logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Lacné autá do 500 eur (1. časť)


Vitaj pri prvej časti článku o autách, ktoré patria k tým najlacnejším na trhu. Hľadáš pracanta na stavbu, auto na dojazdenie alebo si práve dostal vodičák, a nie si na tom finančne najlepšie? V týchto článkoch si posvietime na lacné autá, ktoré sú dostupné, za minimum peňazí. Nastavíme si teda maximálny rozpočet na 500 euro a pokúsime sa nájsť a vypísať rôzne typy áut, ktoré za túto sumu zoženieš bez vážnejších problémov. Samozrejme, pokúsime sa vybrať také automobily, ktorých oprava nestojí takmer nič, ale aj také, do ktorých nebudeš musieť ihneď po ich kúpe investovať množstvo peňazí. Poďme sa teda pozrieť na tri lacné autá do 500 eur.

Lacné autá: 

Fiat Punto I 1.1 SPI 40kW

Parametre automobilu:

Rok výroby - 1993 až 1999
Pohotovostná hmotnosť - 830 kg
Počet dverí - 3 alebo 5
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 264 litrov

Parametre motora:

Príprava zmesi - zážihový motor s jednobodovým vstrekovaním
Preplňovanie - bez preplňovania
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - päťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1108 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 8
Krútiaci moment - 84 Nm
Výkon - 40 kW / 55 koní
Maximálny výkon - 5500 ot/min
Maximálna rýchlosť - 155 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 16,5 sekundy
Spotreba - 6,5 litra

Fiat Punto bolo vo svojej dobe veľmi žiadaným a predávaným autom, o čom svedčí aj titul auta roka, ktorý Punto prvej generácie získalo v roku 1995. Dnes je toto auto veľmi lacnou jazdenkou, ktorú dokážeš bez problémov zohnať za necelých 500 eur, a to aj s relatívne malým počtom najazdených kilometrov, v priemere 150 000 km. Povedzme si však niečo viac o vlastnostiach tohoto autíčka.

Jazdné vlastnosti malého Punta sú na veľmi dobrej úrovni a dovoľujú skutočne svižnú jazdu. Podvozok dobre tlmí nerovnosti, škoda len väčšieho hluku, ktorý preniká do kabíny pri prejazde nerovností. Benzínový motor o objeme 1.1 litra poskytuje výkon 40 kw / 55 koní a krútiaci moment 80 Nm, čo je naozaj málo, no pod kapotou Punta ktorého hmotnosť je len 830 kg, mu tento výkon na jazdu po meste a okrskoch stačí. Problém však nastáva v prípade, ak je auto plne obsadené alebo ak tento malý motorček vytiahneš na diaľnicu. V tomto prípade mu veľmi rýchlo dochádza dych.

Závodník to síce nie je, no odvďačí sa ti peknou spotrebou, priemerne 67 litrov v závislosti od štýlu jazdy. Tento maličký motor je veľmi jednoduchý a celkom spoľahlivý. Náhradných dielov je veľmi veľa a nestoja skoro nič, takže ak už sa náhodou niečo pokazí, bude to pravdepodobne lacná záležitosť. Najlepšie kúsky sú tie, ktoré sú dovezené zo zahraničia, pretože okrem vyššej výbavy je zabezpečená aj vyššia antikorózna ochrana. Pokiaľ teda hľadáš lacné auto za niekoľko stoviek eur, ktoré ti verne poslúži ešte nejaký čas a odvezie ťa z bodu A do bodu B, Fiat Punto prvej generácie je veľmi dobrou voľbou.

Škoda Felicia 1.3 MPI 50kW

Parametre automobilu:

Rok výroby - 1994 až 2001
Pohotovostná hmotnosť - 940 kg
Počet dverí - 5
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 272 litrov

Parametre motora:

Príprava zmesy - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - bez preplňovania
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - päťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1289 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 8
Krútiaci moment - 100 Nm
Výkon - 50 kW / 68 koní
Maximálny výkon - 5500 ot/min
Maximálna rýchlosť - 162 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 13,6 sekundy
Spotreba - 6,6 litra

Československá klasika pod názvom Škoda Felicia sa začala vyrábať v roku 1994 a ihneď zožala veľký úspech. Škoda Felicia sa vyrábala v rôznych karosárskych verziách, napríklad 5 dverový hatchback, kombík, pick up, Van Plus a v roku 1998 sa Felicia dočkala faceliftu. Keďže zálkadné verzie s motormi o objeme 1.3 litra (40kW a 50kW) nemali žiadne stabilizátory, dosť sa v zákrutách nakláňali. Podvozok však dobre tlmí nerovnosti a zabezpečuje dostatočný komfort posádke automobilu.

Od začiatku výroby trápila Feliciu nízka tuhosť karosérie, v zákrutách sa krúti a všetky plasty v interiéri vŕzgajú. Ďaľším problémom karosérie bola jaj nízka odolnosť voči korózií, najčastejšie si to odniesli blatníky, prahy a dvere od kufra. Benzínový motor s viacbodovým vstrekovaním o objeme 1.3 litra dodáva výkon 50 kW / 68 koní a krútiaci moment 100 Nm. Nie je to žiaden silák, do mesta a na okrsky však postačuje. V priemere si tento motor vypýta 7 litrov na 100 km, no počas jazdy v meste je veľmi smädný a spotreba sa pohybuje medzi 9 až 10 litrami.

Motor je jednoduchý ale občas sa vyskytne porucha šktriacej klapky ale aj porucha zapaľovacej cievky, no všetky problémy je možné vyriešiť za pár korún. Túto jazdenku, ktorá ti verne poslúži, dokážeš zohnať bez problémov za 500 eur s priemerným nájazdom kilometrov 150170 tisíc kilometrov. Táto Škoda Felicia je však vhodná skôr pre šoféra, ktorý si moc nepotrpí na jazdné vlastnosti, ovládateľnosť, no ani výkon. Odvďačí sa však veľmi lacným servisom, priestrannosťou a jednoduchou konštrukciou.

VW Polo III 1.4 MPI 44 kW

Parametre automobilu:

Rok výroby - 1994 až 2001
Pohotovostná hmotnosť - 910 kg
Počet dverí - 3 alebo 5
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 245 litrov

Parametre motora:

Príprava zmesy - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - bez preplňovania
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - päťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1390 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 8
Krútiaci moment - 116 Nm
Výkon - 44 kW / 60 koní
Maximálny výkon - 4700 ot/min
Maximálna rýchlosť - 160 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 14,9 sekundy
Spotreba - 6,5 litra

Volkswagen Polo tretej generácie je veľmi dobre a kvalitne spracovaný automobil, ktorý sa začal vyrábať v roku 1994. VW Polo sa vyrábalo v 3 a 5 dverovej verzii Hatchback a verzii kombi. Malý hatchback má veľmi dobré jazdné vlastnosti. Podvozok statočne tlmí nerovnosti a je veľmi dobre odhlučnený, čo je pri takýchto malých hatchbackoch skôr rarita. Benzínový motor o objeme 1.4 MPi 8v dodáva výkon 44 kW / 60 koní a krútiaci moment 116 Nm. Auto je celkom svižné, pokiaľ vňom sedíš sám. Pri plnom obsadení sa motor trápi.

Toto auto je vhodné skôr do mesta a na okrsky ako na dlhé jazdy po diaľnici. Priemerne si autíčko vypýta 66,5 litra na 100 km. Pri mestskej jazde však spotreba stúpa na 8 až 9 litrov, v závislosti od štýlu jazdy. Motor, ako aj celé auto je veľmi jednoduché kvalitné a veľmi spoľahlivé. Nevýhodou je však nízka kvalita laku karosérie a pri verziách bez posilovača riadania sa môže vyskytnúť vôľa v riadení. Pokiaľ si priaznivcom automobilov značky Volkswagen a hľadáš auto za niekoľko stoviek eur, VW Polo je pre teba tou správnou voľbou. Toto auto je priemerne dostupné za 500 eur s počtom najazdených kilometrov 160180 tisíc km. VW Polo tretej genrácie 1.4 MPi 8v 44kW ti neponúkne moc dynamiky, no zato sa ti odvďačí jednoduchosťou, spoľahlivosťou, lacným servisom a celkom nízkou spotrebou.

Všetky tieto automobily boli vo svojej dobe veľmi obľúbené a relatívne drahé, no dnes ich dokážeš zohnať za čiastku neprevyšujúcu 500 eur. V ďalšej časti si opäť posvietime na ďaľšie tri lacné autá.