AUTORIDE

Prevádzka auta v zime - 16 mýtov a faktov. Dokážeš ich rozlíšiť?

Auto v zime
Zaujímavosti
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Jazda v zimnom období môže mať svoje čaro, no môže so sebou prinášať aj mnoho starostí a problémov. Nehovorím ani tak o zľadovatelej a zasneženej vozovke, ale o nízkych teplotách, ktoré naše autá práve v láske nemajú.

Ako sa teda s nízkymi teplotami vysporiadať? Okolo tejto otázky koluje množstvo mýtov a rád, z ktorých je však len polovica pravdivá. Poďme sa na ne pozrieť.

Obsah

1. V zime musíš mať obuté zimné pneumatiky = Mýtus

Toto tvrdenie nie je pravda. Podľa zákona nemôžeš vojsť na cestu s letnými pneumatikami len vtedy, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. Letné pneumatiky sú však účinné len pokiaľ je teplota vyššia ako 7°C, čo je v našich podmienkach v zimnom období viac menej nereálne.

Určite je teda rozumnejšie vymeniť letné pneumatiky za zimné. Okrem toho, že je jazda v zime s letnými pneumatikami nebezpečná, hrozí ti za ňu nielen pokuta vo výške 60 eur, ale aj problémy s poisťovňou v prípade nehody.

2. Čím viac aditív do nafty nalejem, tým lepšie = Mýtus

Toto tvrdenie nie je pravda. Nadmerné pridávanie aditív do nafty môže spôsobiť presýtenie nafty aditívami, čo zhoršuje ich vlastnosti a neguje ich funkciu. Tento prípad môže nastať najmä v tedy, ak dodatočne pridávaš aditíva do prémiovej nafty, ktorá už aditíva obsahuje.

3. Dlhé štartovanie nemá zmysel = Pravda

Ak motor pri štartovaní nenaskočí počas prvých 10 až 15 sekundách, nemá zmysel štartovať dlhšie. Štartér sa v taktomto prípade výrazne zohrieva a môže sa poškodiť. Okrem toho odoberá štartér akumulátoru veľa energie, ktorú potrebujú žhaviace sviečky.

Ideálne je po nepodarenom štarte počkať aspoň 30 sekúnd, dať dostatok času žhavičom, aby mohli vytvoriť dostatok tepla a skúsiť naštartovať znova. Pokiaľ sa ti však motor nepodarí naštartovať ani po niekoľkých pokusoch, mal by si začať hľadať príčinu niekde inde, napríklad skontrolovať palivový filter. V opačnom prípade dosiahneš len totálne vybitie autobatérie.

4. Ak pred odstránením námrazy z okien naštartujem motor, budem ich mať čisté skôr = Mýtus

Okná totiž stihneš od ľadu očistiť skôr než sa motor zohreje a začne kúriť. Okrem toho je zohrievanie motora na mieste zakázané, pretože škodí životnému prostrediu a je neúčinné. Počas pokojnej jazdy sa totiž motor zohreje oveľa rýchlejšie.

5. Motor má v zime väčšiu spotrebu = Pravda ale len čiastočne

Pri nízkych teplotách je potrebné do motora vstrekovať väčšie množstvo paliva (obohacovať zmes), inak by naštartovanie studeného motora nebolo možné. So stúpajúcou teplotou motora sa však obohacovanie zmesi znižuje a tým pádom klesá aj spotreba paliva.

Okrem toho, pri nízkych teplotách taktiež stúpa viskozita motorového oleja, čo spôsobuje vyšší odpor pre pohyblivé časti motora, čím samozrejme stúpa aj spotreba paliva. Ďalšie faktory, ktoré zvyšujú spotrebu paliva v zimnom období sú napríklad sneh či ľad na vozovke, zimné pneumatiky, ale aj neustále zapnuté kúrenie či vyhrievanie okien, volantu a sedadiel.

Treba si však uvedomiť, že v momente, keď sa motor dostane na svoju prevádzkovú teplotu, má rovnakú momentálnu spotrebu ako v lete. Za vyššou spotrebou totiž stojí štýl jazdy, dlhší čas kým sa motor zohreje, sneh na vozovke a ďalšie vyššie spomenuté faktory, no nie samotné pôsobenie zimy na zohriaty motor. Motor si totiž bez ohľadu na vonkajšiu teplotu musí udržiavať svoju stálu pracovnú teplotu.

6. Zamrznutý zámok možno otvoriť horúcim kľúčom = Pravda

Zvyčajne totiž stačí kľúč len mierne nahriať a zámok bez problémov otvoríš. S nahrievaním kľúča to však nesmieš preháňať, pretože niektoré diely v mechanizme zámku sa môžu vplyvom veľkého výkyvu teploty poškodiť.

7. Jazda v lyžiarskom oblečení je zakázaná = Mýtus

Jazda v lyžiarskom, či hrubom zimnom oblečení rozhodne zakázaná nie je, je však nebezpečná. Hrubé zimné oblečenie totiž obmedzuje vodičovi voľnosť pohybu a schopnosť rýchlej reakcie, čo je rozhodujúci faktor v krízových situáciach. Navyše ak je oblečenie príliš hrubé, bezpečnostné pásy neobopínajú telo tak, ako by mali a tak nedokážu dostatočne ochrániť pasažiera v prípade nehody.

8. Pri nízkych teplotách má akumulátor menší výkon = Pravda

Výkon a kapacita akumulátora výrazne klesá s klesajúcou teplotou. Už pri teplotách mierne pod nulou môže mať klasický akumulátor len polovicu kapacity ako v teplom počasí. Problémy pri štartovaní však nemusia byť spôsobené len nižším výkonom akumulátora, ale aj dlhším odstavením auta, pretože akumulátor sa pri nízkych teplotách rýchlejšie samo vybíja. Určite sa teda oplatí nosiť so sebou v aute aj štartovacie káble.

9. Pred štartom pri nízkych teplotách pomôže vypnuté rádio = Pravda

Pri veľmi nízkych teplotách potrebuje akumulátor takmer celú svoju kapacitu, aby dokázal naštartovať motor. Je teda lepšie pred štartovaním vypnúť rádio, kúrenie a všetky zariadenia, ktoré by mohli akumulátoru odoberať energiu.

10. Ak zapnem kúrenie ihneď po naštartovaní, motor sa zohreje neskôr = Pravda

Priskoré zapnutie kúrenia totiž predlžuje dobu zohrievania motora. Studený motor spotrebúva výrazne väčšie množstvo paliva ako zohriaty motor a navyše sa okrem vyššej spotreby zvyšuje aj opotrebovanie pohyblivých komponentov vplyvom väčšieho odporu a nedostatočného mazania, a to z dôvodu vyššej hustoty motorového oleja v nízkych teplotách. Práve preto sa odporúča zapnúť kúrenie až po cca 5 až 10 minútach po naštartovaní motora.

11. Nafta pri nízkej teplote tvorí vločky = Pravda

V nafte sa približne pri teplotách nižších ako -20°C začnú tvoriť parafínové kryštáliky, ktoré upchávajú palivový filter. Odolnosť nafty voči mrazu teda vyjadruje jej filtrovateľnosť. Zimná nafta, ktorá sa na našich pumpách predáva, musí vydržať teploty minimálne -20°C a prémiové nafty, odolajú aj teplotám pod -30°C.

V nekvalitnej nafte sa však môže nachádzať aj voda, ktorá zamrzne oveľa skôr, preto je potrebné, predovšetkým v zime tankovať kvalitnú naftu od overených predajcov. V opačnom prípade sa totiž môže stať, že svoje auto nenaštartuješ dovtedy, dokým teploty nestúpnu, alebo dokým auto neodtiahneš do garáže či iného teplého miesta.

12. Ak nenaštartujem, môžem pokojne auto roztlačiť = Mýtus

Roztláčanie auta a pustenie spojky so zaradenou dvojkou či trojkou sa neodporúča. Nie je to preto, že by si pomocou tohoto spôsobu auto nedokázal naštartovať, práve naopak, hrozí však pretrhnutie alebo preskočenie rozvodového remeňa/reťaze a stret piestov a ventilov. Takáto oprava by ťa vyšla veľmi draho a pokiaľ máš staršie auto, mohla by presiahnúť aj cenu celého automobilu. Roztláčať auto by som ti teda naozaj nedoporučoval. Výnimkou však môžu byť krízové situácie, kedy potrebuješ auto nevyhnutne naštartovať.

13. Nahrievanie palivového filtra a akumulátora pomáha ľahšie naštartovať = Pravda

Pokiaľ parafínové kryštáliky upchajú palivový filter, môžeš sa s týmto problémom vysporiadať veľmi ľahko, a to tak, že nahreješ palivový filter, čo spôsobí rozbitie nahromadeného parafínu a obnovenie prietoku nafty. Palivový filter môžeš nahriať napríklad horúcou vodou alebo fénom.

Čo sa týka akumulátora, tak tomu môžeš v mrazoch pred štartovaním taktiež pomôcť. Ak si nechal niekoľko dní stáť auto v mrazoch a nie si si istý, či bude mať akumulátor dostatok energie na naštartovanie auta, stačí ho jednoducho nahriať a jeho kapacita môže stúpnuť aj o 30-40%.

Akumulátor môžeš pred štartovaním vymontovať a ponoriť po vrchný okraj do teplej vody, aby sa zorial alebo môžeš na akumulátor položiť vrecko teplej vody, či otvoriť kapotu a nechať slnko nech akumulátor ohreje.

14. Okno môžem bezstarostne rozmraziť horúcou vodou = Mýtus

Horúca voda môže spôsobiť pri chladnom skle nebezpečné napätie, čo by mohlo viesť až k jeho prasknutiu. Bezpečnou cestou ako rýchlo rozmraziť sklo je použitie na to určeného rozmrazovacieho prostriedku.

15. Auto môžem naštartovať aj ak zmrzne chladiaca kvapalina = Mýtus

Ak zamrzne chladiaca kvapalina, v žiadnom prípade motor neštartuj. Stuhnutá chladiaca zmes by mohla poškodiť vodnú pumu a ďalšie časti chladiaceho systému. Pred zimou je teda veľmi dôležité skontrolovať bod mrazu chladiacej kvapaliny. Pokiaľ je bod mrazu chladiacej kvapaliny v tvojom motore aspoň -25°C, nemal by takýto problém v našich podmienkach nastať a tak sa nemáš čoho obávať.

16. V zime je lepšie mať plnú nádrž = Pravda

Najčastejšou príčinou upchatia palivového filtra je voda v nafte alebo ako som už spomínal v bode 11 - upchanie filtra kryštálikmi parafínu. Prevenciou proti vode v nádrži je tankovať vždy plnú nádrž, alebo aspoň 3/4 nádrže. V nádrži tak bude minimum vzdušnej vlhkosti, ktorá inak skondenzuje na vodu.

Natankovaním malého množstva benzínu môžeš dieselovému autu v zime taktiež pomôcť. Benzín totiž dokáže rozpustiť kryštáliky parafínu v nádrži, ktoré upchávajú palivový filter. Treba si však uvedomiť, že pridávaním benzínu do nafty znižujeme jej mazaciu schopnosť, čo môže viesť k poškodeniu palivového systému. Práve preto sa s prilievaním benzínu do nafty treba krotiť a miešať ho maximálne v pomere 1:15 a teda maximálne 3 litre benzínu na 45 litrov nafty.

Všetkým týmto problémom sa však dokážeš vyhnúť, ak si prípravu auta na zimu nezanedbal a dostatočne si sa na ňu pripravil.