AUTORIDE

Test jazdenky: Mazda RX8 - ako dopadla jazda s Wankelom pod kapotou?

Mazda RX8
Recenzie
Publikoval Denis  

Mazda RX8 nepatrí medzi automobily, ktoré by si stretával na našich cestách každý deň. Ak sa však niekde nejaká RX8-mička objaví, púta pohľady mnohých automobilových nadšencov, no nie ani tak kvôli svojmu dizajnu, ale najmä kvôli tomu, čo ukrýva pod svojou kapotou.

Mazda RX8 sa začala vyrábať v roku 2003 v jedinej karosárskej verzii ako štvordverové kupé a pod jej kapotou sa nachádzala taktiež len jediná motorizácia, ktorou bol Wankelov motor v dvoch výkonostných verziách. Slabšia verzia označená ako STD-Power dodávala výkon 141kW pri 7000 ot/m a silnejšia verzia označená ako HIGH-Power zasa 170kW pri 8200 ot/min.

V roku 2009 prešla Mazda RX8 faceliftom a modernizáciou, pri ktorej sa zlepšila tuhosť karosérie, zmenšila sa jej hmotnosť a odladené boli aj niektoré časti podvozku. Mazda RX8 bola stiahnutá z európskeho trhu v roku 2010 kvôli nesplneniu emisných limitov. O dva roky neskôr bola ukončená jej výroba celosvetovo. RX8-mička nikdy neabsolvovala nárazový test NCAP.

Na náš test sme si vybrali menej výkonnú verziu R8-mičky pod označením STD-Power, ktorú je možné zohnať v lepšom stave a za menej peňazí ako výkonnejšiu verziu.

Interiér automobilu sa vyznačuje kvalitným dielenským spracovaním. Sedadlá majú dobré bočné vedenie, krásne držia telo a sú veľmi pohodlné. Horšia situácia je na zadných sedadlách, kde si pasažieri priveľmi miesta neužijú. Zvláštne sú aj malé zadné dvere, ktoré sa otvárajú proti smeru jazdy.

Mazda RX8 má pohon zadnej nápravy, ktorý ocenia najmä milovníci zadokoliek. Jazdné vlastnosti RX8-mičky sú výborné, dovoľujú naozaj športové zvezenie, a to najmä vďaka viacprvkovej zadnej náprave, ale aj uloženiu motora, ktorý sa nachádza až za prednou nápravou. Vďaka uloženiu motora sa dosiahlo ideálne rozloženie hmotnosti 50:50. Nízky posed za volantom, pedál dotýkajúci sa podlahy a výborné jazdné vlastnosti dodávajú ten správny pocit, aký by si od tohoto automobilu očakával. Skvelé je aj riadenie, ktoré je presné a strmé a taktiež netreba zabúdať ani na brzdy, ktoré sú veľmi účinné a nestrácajú silu ani pri veľkom zaťažení.

Dvojrotorový Wankelov motor o objeme 1.3 litra dodáva výkon 141 kW / 192 koní a krútiaci moment 220 Nm. Tento motor je výkonný a ľahko sa vytáča, vďaka čomu poskytuje skvelý zážitok z jazdy. Najviac síl poskytuje motor medzi 5000 ot/m až do 7000 ot/m, kedy zakročí obmedzovač rýchlosti. RX8-mička stihne šprint z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy a jej maximálna rýchlosť sa ustáli približne na 230 km/h. Wankelov motor je na svoj malý objem veľmi pažravý a aj pri bežnej jazde si vypýta 10 až 11 litrov paliva na 100 km.

Mizerne je na tom však živostnosť Wankelovho motora, ktorá sa pohybuje približne v rozmedzí od 80 000 až po 120 000 km. Následne na to je potrebné previesť generálku celého motora, v niektorých prípadoch aj výmenu celého motora. Táto oprava je veľmi nákladná a môže výjsť majiteľa na tisíce eur. Opotrebovanie motora sa prejavuje zníženým kompresným tlakom, nižším výkonom a obtiažnym štartovaním. Pri Wankelovom motore sa môžeš taktiež stretnúť aj so spotrebou motorového oleja (približne 1 liter na 5000 km), preto je vhodné nosiť ho so sebou a v prípade potreby olej doliať.

Viac informácií o tomto motore nájdeš v našom článku: Posvieťme si na Wankelov rotačný motor, jeho výhody a funkciu.

Okrem motora trápilo Mazdu RX8 aj niekoľko bežných porúch. Objavovali sa napríklad hučiace ložiská, rýchlo opotrebované brzdy a spojka, ale aj prasknuté silentbloky motora a nadmerná vôľa v čapoch a ramenách na prednej náprave.

Mazda RX8 je výborný automobil, s ktorým si jazdu naozaj užiješ, no bohužiaľ len dovtedy, dokým nezačne motor hlásiť koniec svojej životnosti.

Parametre auta:

  • Pohotovostná hmotnosť: 1390 kg

  • Dĺžka: 4430 mm

  • Šírka: 1770 mm

  • Výška: 1340 mm

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním

  • Preplňovanie - nepreplňovaný

  • Hnacia náprava - zadná

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna

  • Zdvihový objem - 1308 cm3

  • Motor s dvoma rotačnými piestami

  • Krútiaci moment - 220 Nm

  • Výkon - 141 kW / 192 koní

  • Maximálny výkon - 7000 ot/min

  • Maximálna rýchlosť - 223 km/h

  • Zrýchlenie z na 100 km/h - 7,2 sekúnd

  • Spotreba - 11,3 litrov