Systém ESC: Ako funguje systém elektronickej stabilizačnej kontroly?
Systém ESC, v angličtine Electronic Stability Control, označuje systém elektronickej stabilizačnej kontroly. Systém ESC pomáha vodičovi zvládať kritické situácie v prípade straty priľnavosti, respektíve v prípade šmyku.
Ide o rovnaký elektronický stabilizačný systém ako je systém ESP. Jediný rozdiel medzi týmito dvoma systémami je v názve. Oba však fungujú úplne identicky.
Obsah
Ako funguje systém ESC?
Systém ESC (elektronickej stabilizačnej kontroly) pomáha vodičovi zvládnuť kritické situácie pri riadení auta počas toho, kedy by sa vozidlo mohlo dostať do šmyku.
Riadiaca jednotka porovnáva údaje o skutočnom stave smeru jazdy s údajmi o vodičom zvolenom smere jazdy. Pokiaľ sa tieto údaje spolu nezhodujú, vyhodnotí to riadiaca jednotka systému ESC ako šmyk a začne automobil automaticky stabilizovať a vyrovnávať začínajúci šmyk.
Systém ABS: Vedel si, ako funguje a na čo slúži?
Keď systém ESC zistí stratu trakcie, automaticky spracuje informácie z ABS a zo senzora natočenia volantu a následne pribrzďuje individuálne ľavé/pravé zadné alebo ľavé/pravé predné kolesá automobilu.
Nedeje sa tak však len pri brzdení, ale aj pri zrýchľovaní a prechode cez zákrutu, čím systém ESC udržiava vozidlo mimo šmyku.
Výhody systému ESC
Vďaka systému elektronickej stabilizačnej kontroly ESC je auto stabilnejšie a ovládateľnejšie. Niektoré systémy ESC dokonca zasahujú aj do riadenia a rýchlosti automobilu a v prípade potreby upravia výkon motora a natočenie volantu.
Tento systém slúži ako prvok aktívnej bezpečnosti vozidla, pretože má zabrániť nechcenej zmene smeru jazdy v prípade šmyku, redukovať stratu trakcie a tak zvýšiť bezpečnosť jazdy v automobile. Novšie systémy ESC zasahujú dokonca aj do riadenia a prekonávajú tak schopnosti vodiča zvládať kritické situácie.
Zo štatistík tiež vyplýva, že ESC prispieva k zvýšeniu aktívnej bezpečnosti a tým aj k zníženiu počtu dopravných nehôd. Ak by boli všetky vozidlá vybavené systémom ESC, dalo by sa predísť približne 1/10 nehôd.
Komponenty systému ESC
Senzory
Elektronická riadiaca jednotka (ECU)
Akčné členy
1. Senzory
Systém ESC využíva niekoľko senzorov na sledovanie pohybu a dynamiky vozidla:
Senzory rýchlosti kolies merajú rýchlosť otáčania každého kolesa.
Snímač uhla natočenia zisťuje zamýšľaný smer vodiča.
Senzor uhlovej rýchlosti meria rýchlosť otáčania vozidla okolo svojej vertikálnej osi.
Senzor bočného zrýchlenia monitoruje pohyb vozidla do strán.
2. Elektronická riadiaca jednotka (ECU)
Elektronická riadiaca jednotka je mozgom systému ESC. Spracováva údaje zozbierané z rôznych snímačov a určuje potrebné nápravné opatrenia na udržanie stability vozidla.
3. Akčné členy
Akčné členy sú komponenty zodpovedné za vykonávanie príkazov ECU. Zahŕňajú:
Modulátor bŕzd: Nastavuje brzdný tlak na jednotlivých kolesách.
Ovládanie škrtiacej klapky: Upravuje výstupný výkon motora.
Ovládanie prevodovky: Mení prevodové pomery na optimalizáciu stability vozidla.
Signalizuje kontrolka ESC problém so systémom?
Napriek oranžovej farbe nemusí kontrolka ESC signalizovať problém s elektronickým stabilizačným systémom. Niektoré elektronické stabilizačné systémy zasahujú aj do riadenia a rýchlosti automobilu a v prípade potreby upravia výkon motora či natočia kolesá automobilu do požadovaného smeru.
Ak systém zasahuje do riadenia, rozblikaná kontrolka ESC nie je žiaden problém, práve naopak. Kontrolka preblikuje kvôli aktivite elektronického stabilizačného systému. Zrejme si sa dostal do náročnej jazdnej situácie a systém ESC zasiahol, aby stabilizoval vozidlo.
Kontrolka ESC: Čo znamená a prečo svieti?
V niektorých prípadoch môže táto kontrolka preblikovať a následne svietiť. Systém v takomto prípade zasahuje do riadenia aby sa vozidlo nedostalo do šmyku. Pokiaľ systém funguje správne, kontrolka zhasne akonáhle sa auto stabilizuje.
Ak však kontrolka ESC neustále svieti aj počas bežnej jazdy, pravdepodobne ide o problém s elektronickým stabilizačným systémom.
ESC v moderných vozidlách
Mnohé krajiny uznali výhody systému ESC a nariadili jeho zahrnutie do nových vozidiel. ESC systém sa tak stal štandardnou funkciou väčšiny automobilov, nákladných automobilov a SUV.
Výrobcovia pokračujú v zdokonaľovaní systému ESC, zahŕňajúc nové technológie na zvýšenie výkonu a bezpečnosti.
Aký je rozdiel medzi ESC a ESP systémom?
Medzi systémom ESP (Electronic Stability Program) a ESC (Electronic Stability Control) nie je v podstate žiaden rozdiel a jedná sa o ten istý systém. Jediný rozdiel je teda v názve, nakoľko výrobcovia používajú rozdielne označenia, a to nielen pre tento systém.
ESP systém: Ako funguje elektronický stabilizačný systém?
Označenia elektronického stabilizačného systému
Výrobcovia áut používajú pri označení elektronického stabilizačného systému rôzne skratky, no princíp fungovania týchto systémov je rovnaký. V prípade tohoto systému sa môžeš stretnúť s označeniami:
ESC (Electronic Stability Control) - všeobecné označenie elektronického stabilizačného systému, no používa ho Škoda, Fiat, Hyundai, Tesla, Luxgen a Proton
ESP (Electronic Stability Program) - označenie používa Audi, Chrysler, Dodge, Hyundai, Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Saab, Suzuki, Lamborghini a Smart
ESP (Electronic Stabilization Program) - označenie používa Volkswagen (skratka je rovnaká ako predošlá, menší rozdiel je len v celom názve)
VDC (Vehicle Dynamic Control) - označenie používa Subaru, Nissan a Infiniti, Alfa Romeo
DSC (Dynamic Stability Control) - označenie používa Aston Martin, BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda a Mini
VSA (Vehicle Stability Assist) - označenie používa Acura a Honda
VSC (Vehicle Stability Control) - označenie používa Lexus a Toyota
VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - označenie používa Lexus a Toyota
ASC (Active Stability Control) - označenie používa Jaguar a Mitsubishi
DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - označenie používa Volvo
PSM (Porsche Stability Management) - označenie, ako už z názvu vyplýva, používa Porsche
M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - označenie používa Mitsubishi
StabiliTrak - označenie používa Buick, Cadillac, Chevrolet (väčšina modelov), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu a Hummer
AdvanceTrac - označenie používa Ford, Lincoln a Mercury
Active Handling - označenie používa Chevrolet (Corvette)
Niektorí výrobcovia používajú viacero označení, nakoľko označenie sa nemusí vzťahovať na celú značku, ale na konkrétny model.
Záver
Elektronické riadenie stability je základná technológia na zlepšenie stability vozidla a zníženie rizika nehôd. Monitorovaním a úpravou správania vozidla v reálnom čase poskytujú systémy ESC vodičom lepšiu kontrolu a ovládateľnosť, vďaka čomu je auto bezpečnejšie.