logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Palivový filter, k čomu slúži a prečo by si nemal zabúdať na jeho výmenu?


Palivový filter sa nachádza v systéme palivového potrubia takmer každého spaľovacieho motora. Tento filter odstraňuje z paliva nečistoty, drobné čiastočky hrdze, ale aj vodu, ktorá spôsobuje koróziu vstrekovacieho systému.

Dnešné moderné palivové systémy majú veľmi nízku toleranciu voči nečistotám a tak by sa bez palivového filtra nedokázali zaobísť. Neprefiltrované palivo môže obsahovať veľké množstvo nečistôt, ktoré by sa mohli dostať do vstrekovacieho systému a palivového čerpadla, čo by následne mohlo spôsobiť rýchle opotrebovanie, ale aj poruchu týchto komponentov. Tieto filtre taktiež pôsobia pozitívne na výkonnosť motora, pretože čím menej nečistôt a vody je v palive prítomných, tým účinnejšie môže byť zapálená zmes paliva a vzduchu.

Na čistenie paliva sa používajú:

1. Filtračné vložky

Sú umiestnené, najčastejšie v plastovom obale a pri ich výmene sa mení len samotná vložka, pričom obal je nemenný. Filtračné vložky môžu byť vyrobené z filtračného papiera, alebo z textilu.

2. Výmenný palivový filter

Obal a filtračná vložka výmenného filtra tvorí jeden celok. Tento celok sa behom údržby vymieňa za nový.

Niektoré palivové filtre, ktoré sa nachádzajú najmä vo vznetových motoroch majú podobný tvar misky, ktorá zachytáva a zhromažduje vodu na svojom dne. Voda na dne filtra sa potom môže odčerpať výpustnou skrutkou, ktorá sa nachádza na spodnej časti filtra. Mnohé palivové filtre môžu byť vybavené snímačom vody, ktorý signalizuje nadmerné množstvo vody v palive výstražnou kontrolkou na palubovej doste. Voda je v palivovom systéme nežiadúcou kvapalinou, pretože spôsobuje koróziu, ale aj nedostatočné mazanie. V blízkosti palivového filtra sa môže nachádzať aj ohrievač nafty, ktorý v prípade nízkych teplôt, bráni vytváraniu parafínového vosku, ktorý by mohol zastaviť tok paliva k motoru.

Palivové filtre sa musia meniť v pravidelných intervaloch, a to buď výmenou celého filtra alebo len jeho vložky. Niektoré špeciálne filtre sú však navrhnuté tak, že sa môžu čistiť a opätovne použiť. Ak sa palivový filter pravidelne nemení, môže sa zaniesť nečistotami, čo spôsobí zníženie výkonu motora, pretože do spaľovacieho priestoru sa nedostáva dostatočné množstvo paliva.

Cena palivových filtrov je veľmi závislá od typu motora, ale aj značky, respektíve výrobcu filtra, pričom rozdiel v cene môže byť až v niekoľkých desiatkach eur. Napríklad pri dieselovom motore 1.9 D 51kW sa mení len samotná filtračná vložka, ktorá stojí cca 7 eur a pri motore 1.6 HDi 80kW sa mení celý filter, ktorého cena sa pohybuje približe okolo 20 eur. Môžeme však povedať, že palivový filter patrí skôr medzi lacné súčiastky, ktorými sú naše automobily vybavené a tak nie je dôvod, prečo by si ho nemal v prípade potreby vymeniť.

Interval výmeny palivového filtra sa líši v závislosti od typu motora, výrobcu filtra, ale aj kvality paliva, ktoré do svojho autíčka tankuješ. Tejto súčiastke by si mal venovať zvýšenú pozornosť najmä pred príchodom zimného obdobia.

Tu je názorná ukážka aký je rozdiel vo vzhľde a funkčnosti medzi novým palivovým filtrom a filtrami, ktoré majú nabehaných 50 000 km, 200 000 km a 500 000 km.

Foto: Wikimedia, pixabay, autodielygafa, youtube, youtube, youtube