmenou vačkových hriadeľov za odolnejšie, ale neskôr prepracoval celý mazací systém motora.

Ďalej sa môže vyskytnúť aj porucha na vstrekovacom čerpadle Bosch, pri ktorom môže dôjsť k upchaniu sitka v telese vstrekovacieho čerpadla, čo môže spôsobiť zadretie vstrekovacieho čerpadla. Je dôležité pravidelne meniť rozvodové remene, ale aj kladky a vodné čerpadlo, ktoré zvykne po určitom nájazde km tiecť. Nakoniec, tak ako aj pri motoroch 1.9 TDI, tak aj v prípade týchto motorov vedel potrápiť nefunkčný merač hmotnosti vzduchu.

Čo sa týka automobilu, VW Passat B5.5 môžeme zaradiť medzi pomerne odolné autá. Potrápiť však vie nefunkčné centrálne zamykanie, elektrické sťahovanie okien, opotrebované turbodúchadlo, vôle v silentblokoch ramien a v čapoch, problémy s mechanikou stieračov, klimatizáciou a ventilátorom kúrenia, poruchy ABS ale aj nižšia životnosť prednej nápravy.

Na záver by som dodal, že Passat B5.5 a Škoda Superb I sú v podstate jedno a to isté auto. Kúpa automobilu teda prebiehala nasledovne: Človek prišiel do predajne koncernu a povedal, že chce jeden sedan, na čo sa ho následne predajca spýtal, či chce mať na kapote a volante značku Volkswagenu alebo Škodovky. Inak je VW Passat B5.5 celkom podarené auto, ktoré by som na dlhšie trasy po diaľniciach určite neodmietol.

Je však veľmi veľká škoda, že táto jazdenka sa často dostane do rúk podvodníkov, ktorí s radosťou stočia tachometer o niekoľko sto tisíc kilometrov. Nájsť teda Passat, ktorý má pôvodné kilometre, je v dobrom stave a predáva sa za rozumnú cenu, je takmer nemožné.

Parametre auta:

  • Pohotovostná hmotnosť: 1510 kg

  • Dĺžka: 4703 mm

  • Šírka: 1746 mm

  • Výška: 1462 mm

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekovaním

  • Preplňovanie - preplňovaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek

  • Hnacia náprava - predná

  • Prevodovka - šesťstupňová manuálna

  • Zdvihový objem - 2496 cm3

  • Počet valcov - 6

  • Počet ventilov - 24

  • Krútiaci moment - 310 Nm

  • Výkon - 110 kW / 150 koní

  • Maximálny výkon - 4000 ot/min

  • Maximálna rýchlosť - 220 km/h

  • Zrýchlenie z na 100 km/h - 9,6 sekúnd

  • Spotreba - 7 litrov