AUTORIDE

Lacné autá do 2000 eur (1. časť)

VW Golf IV
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Vitaj pri prvej časti o lacných autách, ktoré u nás dokážeš zohnať za relatívne malý peniaz. V dnešnom článku sa pozreme na ďaľšie tri autá do 2000 eur.

1. Volkswagen Golf 1.4 16v 55kW

Obsah

Parametre automobilu:

  • Rok výroby - 1997 až 2003

  • Pohotovostná hmotnosť - 1104 kg

  • Počet dverí - 3 alebo 5

  • Počet miest na sedenie - 5

  • Objem batožinového priestoru - 330 litrov

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním

  • Preplňovanie - bez preplňovania

  • Hnacia náprava - predná

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna

  • Zdvihový objem - 1390 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 16

  • Krútiaci moment - 126 Nm

  • Výkon - 55 kW / 75 koní

  • Maximálny výkon - 5000 ot/min

  • Maximálna rýchlosť - 172 km/h

  • Zrýchlenie z na 100 km/h - 14 sekundy

  • Spotreba - 6,6 litra

Volkswagen Golf štvrtej generácie sa začal vyrábať roku 1997 a dodnes patrí medzi veľmi obľúbené jazdenky. Golf IV sa vyrábal v troj a pä dverovej karosérií hatchback a verzii kombi. Pod kapotu Golfu IV si môžeš vybrať zo širokej palety motorizácií. Volkswagen Golf IV sa prestal vyrábať v roku 2003, kedy bol nahradený piatou generáciou, avšak verzia kombi sa vyrábala až do roku 2006. Nárazový test absolvoval Golf IV v roku 1998 a získal 4/5 hviezdičiek.

Jazdné vlastnosti Golfa IV sú na veľmi dobrej úrovni, dobre drží jazdnú stopu, a to aj počas ostrejších prejazdoch zákrutami. Auto si slušne vedie aj z pohľadu komfortu, dobre tlmí nerovnosti, pričom výraznejšie rázy sa začínajú ozývať až pri prejazde väčšími nerovnosťami. Športové verzie majú komfort pruženia podstatne horší, čo však vynahradzujú lepšími jazdnými vlastnosťami.

Benzínový motor o objeme 1.4 litra dodáva výkon 55 kW / 75 koní a krútiaci moment 12 6Nm. Tento motor poskytuje Golfu IV priemernú dynamiku na bežné jazdenie po meste a okreskách, no na svižnú jazdu nemá dostatok síl. Najviac sily poskytuje motor medzi 3300 až 5000 ot/min a tak je pri predbiehaní potrebné motor vytočiť do vyšších otáčok.

Golf IV s motorom 1.4 16v si priemerne vypýta 6,5 až 7 litrov paliva na 100 km.Dobre si však tento motor vedie v spoľahlivosti, občas však potrápi porucha niektorej zo zapaľovacích cievok a pri veľkom počte najazdených km aj vyššia spotreba oleja. Inak je tento motor veľmi odolný, spoľahlivý a zvládne najazdiť slušnú porciu km.

Čo sa týka automobilu, tak Golf IV patrí medzi veľmi spoľahlivé autá. Automobil nehnije, je veľmi odolný, no potrápiť vie elektronika, či už stieračov, sťahovacích okien, ale aj centrálneho zamykania. Nevýhodou tejto obľubenej jazdenky je aj fakt, že sa veľmi často dostane do rúk podvodníkov, ktorí radi stáčajú kilometre, a preto by si mal byť pri kúpe tohoto autíčka opatrný. Inak je Volkswagen Golf IV 1.4 16v 55kW je veľmi dobré auto na bežné jazdenie a dokážeš ho zohať za 2000 eur s priemerným nájazdom 200 000 km.

2. Škoda Fabia 1.9 SDI 47kW

Parametre automobilu:

  • Rok výroby - 1999 až 2007

  • Pohotovostná hmotnosť - 1200 kg

  • Počet dverí - 5

  • Počet miest na sedenie - 5

  • Objem batožinového priestoru - 260 litrov

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekovaním

  • Preplňovanie - bez preplňovania

  • Hnacia náprava - predná

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna

  • Zdvihový objem - 1896 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 8

  • Krútiaci moment - 125 Nm

  • Výkon - 47 kW / 64 koní

  • Maximálny výkon - 4000 ot/min

  • Maximálna rýchlosť - 155 km/h

  • Zrýchlenie z na 100 km/h - 18,6 sekundy

  • Spotreba - 4,8 litrov

Škoda Fabia sa začala vyrábať v roku 1999 a takmer ihneď zaznamenala veľký predajný úspech, a to najmä v našich končinách. Fabia prvej generácie sa vyrábala v troch karosárskych verziách, hatchback, kombi a sedan, pričom najmenej obľúbená bola „otrasná“ verzia sedan. Pod kapotou Fabie si mal na výber zo širokej palety, ako benzínových, tak aj dieselových motorov.

V roku 2004 prešla Škoda Fabia faceliftom, pričom zmeny sa týkali nárazníkov, mriežky chladiča, ale aj grafiky zadných svetiel. V roku 2007 bola predstavená Fabia druhej generácie, čím sa ukončila výroba prvej generácie. Nárazový test absolvovala Fabia v roku 2000 a viedla si veľmi dobre. Za ochranu posádky dostala 4/5 hviezdičiek a za ohľaduplnosť pri strete s chodcom získala 2/4 hviezdičiek.

Jazdné vlastnosti Fabie sú na dobrej úrovni, automobil drží jazdnú stopu a priveľmi sa nenakláňa. Podvozok Fabie statočne tlmí nerovnosti a hluk, takže poskytuje dostatočný komfort celej posádke. Brzdy sú veľmi dobré, majú rýchly nástup a nestrácajú silu. Vychváliť treba aj radenie, pretože má presné dráhy a tak dokážeš radiť jednotlivé prevodové stupňe veľmi ľahko.

Dieselový motor o objeme 1.9 litra dodáva výkon 47 kW / 64 koní a krútiaci moment 124 Nm, čo je pre relatívne ťažkú Fabiu žalostne málo. Motor je vhodný skôr na dlhé jazdy, kedy nie je potrebné často radiť a meniť rýchlosť. Predbiehanie s týmto motorom je rovnako nebezpečné ako ruská ruleta. Motor sa ti odvďačí veľmi peknou spotrebou, ktorá sa priemerne pohybuje okolo 5 litrov na 100 kilometrov.

Motor ti neposkytne takmer žiadný výkon, no za to sa ti odvďačí vynikajúcou spoľahlivosťou. Samozrejme, aj u toho najspoľahlivejšiho motora sa občas vyskytne problém, v tomto prípade vedela občas potrápiť „váha vzduchu", ktorej výmena však stojí len niekoľko eur. Inak je tento motor schopný najazdiť pol milióna až milión kilometrov, a to všetko bez vážnych porúch a veľkých investícií.

Čo sa týka automobilu, tak v spoľahlivosti si Škoda Fabia prvej generácie vedie celkom dobre. Občas sa však vyskytne zopár problémov, ako napríklad praskajúce žiarovky v predných svetlometoch, nefunkčné sťahovanie elektrických okien, nefunkčný ostrekovač zadného skla, nefunkčný snímač brzdových svetiel alebo vŕzgajúce pazvuky z palubnej dosky. Škoda Fabia 1.9 SDI je dobré auto na dlhšie trasy, ktoré sa ti odvďačí skvelou spoľahlivosťou a výbornou spotrebou. Túto jazdenku dokážeš zohnať za 2000 eur s priemerným nájazdom 200 000 km.

3. Alfa Romeo 147 1.9 JTD 85kW

Parametre automobilu:

  • Rok výroby - 2000 až 2010

  • Pohotovostná hmotnosť - 1345 kg

  • Počet dverí - 3 alebo 5

  • Počet miest na sedenie - 5

  • Objem batožinového priestoru - 280 litrov

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekovaním

  • Preplňovanie - preplňovaný turbodúchadlom

  • Hnacia náprava - predná

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna

  • Zdvihový objem - 1910 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 8

  • Krútiaci moment - 275 Nm

  • Výkon - 85 kW / 115 koní

  • Maximálny výkon - 4000 ot/min

  • Maximálna rýchlosť - 190 km/h

  • Zrýchlenie z na 100 km/h - 10 sekúnd

  • Spotreba - 5,8 litrov

Alfa Romeo 147 sa začala vyrábať v roku 2000 a vyrábala sa v troj a päť dverovej karosárskej verzii hatchback. Pod kapotou Alfy Romeo 147 si si mohol vybrať len zo skromnej palety motorizácií. V roku 2004 prešla 147-čka výrazným faceliftom, ktorý sa týkal najmä prednej časti automobilu, ale zmenená bola aj zadná časť, nárazníky a svetlomety. Nárazový test absolvovala Alfa Romeo v roku 2001, pričom získala len 3/5 hviezdičiek.

Jazdné vlastnosti Alfy Romeo 147 sú výborné, autíčko drží stopu a bezproblémov zvláda aj rýchly prejaz ostrými zákrutami. Komfort jazdy je však len na podpriemernej úrovni, podvozok je tvrdo naladený a tak pri prejazde nerovnosťami vytrase celú posádku automobilu. Mínusom sú aj brzdy, ktoré po zaťažení rýchlo strácajú svoju silu.

Dieselový motor o objeme 1.9 litra dodáva výkon 85 kW / 115 koní a krútiaci moment 275 Nm. Tento motor poskytuje 147-čke naozaj dostatok dynamiky aj na svižnú jazdu. Priemerne si tento motor vypýta 5,5 až 6 litrov paliva na 100 km, čo je celkom slušná spotreba. V spoľahlivosti si tento motor vedie celkom dobre, občas však vie potrápiť porucha vstrekovačov, váhy vzduchu, ale aj opotrebované turbodúchadlo.

Alfa Romeo 147 patrí len medzi podpriemerne spoľahlivé automobily, najčastejšie vie potrápiť štrajkujúca elektronika, ale aj rýchlo opotrebovaný podvozok, ramená, silentbloky, stabilizátory a podobne. Aj keď Alfa Romeo 147 nepatrí medzi spoľahlivé automobily, odvďačí sa ti výbornými jazdnými vlastnostiami a peknou spotrebou. Túto jazdenku dokážeš zohnať za 2000 eur, s priemerným nájazdom 180 000 km. Ak ti však dieselové motory nevoňajú, môžeš za rovnakú cenu zohnať Alfu Romeo 147 aj s benzínovým motorom 1.6 TS (Twin Spark), ktorý však nepatrí medzi najspoľahlivejšie agregáty.

Záver

V nasledujúcej, poslednej časti si posvietime na posledné tri lacné autá, ktoré dokážeš zohnať za 2000 eur.