Systém VDC: Ako funguje systém dynamickej kontroly vozidla?

Kontrolka VDC OFF na prístrojovej doske
Pod kapotou
Publikované

Systém VDC, v angličtine Vehicle Dynamic Control, označuje systém dynamickej kontroly vozidla. Systém VDC slúži na stabilizáciu vozidla a pomáha zvládať situácie v prípade straty priľnavosti, respektíve v prípade šmyku.

VDC predstavuje jeden zo systémov elektronickej stabilizácie a je v podstate identický ako systém ESC či systém ESP. Rozdiel medzi týmito dvoma systémami je v názve a skratke, no ich funkcia a účel je rovnaký.

Obsah

Ako funguje systém VDC?

Systém VDC (dynamickej kontroly vozidla) pomáha stabilizovať vozidlo a zároveň zvládnuť kritické situácie pri riadení auta. Napríklad ak by sa auto mohlo potenciálne dostať do šmyku.

Tieto situácie vyhodnocuje riadiaca jednotka, a to tak, že porovnáva údaje o skutočnom smere jazdy s údajmi o zvolenom smere jazdy (smer, ktorý zvolil vodič pomocou volantu). Pokiaľ sa tieto údaje spolu nezhodujú, systém VDC situáciu vyhodnotí ako šmyk a začne automobil automaticky stabilizovať a vyrovnávať začínajúci šmyk.

Keď systém VDC zistí stratu trakcie, automaticky spracuje informácie z ABS a zo senzora natočenia volantu a následne pribrzďuje individuálne kolesá automobilu.

Automatické pribrzďovanie individuálnych kolies sa odohráva aj počas zrýchľovania a prechodu cez zákrutu. Systém VDC tak udržuje auto mimo nebezpečenstva šmyku bez toho, aby si to vodič uvedomil.

Výhody systému VDC

Vďaka systému dynamickej kontroly vozidla je auto stabilnejšie a ovládateľnejšie. Moderné a pokročilejšie systémy VDC môžu zasahovať aj do riadenia a rýchlosti automobilu a v prípade potreby upravia výkon motora a natočenie volantu.

Tento systém patrí k prvkom aktívnej bezpečnosti vozidla, pretože zabraňuje nechcenej zmene smeru jazdy v prípade šmyku. Okrem toho znižuje riziko straty trakcie a zvyšuje celkovú bezpečnosť jazdy. Novšie systémy VDC zasahujú dokonca aj do riadenia a prekonávajú schopnosť vodiča zvládať kritické situácie.

Zo štatistík tiež vyplýva, že VDC prispieva k zvýšeniu aktívnej bezpečnosti a tým aj k zníženiu počtu dopravných nehôd. Odhady hovoria o predchádzaní približne 1/10 nehôd v prípade, ak by všetky vozidlá boli vybavené týmto systémom, respektíve systémom elektronickej stabilizácie.

Komponenty systému VDC

  1. Senzory

  2. Elektronická riadiaca jednotka (ECU)

  3. Akčné členy

1. Senzory

Systém VDC využíva niekoľko senzorov na sledovanie pohybu a dynamiky vozidla:

  • Senzory rýchlosti kolies merajú rýchlosť otáčania každého kolesa.

  • Snímač uhla natočenia zisťuje zamýšľaný smer vodiča.

  • Senzor uhlovej rýchlosti meria rýchlosť otáčania vozidla okolo svojej vertikálnej osi.

  • Senzor bočného zrýchlenia monitoruje pohyb vozidla do strán.

2. Elektronická riadiaca jednotka (ECU)

Elektronická riadiaca jednotka je mozgom systému VDC. Spracováva údaje zozbierané z rôznych snímačov a určuje potrebné opatrenia na udržanie stability vozidla.

3. Akčné členy

Akčné členy sú komponenty, ktoré vykonávajú príkazy riadiacej jednotky systému VDC. Patrí k nim:

  • Modulátor bŕzd: Nastavuje brzdný tlak na jednotlivých kolesách.

  • Ovládanie škrtiacej klapky: Upravuje výstupný výkon motora.

  • Ovládanie prevodovky: Mení prevodové pomery na optimalizáciu stability vozidla.

Signalizuje kontrolka VDC problém so systémom?

Stability control warning light

Napriek oranžovej farbe nemusí kontrolka VDC signalizovať problém s dynamickou kontrolou vozidla. Niektoré moderné systémy dynamickej kontroly zasahujú aj do riadenia a rýchlosti automobilu a v prípade potreby upravia výkon motora alebo natočia kolesá automobilu do požadovaného smeru.

Ak systém zasahuje do riadenia, rozblikaná kontrolka VDC nie je žiaden problém, práve naopak. Kontrolka preblikuje kvôli aktivite systému dynamickej kontroly. Pri náročnej jazdnej situácií systém VDC zasahuje, aby stabilizoval vozidlo.

V niektorých prípadoch môže táto kontrolka preblikovať a následne svietiť. Systém v takomto prípade zasahuje do riadenia aby sa vozidlo nedostalo do šmyku. Pokiaľ systém funguje správne, kontrolka zhasne akonáhle sa auto stabilizuje.

Stability control warning light

Ak však kontrolka VDC neustále svieti aj počas bežnej jazdy, ide buď o úmyselné vypnutie systému VDC (v niektorých modeloch ide o špecifickú kontrolku), o problém so systémom alebo chybné hlásenie.

Špecifická kontrolka pre vypnutý VDC systém

Kontrolka VDC OFF

Kontrolky znázorňujúce vypnutie systému VDC majú špecifický tvar, často s nápisom OFF pod kontrolkou VDC alebo tiež preškrtnutie štandardnej kontrolky VDC. Treba mať na pamäti, že systém je vypnutý/nefunkčný aj v prípade štandardnej kontrolky VDC, ktorá neustále svieti.

Stability control off

VDC vo vozidlách Subaru

Väčšina áut značky Subaru majú štandardne pohon všetkých kolies. Systém VDC spolupracuje s pohonom AWD (All Wheel Drive) na zabezpečenie maximálnej trakcie a stability.

Subaru tvrdí, že s pohonom všetkých kolies získa brzdné koleso trakciu rýchlejšie ako v prípade auta s pohonom dvoch kolies. Systém VDC môže okrem štandardnej funkcie znížiť prietok paliva na obmedzenie krútiaceho momentu na dosiahnutie lepšej stability.

VDC vo vozidlách Nissan a Infiniti

Systém VDC funguje v prípade áut značky Nissan a Infiniti rovnako ako štandardné systémy elektronickej stabilizačnej kontroly. Okrem toho však pomáha obmedziť pretáčavosť a nedotáčavosť.

Kontrolka VDC OFF

Vo väčšine áut značky Nissan či Infiniti je vypínač VDC OFF na vypnutie systému dynamickej kontroly.

VDC v moderných vozidlách

Mnohé krajiny uznali výhody systému VDC a nariadili jeho zahrnutie do nových vozidiel. VDC systém sa tak stal štandardnou funkciou väčšiny automobilov.

Výrobcovia pokračujú v zdokonaľovaní systému VDC, zahŕňajúc nové technológie na zvýšenie výkonu a bezpečnosti.

Aký je rozdiel medzi VDC a ESC systémom?

Medzi systémom VDC (Vehicle Dynamic Control) a ESC (Electronic Stability Control) nie je v podstate žiaden rozdiel a jedná sa o ten istý systém. Jediný rozdiel je teda v názve, nakoľko výrobcovia používajú rozdielne označenia, a to nielen pre tento systém.

Označenia elektronického stabilizačného systému

Výrobcovia áut používajú pri označení elektronického stabilizačného systému rôzne skratky, no princíp fungovania týchto systémov je rovnaký. V prípade tohoto systému sa môžeš stretnúť s označeniami:

  • ESC (Electronic Stability Control) - všeobecné označenie elektronického stabilizačného systému, no používa ho Škoda, Fiat, Hyundai, Tesla, Luxgen a Proton

  • ESP (Electronic Stability Program) - označenie používa Audi, Chrysler, Dodge, Hyundai, Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Saab, Suzuki, Lamborghini a Smart

  • ESP (Electronic Stabilization Program) - označenie používa Volkswagen (skratka je rovnaká ako predošlá, menší rozdiel je len v celom názve)

  • VDC (Vehicle Dynamic Control) - označenie používa Subaru, Nissan a Infiniti, Alfa Romeo

  • DSC (Dynamic Stability Control) - označenie používa Aston Martin, BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda a Mini

  • VSA (Vehicle Stability Assist) - označenie používa Acura a Honda

  • VSC (Vehicle Stability Control) - označenie používa Lexus a Toyota

  • VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - označenie používa Lexus a Toyota

  • ASC (Active Stability Control) - označenie používa Jaguar a Mitsubishi

  • DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - označenie používa Volvo

  • PSM (Porsche Stability Management) - označenie, ako už z názvu vyplýva, používa Porsche

  • M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - označenie používa Mitsubishi

  • StabiliTrak - označenie používa Buick, Cadillac, Chevrolet (väčšina modelov), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu a Hummer

  • AdvanceTrac - označenie používa Ford, Lincoln a Mercury

  • Active Handling - označenie používa Chevrolet (Corvette)

Niektorí výrobcovia používajú viacero označení, nakoľko označenie sa nemusí vzťahovať na celú značku, ale na konkrétny model.

Záver

Dynamická kontrola stability je základná technológia na zlepšenie stability vozidla a zníženie rizika nehôd. Monitorovaním a úpravou správania vozidla v reálnom čase poskytuje systém VDC lepšiu kontrolu a ovládateľnosť, vďaka čomu je auto bezpečnejšie najmä v prípade zhoršených jazdných podmienok.