AUTORIDE

Test jazdenky: Škoda Superb I 1.9 TDI je komfortný elegán za prijateľnú cenu

Škoda Superb
Recenzie
Publikoval Denis  

Superb prvej generácie bol ako vlajková loď Českej automobilky Škoda po prvý krát predstavený v roku 2001. Tento automobil sa dočkal značnej obľuby najmä medzi priaznivcami koncernových áut, a to vďaka svojmu elegantnému dizajnu, dobrému jazdnému komfortu a prijateľnej cene.

Škoda Superb prvej generácie sa začala vyrábať takmer ihneď po oficiálnom predstavení v roku 2001. Pod kapotou tohoto auta si mohol nájsť tri dieselové a tri benzínové motory. Nás dnes bude zaujímať len jediná motorizácia a tou je legendárny dieselový motor 1.9 TDI. V roku 2004 prebehla drobná modernizácia a úpravy sa dotkli najmä variability interiéru, no taktiež bol zväčšený aj kufor z pôvodných 462 litrov na 480 litrov.

V nasledujúcich rokoch prešiel automobil ďalšími drobnými zmenami interiéru a exteriéru. Od roku 2005 sa začali ponúkať tri vyhotovenia podvozku, štandardný, zvýšený a znížený. V roku 2008 bola výroba Superbu prvej generácie ukončená, pretože bol nahradený druhou generáciou.

Nárazový test absolvoval Superb I v roku 2003, pričom získal 4/5 možných hviezdičiek.

Ako technický základ pre Škodu Superb I poslúžil Volkswagen Passat B5. Tieto dva automobily sú v mnohých smeroch veľmi podobné. Tak ako exteriér, aj interiér Superbu je Passatu B5 veľmi podobný a tak máš pocit, že sedíš v identickom automobile s jediným rozdielom - logom značky na volante. Interiér je však veľmi priestranný a pohodlne sa v ňom odvezú všetci piati pasažieri. Potešiť vie aj odolnosť použitých materiálov a kvalita dielenského spracovania. K dizajnu interiéru dodám len toľko, že mne osobne sa nepáči, pretože pôsobí až príliš zastaralo a nudne, no ide o subjektívny pohľad.

Jazdné vlastnosti Superbu sú len priemerné a človek by od tohoto automobilu čakal viac. Pri ostrejšej jazde je automobil nedotáčavý a na prudšie zmeny smeru reaguje ťažkopádne (obzvlášť s ťažkými motormi pod kapotou). Počas prejazdu po nerovnomernom povrchu zvykne zadná náprava uskakovať a celé auto sa pohupuje. Športová jazda teda Superbu zrovna nevonia. Naopak oveľa viac mu vyhovuje pokojná jazda, ktorá ťa poteší vynikajúcou smerovou stabilitou a dobrým komfortom jazdy. Na dlhé pokojné jazdy je teda Superb I to pravé orechové.

Dieselový motor o objeme 1.9 litra dodáva výkon 96 kW / 130 koní a krútiaci moment 285 Nm. Tento motor je vybavený rozvodom OHC, osem-ventilovou hlavou valcov, priamym vstrekovaním paliva a turbodúchadlom. Aj na pomerne ťažký automobil ako je Superb je výkon motora postačujúci. Automobil je teda pomerne svižný, no dynamika jazdy nikoho neohúri.

Rovnako ako všetky motory TDI, tak aj tento motor sa vyznačuje ochotou zrýchľovať už v nízkych otáčkach. Po prekročení 2000 ot/min prichádza razantný záťah (tzv. kopanec), ktorý však nemá dlhé trvanie a s rastúcimi otáčkami výrazne slabne. Škoda Superb I stihne šprint z 0 na 100 km/h za 11 sekúnd a maximálna rýchlosť dosahuje 205 km/h. Tento motor si pod kapotou Superbu priemerne vypýta 5,5 litra paliva na 100 km. V spoľahlivosti si motor 1.9 TDI 96kW vedie veľmi dobre, občas však vie potrápiť porucha váhy vzduchu či zanesený EGR ventil. Inak je tento motor veľmi odolný a pri správnej údržbe dokáže najazdiť státisíce kilometrov.

Čo sa týka automobilu, Škodu Superb môžeme zaradiť medzi spoľahlivé a odolné autá. Potrápiť však vedia opotrebované silentbloky ramien zadnej nápravy, poruchy automatickej klimatizácie, nadmerne opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník či nižšia životnosť prednej nápravy.

Škoda Superb I 1.9 TDI 96 kW je veľmi odolný a spoľahlivý automobil, ktorý ťa poteší svojou priestrannosťou, dobrým komfortom a slušnou spotrebou. Tento automobil je však vhodný skôr pre pokojne jazdiacich šoférov, ktorý si užívajú plachtenie po okreskách a diaľniciach, nie pre závodníkov, ktorí sa chcú so svojim autom bezhlavo vrhať do každej zákruty.

Parametre auta:

  • Pohotovostná hmotnosť: 1540 kg

  • Dĺžka: 4803 mm

  • Šírka: 1765 mm

  • Výška: 1469 mm

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekovaním

  • Preplňovanie - preplňovaný turbodúchadlom

  • Hnacia náprava - predná

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna

  • Zdvihový objem - 1896 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 8

  • Krútiaci moment - 285 Nm

  • Výkon - 96 kW / 130 koní

  • Maximálny výkon - 4000 ot/min

  • Maximálna rýchlosť - 205 km/h

  • Zrýchlenie z na 100 km/h - 11 sekúnd

  • Spotreba - 5,7 litrov