Logo Autoride.sk

Týchto osem mýtov o zimných pneumatikách by si mal poznať skôr ako prezuješ pneumatiky na svojom aute

Publikoval Denis -

Teploty pomaly klesajú a čoskoro bude ten správny čas na to, aby si prezul pneumatiky na svojom aute. O zimných pneumatikách však koluje množstvo mýtov a klamných informácií. Údajne nezáleží na hĺbke ich dezénu a niektoré extrémnejšie názory hovoria o tom, že zimné pneumatiky dokonca ani len nie sú potrebné. Aká je však pravda? Pozri sa na týchto osem mýtov, ktorým mnoho šoférov ešte stále verí.

Obsah

Aké sú najčastejšie mýty o zimných pneumatikách?


So zimnými pneumatikami môžem jazdiť ako v lete


Toto je asi najväčší a najhorší omyl, ktorému môže šofér veriť. Ešte dôležitejšie než vymeniť pneumatiky je totiž zmeniť štýl jazdy. Na mokrej, zasneženej či zľadovatenej vozovke by si sa mal vyvarovať prudkému šliapaniu na plynový pedál, náhlemu brzdeniu, ale aj rýchlej jazde v zákrutách.

Na takejto vozovke totiž pneumatiky nemajú ani zďaleka takú priľnavosť ako na suchej vozovke, čo spôsobuje predĺženie brzdnej dráhy, ale aj riziko šmyku. Náhla zmena podmienok na každom jednom metri cesty skrýva viaceré riziká a práve preto by si mal počas znížených adhéznych podmienok jazdiť obzvlášť opatrne.

Zimné pneumatiky obujem až keď nasneží


Odkladať výmenu pneumatík až kým nenapadne prvý sneh, nie je veľmi dobré riešenie. Je totiž už príliš neskoro. Letné pneumatiky sú vhodné len dovtedy, dokým je vonkajšia teplota vyššia ako +7 stupňov Celzia. Pokiaľ je vonkajšia teplota nižšia ako +7 stupňov Celzia, plášť letnej pneumatiky výrazne tvrdne a stráca priľnavosť.

Navyše, ak napadne sneh a teba po ceste do pneuservisu zastavia policajti, riskuješ mastnú pokutu. Práve preto je rozumné obuť zimné pneumatiky v ten správny čas.

Stačí aby mal dezén 3mm


Podľa predpisov áno, v skutočnosti však nie. Minimálna hĺbka dezénu zimnej pneumatiky by totiž mala byť aspoň 4 milimetre. Na suchej vozovke rozdiel nepocítiš, no ak cestu pokryje vrstva snehu či vody, zmena sa prejaví okamžite. Pneumatika s hlbším dezénom má výrazne lepšiu priľnavosť, čo sa prejaví aj pri rozbiehaní, zrýchľovaní a spomaľovaní. S pneumatikou, ktorá má hĺbku dezénu len 3 milimetre, síce pokutu nedostaneš, no ohrozuješ svoju bezpečnosť.

Na veku pneumatiky nezáleží


Veľká chyba. Guma totiž vekom stráca svoju pružnosť a tvrdne, čo sa prejaví aj na zhoršenej priľnavosti. Na prvý pohľad úplne bezchybný plášť môže svoje zhoršené vlastnosti prejaviť v tých najnevhodnejších situáciách, ktoré sa nemusia skončiť dobre. Okrem toho je brzdná dráha automobilu s takýmito pneumatikami dlhšia a tak je riziko vzniku nehody opäť vyššie.

Staré zimné pneumatiky dojazdím v lete


Ak si myslíš, že toto riešenie ti ušetrí peniaze, tak si na veľkom omyle. Zimné pneumatiky majú väčší valivý odpor, čo samozrejme nepriaznivo pôsobí na spotrebu paliva. Pokiaľ budeš jazdiť celé leto na zimných pneumatikách len preto, aby si ušetril, môžeš nakoniec zistiť, že "ušetrené" peniaze za pneumatiky putovali rovno palivovej nádrže.

Zimná pneumatika je totiž vhodná len dokým je vonkajšia teplota nižšia ako +7 stupňov Celzia. Pri vyšších teplotách je guma plášťa až príliš mäkká, vplyvom čoho klesá priľnavosť, predlžuje sa aj brzdná dráha a klesá aj smerová tuhosť pneumatiky, čo ovplyvňuje správanie sa automobilu v zákrutách. Používanie zimných pneumatík v lete je teda nezmysel.

Zimné pneumatiky stačí obuť len na hnaciu nápravu


Pri jazde priamo to nie je až tak veľký problém. Horší prípad však nastáva v zákrute, kedy musí pneumatika okrem pozdĺžnych síl prenášať aj priečne sily. Pokiaľ sú zimné pneumatiky obuté len na hnacej náprave, bude automobil s predným náhonom bude neustále bojovať s pretáčavým šmykom, kedy zadné kolesa stratia priľnavosť.

Pri automobile so zadným náhonom zas nastane pravý opak. V oboch týchto prípadoch však nastane zhoršenie brzdných vlastností, pretože náprava na ktorej budú obuté letné pneumatiky bude mať horšiu priľnavosť a pri brzdení na klzkom povrchu začne plávať.

Pokiaľ mám 4x4, zimné pneumatiky nepotrebujem


Toto je jedná veľká hlúposť. Nezáleží na tom, či mám náhon na predných, zadných, či na všetkých kolesách, pokiaľ je cesta klzká, bude sa šmýkať pod všetkými kolesami bez ohľadu na to, či sú hnacie alebo hnané. Kedykoľvek vyrazíš na zasneženú cestu s automobilom, ktorý má obuté len letné pneumatiky, ohrozuješ nielen seba a svojich spolujazdcov, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky.

Zimné pneumatiky nepotrebujem, postačia mi celoročné


Celoročné pneumatiky sú určené hlavne pre oblasti, kde je zima len mierna a teploty len málokedy klesnú pod bod mrazu. Toto však u nás neplatí a aj keď ti celoročné pneumatiky podľa zákona stačia, nebol by som až tak optimistický. Pravda je totiž taká, že celoročná pneumatika nie je lepšia ako letná v lete, no ani ako zimná v zime.

Na zasneženej, mokrej či zľadovatenej vozovke strácajú celoročné pneumatiky priľnavosť oveľa skôr ako zimné a v lete sú oproti letným pneumatikám hlučnejšie, rýchlejšie sa opotrebujú a nepriaznivo pôsobia na spotrebu paliva.

motor
Všetko pre tvoje auto za dostupnú cenu
Diskusia: Týchto osem mýtov o zimných pneumatikách by si mal poznať skôr ako prezuješ pneumatiky na svojom aute
G