Poruchové motory, ktoré sa konštruktérom nepodarili (2. časť)
V predošlej časti sme si vypísali päť motorov, ktoré neboli veľmi spoľahlivé a mali určité konštrukčné vady. Boli to motory pod označením TS (Twin Spark), JTD, TDI PD, TSI a HTP. V tejto druhej časti o poruchových motoroch si vypíšeme ďalších päť motorov, ktoré sa konštruktérom nepodarili. Tak sa na ne poďme pozrieť.
Poruchové motory, ktoré sa príliš nepodarili zoznam častí:
Obsah
Poruchové motory, ktoré sa konštruktérom nepodarili (1. časť)
Poruchové motory, ktoré sa konštruktérom nepodarili (3. časť)
BMW N45 1.6i (do 2011)
Tento motor mal viacero chýb, a to:- trpel vysokou spotrebou paliva, ktorá nezodpovedala hodnotám ktoré udával výrobca- nerovnomerným chodom (vibrácie, chod na tri valce a podobne)- nespoľahlivý reťazový rozvod.
Najhorším problémom bol už spomínaný problém s rozvodovou reťazou, ktorá mala neprepracovaný systém napínania. Ten mal na svedomí preskočenie reťaze až o niekoľko zubov. BMW na tento problém reagovalo dodatočným technickým opatrením, teda vložením tvarovaného plechu, ktorý obmedzoval pohyb rozvodovej reťaze a tým aj možnosť, že reťaz preskočí.
Napriek týmto opatreniam problém pretrval až do roku 2011, kedy sa tento motor prestal vyrábať.
BMW, Peugeot, Citroen, Mini 1.6 THP/VTi
Vyznačuje sa skvelým ťahom a slušnou spotrebou, no napriek týmto kladom, nie je tento motor bezproblémový.
Poruchy spôsobovali najmä tieto faktory:
problémová rozvodová reťaz
nadmerná tvorba karbónu
nerovnomerný chod
Najhorší bol problém s rozvodovou reťazou, ktorá nebola veľmi odolná.
Mazda RX8 - Wankelov motor
Motor s rotačným piestom (Wankelov) ponúka vynikajúci výkon a hladký chod, no jeho veľkou nevýhodou je jeho krátka životnosť, ktorá sa pohybuje okolo 80 000 km. Pokiaľ majiteľ doprial tomuto motoru nadmernú starostlivosť vydržal mu o cca 50 000 km viac, no aj tak nasledovala vplyvom opotrebovania strata kompresie, ktorú si mohol spozorovať podľa ťažkých studených štartov.
Nakoniec si nenaštartoval vôbec, takže si zakúpil nový motor alebo vybral lacnejšiu variantu, akou bolo objednanie dielov z USA. Tie ťa stáli o niečo menej ako kúpa nového motora.
Renault, Nissan, Opel 2.2 dCi (1999 až 2009)
Tento motor, trpel veľkou škálou rôznych závad:
nespoľahlivý rozvodový systém
problémy s turbodúchadlom
problém s EGR ventilom
problém so vstrekovačmi
problém s kľukovým ústrojenstvom
Ďalšie problémy spôsobovali dlhé intervaly výmeny oleja, čím sa opäť preukazuje, aké hlúpe je dodržiavať intervaly, ktoré nastavuje výrobca. Vhodnejšie je namiesto toho olej radšej vymeniť každých 10 až 15 tisíc kilometrov.
Peugeot, Citroen, Ford, Mazda 1.6 HDI/ TDCi (2004 do 2010)
Tento motor sa vyznačuje dobrou kultivovanosťou, malou spotrebou paliva ale za to veľkým množstvom nákladných porúch, a to už pri malom nájazde kilometrov (cca 100 tisíc).
Najčastejšie poruchy:
opotrebované vstrekovače
presakovanie a unikanie oleja
nadmerne opotrebované turbodúchadlo
zanesený EGR
zvýšená tvorba karbónu
problém s podtlakovým okruhom
Najväčší problém robil veľmi dlhý interval výmeny oleja (30 000 km), následkom čoho motorový olej degradoval. Vinu nesie aj olejová vaňa, ktorá je nevhodne tvarovaná, keďže jej výpustná skrutka je umiestnená vyššie ako spodok vaňe, to znamená, že pri každej výmene oleja zostane vo vani približne 2 deci starého oleja.
Znehodnotený olej má zlý vplyv na komponenty motora, najmä na turbo, ku ktorému je olej privádzaný cez dutú skrutku, vo vnútri ktorej sa nachádza malé sitko. Toto sitko sa často zanáša karbónom a ďalším sajrajtom, čo znamená, že do turba sa nedostane olej, ktorý by ho ochladil a turbo odíde. Veľmi dôležité je pravidelne meniť olej, skrátiť interval jeho výmeny a aspoň raz za 50 tisíc km demontovať a vyčistiť olejovú vaňu od usadenín.