Vidlicový šesťvalec či V6: Aké sú jeho výhody a nevýhody?

Prierez vidlicového šesťvalca (V6)
Pod kapotou
Publikoval Denis  —  Aktualizované

Vidlicový šesťvalec, nazývaný aj ako šesťvalcový vidlicový motor či tiež označovaný skratkou V6, je typ vidlicového motora, ktorý obsahuje šesť valcov, ktoré sú rozdelené do dvoch radov.

Pri tomto motore rady valcov najčastejšie zvierajú uhol 60°, 90° alebo 120°. Vidlicový šesťvalec je po radovom štvorvalci najčastejšie montovaným motorom pod kapotou osobných automobilov.

Obsah

Konštrukcia vidlicového šesťvalca (V6)

Konštrukcia vidlicového šesťvalca je oveľa kompaktnejšia ako konštrukcia R6 či V8. Motor V6 patrí k tým najkompaktnejším konfiguráciam motorov, čo je práve dôvod, prečo je tak často nasadzovaný pod kapotou automobilov.

Animácia klasického V6 motora

V6 je kratší ako R4 a práve preto sa hodí pod kapotu automobilov s pohonom predných kolies. Vidlicový šesťvalec sa využíva najčastejšie v automobiloch strednej a vyššej strednej triedy, ale aj v športových automobiloch, pretože je výkonnejší ako R4 a úspornejší ako jeho väčší súrodenec V8.

Zdvihový objem motora V6 určeného pre automobily sa najčastejšie pohybuje v rozmedzí od 2.0 l až po 4.5 litra, no pri motoroch V6 určených pre nákladné automobily je zdvihový objem oveľa väčší.

História V6 v skratke

Alfa Romeo 147 3.2 V6 24V engine

Jedny z prvých automobilov, ktoré boli poháňané motorom V6, boli automobily zostrojené spoločnosťou Marmon v roku 1905. Táto spoločnosť vyrábala vidlicové motory v konfiguráciach V2, V4, V6, V8 či dokonca V16. Marmon je jednou z mála spoločností na svete, ktorá vyrábala automobily vybavené V16.

Do sériovej výroby sa však vidlicový šesťvalec dostal až v roku 1950, kedy ho predstavila automobilka Lancia vo svojom modely Lancia Aurelia.

Vidlicový šesťvalec V6 60°

Motor V6, ktorého valce zvierajú uhol 60°, patrí medzi najkompaktnejšie typy motorov. Tento motor je možné umiestniť v motorovom priestore priečne alebo pozdĺžne. Toto je jeden z hlavných dôvodov, prečo je V6 60° vhodný do automobilov, ktoré sú príliš ťažké na to, aby boli poháňané radovými štvorvalcami, no do ich motorového priestoru by bola montáž motorov ako napríklad R6 či V8 veľmi obtiažna.

V6 60° nesie okrem svojej výbornej kompaktnosti aj ďalšie výhody. Medzi tieto výhody patrí napríklad pomerne hladký chod motora bez potreby vyvažovacieho hriadeľa, ktorý je nevyhnutnou súčasťou iných konfigurácii vidlicových šesťvalcov.

Vidlicový šesťvalec V6 90°

Túto konštrukciu V6 využívali predovšetkým americkí výrobcovia automobilov. Motor V6 90° bol spočiatku zostrojený odobratím dvoch valcov z motora V8. Menší V6 bol teda oproti svojmu väčšiemu súrodencovi V8 ľahší, jeho výroba bola lacnejšia a taktiež mal nižšiu spotrebu paliva.

Jednoduché odobratie dvoch valcov z motora V8 viedlo k úspore výrobných nákladov, pretože výroba motorov V6 90° tak mohla prebiehať na rovnakej výrobnej linke ako výroba motorov V8. Odobratím dvoch valcov však vznikol motor, ktorý bol širší, menej vyvážený a náchylnejší na vibrácie ako motor V6 60°.

Táto konštrukcia vidlicového šesťvalca bola po prvý krát použitá Buickom, ktorý V6 90° nasadil do svojho modelu 198 CID Fireball v roku 1962.

Vidlicový šesťvalec V6 120°

Motor V6, ktorého valce zvierajú uhol 120°, sa správa ako dva radové trojvalce, ktoré zdieľajú spoločný kľukový hriadeľ. Táto konštrukcia V6 trpí značnými vibráciami a vyžaduje si vyváženie kľukového hriadeľa. Práve z tohoto dôvodu sa V6 120° využíval predovšetkým v závodných automobiloch, kde vibrácie nehrajú tak veľkú rolu, no za to veľmi dôležitou vlastnosťou je nízka hmotnosť a nízke ťažisko.

Motor konštrukcie V6 120° je taktiež pomerne široký a tým pádom pre väčšinu bežných automobilov nevhodný. Oveľa lepšou alternatívou voči V6 120° je plochý motor (BOXER), ktorý je len mierne širší, no na druhú stranu poskytuje nižšie ťažisko, je plne vyvážený a trpí len malými vibračnými problémami.

Vidlicový šesťvalec VR6

Motory VR6 sú vidlicové šesťvalce, ktorých valce zvierajú veľmi úzky uhol 10,5° až 15°. Tieto motory boli vyvinuté ako náhrada za menej výkonné R4 vo vozidlách s pohonom predných kolies. Vďaka veľmi úzkemu uhlu zovretia valcov sú motory VR6 veľmi kompaktné.

Širší uhol zovretia valcov by si totiž vyžadoval rozsiahlu prestavbu motorového priestoru automobilu. VR6 má však oproti ostatným V6 motorom hladší chod, je vyváženejší a má jednoduchšiu konštrukciu.

Vďaka úzkemu uhlu medzi valcami je totiž možné použiť len jednu hlavu valcov (namiesto dvoch), ktorá pokrýva obe rady valcov. Klasické V6 motory sú vybavené dvoma hlavami valcov alebo jednou hlavou valcov na každý jeden valec.

Výhody V6

Medzi výhody vidlicového šesťvalca patrí predovšetkým jeho kompaktnosť, vďaka čomu je možné namontovať ho do motorového priestoru automobilu naprieč, ale aj pozdĺžne.

V6 slúži ako náhrada za R4, práve vďaka väčšiemu objemu a teda aj výkonu pri zachovaní podobných rozmerov.

Nevýhody V6

Vidlicový šesťvalec je prirodzene nevyvážený a tak potrebuje protizávažia na kľukovom hriadeli alebo vyvažovací hriadeľ. Protizávažia však pridajú kľukovému hriadeľu na hmotnosti, takže je ťažší, čo spôsobuje, že motor nechce ísť tak rýchlo do otáčok, ako by tomu bolo napríklad pri radovom šesťvalci.

Vidlicový motor je taktiež vybavený dvomi hlavami valcov a aj dvoma vačkovými hriadeľmi pri ventilovom rozvode SOHC a štyrmi vačkovými hriadeľmi pri rozvode DOHC. S pribúdajúcimi mechanickými časťami však rastie hmotnosť motora, no stúpajú aj náklady na výrobu.

Okrem toho má veľká hmotnosť motora pri umiestnení pred prednou nápravou aj negatívny vplyv na ovládateľnosť a jazdné vlastnosti automobilu.