Pozri sa na osem vecí, ktoré znižujú či naopak zvyšujú spotrebu paliva tvojho automobilu

Nezáživná jazda
Zaujímavosti
Publikoval Denis  —  Aktualizované

Keďže ceny pohonných hmôt nie sú práve najmenšie, stále väčšie množstvo ľudí hľadá rôzne spôsoby ako čo najviac ušetriť a znížiť spotrebu paliva na svojom automobile. Ktoré z týchto spôsobov sú však len mýty a ktoré naopak pravdivé? Poďme sa na ne pozrieť.

Pneumatiky s nízkym tlakom zvyšujú spotrebu = PRAVDA

Obsah

Podhustené pneumatiky, respektíve pneumatiky, ktorých tlak vzduchu je nižší ako je predpísané, majú väčší valivý odpor, čo spôsobuje vyššiu spotrebu paliva, predĺženie brzdnej dráhy, ale aj ich rýchlejšie opotrebovanie. Na vyššej spotrebe paliva však nesú svoj podiel aj zimné pneumatiky, ktoré majú oproti letným pneumatikám väčší valivý odpor.

Palivo s vyšším oktánovým / cetánovým vždy zvýši výkon a zníži spotrebu = MÝTUS

Treba sa riadiť len jediným pravidlom, a to znie tankovať také palivo, aké odporúča výrobca automobilu. Nie všetky automobily totiž dokážu využiť palivo s vyšším oktánovým alebo cetánovým číslom. Tankovaním takéhoto paliva nič nepokazíš, no vo väčšine prípadov ani nič nezlepšíš.

Nárast výkonu a nižšia spotreba sa len veľmi ťažko dokazuje, preto je ideálne palivo to, ktoré, ako som už spomínal, odporúča výrobca automobilu. Viac informácií sa dozvieš v našom článku: Sú palivá s vyšším oktánovým či cetánovým číslom lepšie alebo je to len mýtus?

Aby mal automobil dobrú spotrebu, musí byť malý = MÝTUS

Technologický pokrok v automobilovom svete dnes umožňuje aj väčším vozidlám jazdiť úsporne. Zásluhu na tom nesie napríklad priame vstrekovanie paliva, preplňovanie, systém variabilného časovania ventilov, ale aj pneumatiky s nízkym valivým odporom.

Áno, ľahšie auto s rovnakou motorizáciou má nižšiu spotrebu ako väčšie a ťažšie auto, to však neznamená, že väčšie a ťažšie autá nemôžu tiež jazdiť za málo paliva a teda aj peňazí.

Pri opakovanom štartovaní spotrebuješ viac benzínu, ako keď necháš motor bežať = POLOPRAVDA

Ak nie je motor tvojho auta zohriaty a štart-stop systém ti vypne motor na každej križovatke, bude spotreba paliva ešte vyššia, ako keby si nechal motor bežať na voľnobehu. To isté platí aj vtedy, ak stojíš v kolóne kde by príliš časté vypínanie motora spôsobilo nielen vyššiu spotrebu paliva, ale aj opotrebovanie štartéra.

Motor sa oplatí vypnúť napríklad vtedy, ak čakáš na svoju priateľku, kým sa vychystá a konečne vyjde von. V takýchto či iných podobných prípadoch je vypnutie motora oveľa lepšou voľbou než ho nechať len tak bežať na voľnobehu.

Poškodené výfukové potrubie zvyšuje spotrebu = PRAVDA

Do poškodeného výfukového potrubia sa totiž vplyvom pulzácií nasáva vzduch, čo pri zážihových motoroch spôsobí, že lambda sonda obdrží chybné informácie a vyhodnotí zmes ako príliš chudobnú. Následne na to pošle lambda sonda signál riadiacej jednotke, aby zvýšila pomer paliva v zmesi, čo má negatívny vplyv na spotrebu paliva.

Brzdenie motorom znižuje spotrebu paliva = PRAVDA

Brzdenie motorom je štýl jazdy, ktorým sa dá znížiť spotreba paliva, ale aj opotrebenie brzdových častí automobilu. Brzdenie motorom dosiahneš pomocou postupného preraďovania na nižší prevodový stupeň bez toho, aby si mal zošliapnutý plynový pedál. Automobil teda začne brzdiť silou motora a nie pomocou bŕzd.

Medzi výhody, ktoré ti prinesie tento štýl jazdy patrí okrem nulového opotrebovania bŕzd aj zníženie spotreby paliva automobilu, pretože počas tohoto brzdenia sa do motora nedostáva žiadne palivo.

S pribúdajúcim vekom vozidla sa zvyšuje jeho spotreba = MÝTUS

Automobil si môže udržať rovnakú spotrebu aj niekoľko rokov. Všetko závisí len od toho či svojmu autu venuješ dostatočnú starostlivosť, ale aj od toho ako sa k autu a teda najmä k jeho motoru správaš. Spotreba paliva začne stúpať približne až po pätnástich rokoch, alebo až po najazdení veľkého počtu kilometrov.

Zariadenia ako Fuel Shark Saver znižujú spotrebu paliva = MÝTUS

Takéto produkty sú zvyčajne zložené z prípojky do zapaľovača, dvoch káblikov, plastového obalu a žiarovky. Fuel Shark Saver vraj optimalizuje a zlepšuje výkon elektrického okruhu automobilu, čím vytvára stabilné napätie a vďaka tomu zabezpečuje, že sa sviečky zapaľujú rýchlejšie, čo má za následok lepšie spaľovanie, vyšší výkon a predovšetkým nižšiu spotrebu paliva.

Len hlupák si kúpi tento alebo podobný produkt s myšlienkou, že mu táto zbytočnosť naozaj ušetrí palivo. Keby totiž táto vecička (ako aj mnoho podobných) fungovala, montovala by ju každá automobilka do svojich automobilov už od výroby.