Brzdenie motorom, používaš ho a vedel si ako vôbec funguje?

Otáčkomer
Pod kapotou
Publikoval Denis  —  Aktualizované

Brzdenie motorom je štýl jazdy, ktorým sa dá znížiť spotreba paliva, ale aj opotrebenie brzdových častí automobilu. Existuje veľké množstvo šoférov, ktorí sa chcú voziť za čo najmenej, no namiesto toho, aby zmenili štýl svojej jazdy si kúpia auto, ktoré má vynikajúcu papierovú spotrebu.

Táto papierová spotreba takmer vždy ostane len na papieri a od reálnej spotreby sa výrazne líši. Existuje viacero spôsobov, ako znížiť spotrebu svojho auta, jedným z nich je aj brzdenie motorom.

Obsah

Ako však brzdenie motorom funguje?

Brzdiť motorom zvládne každý vodič, či už žena, muž, dôchodca, no mnoho ľudí ho stále nevyužíva, pretože nevedia o čo ide a nepoznajú jeho výhody. Brzdenie motorom je veľmi jednoduchá vec, ktorú dosiahneme pomocom postupného preraďovania na nižší prevodový stupeň, bez toho aby si mal zošliapnutý plynový pedál. Automobil teda začne brzdiť silou motora a nie pomocou bŕzd.

Medzi výhody, ktoré ti ponúkne brzdenie motorom patrí takmer nulové opotrebenie brzdových platničiek a kotúčov. Počas jazdy z kopca so zaradenou rýchlostou a vyšliapnutým plynovým pedálom automobil pomaly spomaľuje bez toho, aby si musel šliapať na brzdový pedál.

Vďaka tomu brzdy nie sú namáhané a tak ti jednotlivé brzdové komponenty vydržia dlhšie a nemusia sa meniť tak často. Kontrolka opotrebenia brzdových platničiek sa tak skoro neukáže, pokiaľ si ich len nedávno menil a brzdenie motorom aktívne využívaš.

Kotúčové brzdy

Rovnako tak nehrozí ani prehriatie brzdového systému, počas prudkého klesania. Dalšou výhodou brzdenia motorom je aj zníženie spotreby paliva automobilu, pretože počas tohoto brzdenia sa do motora nedostáva žiadne palivo.

Princíp brzdenia motorom sa však pri vznetovom a zážihovom motore odlišuje.

Brzdenie motorom u zážihového motora

Pri zážihovom motore sa po vyšliapnutí plynového pedálu zatvorí škrtiaca klapka, ktorá zabráni prísunu vzduchu zo sania, čo spôsobí podtlak, ktorý spomaľuje piesty. Okrem toto piesty spomaľujú aj kvôli tomu, že sa do spaľovacieho priestoru nedostáva palivo.

Brzdenie motorom u vznetového motora

Pri vznetovom motore dochádza pomocu zníženia otáčok turbodúchadla po vyšliapnutí plynového pedálu k zvyšovaniu spätného tlaku vo výfukovom potrubí. Tento spätný tlak opäť spomaluje piesty motora, čo spôsobuje spomaľovanie automobilu.

Brzdenie motorom je účinnejšie pri väčších motoroch s väčším počtom valcov. Takéto motory sa pri brzdení motorom snažia nasať väčšie množstvo vzduchu, čím vzniká väčší podtlak, ktorý výraznejšie spomaľuje piesty motora. Brzdná sila motora je však závislá aj od kompresného pomeru, čím je vyšší, tým je brzdná sila motora väčšia.

Je samozrejmé, že pri prudkom klesaní alebo rizikových situáciách samostatné brzdenie motorom nestačí a tak je potrebné pomôcť autu brzdami aby bolo schopné spomaliť/zastaviť včas.

Záver

Napriek výhodám, ktoré ponúka brzdenie motorom, ho mnohí vodiči nevyužívajú a radšej vyraďujú do neutrálu a nechajú auto "plachtiť". Pri vyradení na neutrálny prevodový stupeň automobil pri jazde z kopca nespomaľuje, ale naopak naberá rýchlosť.

Pri vyradení do neutrálu sa však do motora dostáva malé množstvo paliva aby nezhasol. Koniec koncov, štýl jazdy je už každého osobná vec, otázkou zostáva, ktorý z týchto spôsobov je efektívnejší - to však môže byť relatívne a závisí od okolností.

Ak ti angličtina nerobí problém, Jason z Engineering Explained vysvetlil brzdenie motorom do detailov aj s ukážkou na tabuli: