Lacné autá do 500 eur (2. časť)
Vitaj pri druhej časti článku o autách, ktoré zoženieš za niekoľko stoviek eur. V predošlej časti sme si posvietili na tri autá do 500 eur, presnejšie na Fiat Punto, Škodu Feliciu a VW Polo, no a dnes si opäť posvietime na ďalšie tri autá do 500 eur. Poďme na to.
Lacné autá do 500 eur zoznam častí:
Obsah
Peugeot 106 1.1 8v 44kW
Parametre automobilu:
Rok výroby - 1991 až 2003
Pohotovostná hmotnosť - 890 kg
Počet dverí - 3 alebo 5
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 215 litrov
Parametre motora:
Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - bez preplňovania
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - päťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1124 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 8
Krútiaci moment - 94 Nm
Výkon - 44 kW / 60 koní
Maximálny výkon - 6200 ot/min
Maximálna rýchlosť - 165 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 14 sekundy
Spotreba - 6,2 litra
Peugeot 106 sa začal vyrábať v roku 1991. Zo začiatku sa predávala len 3-dverová varianta, neskôr v roku 1993 prišla aj 5-dverová. Trojdverová varianta však zaznamenala väčší úspech, a to aj v predaji. V roku 1996 prešla malá 106 faceliftom. Jazdné vlastnosti sú veľmi dobré aj napriek mäkkému odpruženiu. Automobil dobre drží stopu a v zákrutách sa príliš nenakláňa.
Benzínový motor o obejeme 1.1 litra poskytuje výkon 44 kW / 60 koní a krútiaci moment 94 Nm. Tento malý motor, má veľmi dobrú spotrebu, ktorá sa priemerne pohybuje okolo 6 litrov. Netrpí však ani dynamika automobilu, z 0 na 100 km/h to Peugeot 106 s týmto motorom zvládne za 14s, čo nie je vôbec zlé.Je potrebné dodať, že spotrebu aj dynamiku ovplyvňuje nízka hmotnosť (890 kg) tohoto auta.
Motor je spoľahlivý, celkom odolný, občas ho trápili poruchy zapaľpovacích cievok, čo je však oprava za pár drobných a po najazdení väčšieho počtu km sa vyskytoval únik oleja. Inak je tento motor bezproblémový, má peknú spotrebu, dostatočný výkon (na tak malé auto) a verne poslúži. Napriek zlej povesti o nespoľahlivej Francúzskej elektronike, si Peugeot 106 vedie celkom dobre, no nie je bez chyby.
Môžeš sa stretnúť s nefunkčním alternátorom, poruchou elektrického ovládania okien, ale aj centrálneho zamykania. Inak je Peugeot 106 s motorom 1.1 8v 44kw veľmi dobrou jazdenkou, ktorú dokážeš kúpiť už za 500 euro s priemerným nájazdom 150 000 až 180 000 km.
Citroen Xsara 1.9 D 51 kW
Parametre automobilu:
Rok výroby - 1997 až 2005
Pohotovostná hmotnosť - 1235 kg
Počet dverí - 5
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 408 litrov
Parametre motora:
Príprava zmesi - vznetový motor s nepriamym vstrekovaním
Preplňovanie - bez preplňovania
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - päťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1905 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 8
Krútiaci moment - 120 Nm
Výkon - 50 kW / 69 koní
Maximálny výkon - 4600 ot/min
Maximálna rýchlosť - 162 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 17,2 sekundy
Spotreba - 6,2 litra
Citroen Xsara sa začal vyrábať v roku 1997 v troj a päťdverovej karosárskej verzii. V roku 1998 bola predstavená verzia kombi, ktorá dostala označenie Break. Karoséria Xsary má dobrú antikoróznu ochranu, čo sa však neda povedať o výfukovom potrubí, ani o komponentoch podvozku.
Jazdné vlastnosti Xsary potešia len pokojne jazdiacich vodičov, sú veľmi komfortné, a to dokonca aj na našich rozmlátených cestách. Pokiaľ máš rád svižnú jazdu a "rezanie" zákrut, mal by si sa poohliadnuť po inom aute. V tiahlých zákrutách sa Xsara nakláňa a na nerovnomernom povrchu zasa pohupuje ako loď na mori. Pri náhlej zmene smeru začne zadná náprava vybočovať z jazdnej stopy.
Na rýchlu jazdu, nie sú stavané ani brzdy, ktoré sa pri väčšej záťaži prehrievajú a ich brzdný účinok výrazne slabne. Dieselový motor o objeme 1.9 litra dodáva výkon 51 kW / 69 koní. Motor výkonom nikoho nenadchne, no jeho spoľahlivosť a odolnosť je veľmi dobrá. Bezporuchový však nie je, občas sa vyskytovala porucha termostatu ale aj úniky motorového oleja.
Zlé studené štarty, môžu znamenať nefunkčné žhaviace sviečky alebo opotrebované palivové čerpadlo. Priemerne si tento motor vypýta 6 litrov na 100 km. Citroen Xsara 1.9 D je auto, ktoré sa hodí skôr pre vodiča obľubujúceho pokojnú a komfortnú jazdu. Túto jazdenku zoženieš za 500 euro s priemerným nájazdom 200 000 až 240 000 km.
Opel Corsa 1.0 12v 40 kW
Parametre automobilu:
Rok výroby - 1993 až 2000
Pohotovostná hmotnosť - 835 kg
Počet dverí - 3 alebo 5
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 260 litrov
Parametre motora:
Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - bez preplňovania
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - päťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 998 cm3
Počet valcov -3
Počet ventilov - 12
Krútiaci moment - 85 Nm
Výkon - 40 kW / 53 koní
Maximálny výkon - 5600 ot/min
Maximálna rýchlosť - 155 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 18,6 sekundy
Spotreba - 4,5 litra
Opel Corsa druhej generácie sa začal vyrábať v roku 1993 v troj a päť dverovej karosárskej verzii. V roku 1997 prešiel malý Opel Corsa faceliftom. Prepracovaný bol hlavne podvozok, čím sa zlepšili jazdné vlastnosti automobilu. Okrem podvozku sa zlepšila aj ochrana karosérie voči korózií.
Naladenie podvozku (najmä modelov po facelifte) je veľmi dobré, auto drží stopu a statočne tlmí nerovnosti. Brzdy však nie sú nič moc, po zaťažení vädnú a rýchlo strácajú silu. Trojvalcový benzínový motor objeme 1.0 litra dodáva výkon 40 kW / 53 koní a krútiaci moment 85 Nm, čo sú naozaj skromé hodnoty.
Motor nemá dostatok sily ani pre tak ľahké auto ako je Opel Corsa (835 kg). Zrýchliť z 0 na 100 km/h totiž dokáže až za 18,6 sekundy, čo znamená že obiehanie nie je len nebezpečné ale aj nemožné. Motor sa však vyznačuje veľmi dobrou spotrebou, priemerne 5,5 litra na 100 km.
V spoľahlivosti si motor celkom dobre, občas však potrápi problém zo škrtiacou klapkou a rozvodovou reťazou, ktorá praská. Opel Corsa s touto motorizáciou patrí skôr do mesta, žiaden výkon od neho neočakávaj, no za to sa ti odvďačí nízkou spotrebou a dobrou spoľahlivosťou. Túto jazdenku dokážeš zohnať za sumu 500 eur s priemerným nájazdom 200 000 km.
Záver
Na dnes je to všetko, no v nasledujúcom článku sa opäť pozrieme na ďalšie tri autá do 500 eur.