logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Lacné autá do 2000 eur (10. finálna časť)


Vitaj pri desiatej a zároveň aj poslednej časti o lacných autách, ktoré dokážeš zohnať za malý peniaz. V predošlej časti sme si posvietili na tri automobily, Volkswagen Golf, Škodu Fabia a Alfu Romeo 147. V dnešnom článku sa opäť pozrieme na ďaľšie tri autá do 2000 eur.

Volkswagen Polo 1.4 TDI 55kW

Parametre automobilu:

Rok výroby - 2001 až 2009
Pohotovostná hmotnosť - 1103 kg
Počet dverí - 3 alebo 5
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 270 litrov

Parametre motora:

Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekovaním
Preplňovanie - preplňovaný turbodúchadlom
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - päťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1422 cm3
Počet valcov - 3
Počet ventilov - 6
Krútiaci moment - 195 Nm
Výkon - 55 kW / 75 koní
Maximálny výkon - 4000 ot/min
Maximálna rýchlosť - 170 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 13,6 sekúnd
Spotreba - 4,6 litrov

Volkswagen Polo štvrtej generácie sa začalo vyrábať v roku 2001 v troj a päť dverovej karosárskej verzii hatchback a opäť ako aj predošlá generácia, zaznamenalo veľký predajný úspech. Polo ponúkalo pod svojou kapotou na výber so širokej palety ako benzínových, tak aj dieselových motorizácií. V roku 2005 prešlo malé Polo IV faceliftom, pričom zmeny sa týkali najmä prednej časti automobilu, ktorý prebral dizajn od modelu Passat. Ďalšími zmenami však prešla aj zadná časť automobilu a rovnako tak aj jeho interiér. Nárazový test absolvovalo Polo v roku 2002, pričom získalo 4/5 hviezdičiek. Polo štvrtej generácie sa prestalo vyrábať v roku 2009, kedy ho nahradila piata generácia.

Podvozok Pola IV je veľmi dobre naladený, je to akýsi kompromis medzi komfortom a tuhosťou. Automobil drží stopu a v zákrutách sa príliš nenakláňa. Čo sa týka komfortu, Polo štvrtej generácie si vedie veľmi dobre, jeho podvozok pekne filtruje aj väčšie nerovnosti a do kabíny sa nedostáva ani veľa hluku. Pochváliť treba aj riadenie, ktoré je presné a reaguje okamžite na akúkoľvek zmenu smeru jazdy.

Motor o objeme 1.4 litra pod označením TDI dodáva výkon 55 kW / 75 koní a krútiaci moment 195 Nm, čo nie je veľa, no malému a ľahkému Polu úplne postačuje. Aj keď je motor papierovo slabý, pri zošliapnutí plynového pedálu pocítiš typický TDI kopanec do zadku. Motor zaberá o niečo neskôr ako jeho štvorvalcový súrodenec pod rovnakým označením a tak si na všetok krútiaci moment musíš počkať až kým ručička otáčkomeru nedosiahne 2200 ot/min. Motor poskytuje malému Polu dostatok síl aj na svižnú jazdu, no situácia sa rýchlo mení, ihneď ako ručička rýchlomeru dosiahne 100 až 120 km/h, kedy sú vibrácie a hluk motora neznesiteľné a je cítiť, že motor má malý objem a chýba mu jeden valec. VW Polo IV s týmto motorom si priemerne vypýta 4 až 4,5 litra paliva na 100 km. Výborne si tento motor vedie aj v spoľahlivosti, je mechanicky odolný a netrápia ho žiadne vážne poruchy. Viac o tomto motore si prečítaj tu 1.4 TDI 55kW.

Polo štvrtej generácie patrí medzi odolné a spoľahlivé autá, aj keď to tak v prvých ročníkoch jeho výroby nebolo. Najčastejšie vie potrápiť porucha elektrického sťahovania okien, nefunkčný snímač brzdových svetiel, svietiace kontrolky airbagu a systému ABS. Podvozok a jeho jednotlivé časti vydržia naozaj veľa, a to najmä vtedy, ak sa pod kapotou nachádzajú menšie a ľahšie motory. Jednoducho povedané, VW Polo IV 1.4 TDI 55kW je výborné auto, ktoré sa ti odvďačí nízkou spotrebou, dostatočným výkonom a skvelou spoľahlivosťou. Túto jazdenku dokážeš zohnať za 2000 eur s priemerným nájazdom 180 až 250 tisíc km.

Citroen C3 1.1 8v 44kW

Parametre automobilu:

Rok výroby - 2001 až 2010
Pohotovostná hmotnosť - 1010 kg
Počet dverí - 5
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 305 litrov

Parametre motora:

Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - nepreplňovaný
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - päťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1124 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 8
Krútiaci moment - 94 Nm
Výkon - 44 kW / 60 koní
Maximálny výkon - 5500 ot/min
Maximálna rýchlosť - 155 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 15,1 sekúnd
Spotreba - 6 litrov

Citroen C3 sa začal vyrábať v roku 2001 v päťdverovej karosárskej verzii hatchback. C3-ka sa vo svojej dobe veľmi dobre predávala, o čom svečí aj jej dlhá deväť ročná výroba. Pod kapotou Citroenu C3 si mal na výber z celkom slušnej palety motorizácií. V roku 2005 prešla C3-ka faceliftom, pričom zmeny sa týkali najmä nárazníkov, masky chladiča a svetlometov. Nárazový test absolvoval Citroen C3 v roku 2002 a získal 3/5 možných hviezdičiek. V roku 2010 sa začala vyrábať druhá generácia Citroenu C3 a nahradila tak starý model.

Jazdné vlastnosti Citroenu C3 sú skôr na podpriemernej úrovni, v zákrutách sa toto auto výrazne nakláňa a pohupuje. Držanie jazdnej stopy, tiež nepatrí medzi jeho silné stránky. Podvozok však poskytuje celkom slušný komfort posádke automobilu aj na rozbitých cestách, ktorých je u nás nespočetne veľa.

Benzínový motor o objeme 1.1 litra dodáva C3-ke výkon 44 kW / 60 koní a krútiaci moment 94 Nm, čo sú naozaj nízke hodnoty, no s mizernými jazdnými vlastnostami, aké poskytuje podvozok Citroenu C3, nie je ani väčší výkon potrebný. Motor neposkytuje dynamiku na svižnejšiu jazdu, je vhodný skôr na krátke jazdy po meste a okreskách. Citroen C3 si s týmto motorom priemerne vypýta 6 až 6,5 litrov paliva na 100km, čo nie je najhoršia spotreba. Veľmi dobre si však tento motor vedie z hľadiska spoľahlivosti, no občas ho vie potrápiť porucha zapaľovacej cievky a pri veľkom nájazde km sa objavuje aj únik oleja.

Čo sa týka auta, tak Citroen C3 patrí len medzi podpriemerne spoľahlivé automobily. Najčastejšie ho trápia poruchy elektroniky, ako napríklad porucha elektrického ovládania okien, centrálneho zamykania, svietiaca kontrolka airbagu, problémy s klimatizáciou, ale aj poruchy systému ABS. Dlhú životnosť nemajú ani jednotlivé časti podvozku, objavujú sa vôle v prednej náprave, klepajúce tyčky stabilizátora, praskajúce pružiny a podobne. Citroen C3 1.1 8v 44kW nepatrí medzi najspoľahlivejšie a najlepšie jazdiace autá, no na bežné jazdenie po meste úplne postačí. Toto auto dokážeš zohnať za 2000 eur s priemerným nájazdom 160 000 km.

Seat Ibiza 1.4 16v 55kW

Parametre automobilu:

Rok výroby - 2002 až 2009
Pohotovostná hmotnosť - 1057 kg
Počet dverí - 3 alebo 5
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 266 litrov

Parametre motora:

Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - nepreplňovaný
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - päťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1390 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 16
Krútiaci moment - 126 Nm
Výkon - 55 kW / 75 koní
Maximálny výkon - 5000 ot/min
Maximálna rýchlosť - 175 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 13,2 sekúnd
Spotreba - 6,6 litrov

Seat Ibiza tretej generácie označovaná aj ako 6L sa začal vyrábať v roku 2001 v troj a päť dverovej verzii hatchback. Atraktívny dizajn Seatu Ibiza navrhoval šéfdizajnér Alfy Romeo Walter De Silva a aj vďaka nemu patrí dodnes Ibiza tretej generácie medzi veľmi obľúbené a nestarnúce jazdenky. Ibiza ponúkala pod svojou kapotou na výber zo širokej palety ako benzínových, tak aj dieselových motorov. V roku 2006 prešla Ibiza faceliftom, pričom zmenené boli najmä nárazníky, ale zmenila sa aj paleta vzorov čalúnenia a farebné usporiadanie zadných svetlometov. Ibiza III prešla nárazovým testom v roku 2002, pričom získala 4/5 možných hviezdičiek.

Jazdné vlastnosti Ibizy sú v rámci jej triedy na veľmi dobrej úrovni, auto drží stopu, nenakláňa sa a zvláda aj rýchly prejazd ostrými zákrutami. Podvozok je veľmi tvrdo naladený a tak sa na nejaký komfort jazdy nedá ani pomyslieť. Prejazd nerovnosťami sa nezaobíde bez tvrdých a hlučných rán, ktoré sa prenášajú do interiéru automobilu. Výborné je však riadenie, ktoré je citlivé a okamžite reaguje na akúkoľvek zmenu smeru jazdy. Radenie je tiež veľmi dobré, má presné dráhy a tak môžeš jednotlivé prevodové stupňe radiť doslova jedným prstom.

Benzínový motor o objeme 1.4 litra dodáva výkon 55 kW / 75 koní a krútiaci moment 126 Nm, čo nie je veľa no na bežnú jazdu po meste a okresnách tento motor bohato postačuje. Motor sa vyznačuje obstojnou pružnosťou, aj keď to nie je žiaden závodník a má celkom peknú spotrebu, ktorá sa pohybuje medzi 6 až 7 litrami, v závislosti od štýlu jazdy. Najviac síl ma tento motor medzi 3300 až 5000 ot/min a tak je pre svižnejšiu jazdu potrebné motor držať vo vyšších otáčkach, čo sa však odráža aj na vyššej spotrebe paliva. Rovnako ako každý motor, nie je ani tento motor bez jedinej chyby. Občas sa vyskytne chybná zapaľovacia cievka, čo však nie je drahá záležitosť (cca 20 až 30 euro) ale aj zanesená škrtiaca klapka, ktorú zvyčajne stačí len poriadne vyčistiť. Inak dokáže tento motor nabehať slušnú porciu kilometrov bez vážnejších porúch a nákladných opráv.

Seat Ibiza patrí medzi celkom spoľahlivé vozidlá, netrápi častými poruchami a ak sa náhodou niečo pokazí, oprava nebýva nákladná. Najčastejšie sa vyskytujú praskajúce žiarovky predných svetlometov, svietiaca kontrolka airbagu, ale aj opotrebované tyčky stabilizátora a vŕzgajúca zadná náprava. Seat Ibiza tretej generácie 1.4 16v 55kW je však veľmi pekné a podarené auto, ktoré sa ti odvďačí veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami a slušnou spoľahlivosťou. Túto jazdenku dokážeš zohnať za 2000 eur s priemerným nájazdom 180 až 240 tisíc km.