Podvozok a brzdy: Spoznaj poruchu podľa typického zvuku
Vitaj pri ďalšej časti nášho článku o poruchách automobilu, ktoré je možné odhaliť pomocou sluchu. V predošlom článku o diagnostikovaní porúch podľa sluchu sme zamerali našu pozornosť na výfukový systém automobilu.
V dnešnom článku sa však pozrieme na inú časť automobilu, a tou bude práve podvozok a brzdový systém automobilu.
Obsah
- Úvod
- Monotónne hučanie zreteľné najmä pri prejazde zákrutami
- Praskanie pri otáčaní volantu
- Praskanie a dunenie počuteľné pri prejazde zákrutami
- Škrípanie a hrkotanie počuteľné len pri brzdení
- Klepotanie a šramotenie pri prejazde nerovnosťami
- Rázy a buchotanie počuteľné pri prejazde nerovnosťami
- Cvakanie pri prejazde nerovnosťami
- Klopanie či klepanie pri prejazde nerovnosťami
- Záver
Úvod
Všetky poruchy, o ktorých si dnes napíšeme, je možné odhaliť veľmi jednoducho len pomocou tvojho sluchu. Práve pomocou sluchu je totiž možné odhaliť veľké množstvo porúch a problémov, ktoré sú častokrát ešte len v zárodku.
Niektoré poruchy je možné odhaliť dokonca skôr, než by mohli negatívne ovplyvniť jazdné vlastnosti, spotrebu, výkon a iné parametre automobilu alebo negatívne poškodiť iné časti a komponenty vozidla.
Brzdový systém automobilu: Jeho funkcia a rozdelenie
Poďme sa teda bez ďalších zbytočných rečí pozrieť na poruchy podvozku a brzdového systému, ktoré sa ohlasujú svojim typickým akustickým prejavom.
Monotónne hučanie zreteľné najmä pri prejazde zákrutami:
Možná príčina - Poškodené ložisko v náboji kolesa na jednej strane auta.
Riešenie - V tomto prípade je potrebné zistiť najmä z ktorého kolesa daný zvuk vychádza, respektíve ktoré ložisko je poškodené. Ak je hučanie počuť v ľavotočivých zákrutách (zaťažené pravé kolesá), pravdepodobne je poškodená pravá strana a ak v pravotočivých (zaťažené ľavé kolesá), tak na ľavej strane. Výmena tohoto autodielu patrí medzi cenovo prijateľné opravy.
Praskanie pri otáčaní volantu:
Možná príčina - Poškodený homokinetický kĺb. Ak sa pri vytočení kolies vľavo či vpravo alebo pri pomalej jazde dopredu a dozadu ozýva z prednej časti automobilu pukanie či praskanie, je takmer na 100% isté, že sa jedná o opotrebovaný homokinetický kĺb.
Homokinetický kĺb: Ako zistiť, či je opotrebovaný?
Riešenie - Výmena poškodeného kĺbu. Výmena homokinetického kĺbu nepatrí medzi najdrahšie, no ani najlacnejšie záležitosti, všetko však zavisí od typu automobilu.
Praskanie a dunenie počuteľné pri prejazde zákrutami:
Možná príčina - Opäť sa môže jednať o poškodený homokinetický kĺb.
Riešenie - Výmena poškodeného kĺbu. V lepšom prípade je potrebná len výmena kĺbu, v tom horšom je potrebné vymeniť celú poloos.
Škrípanie a hrkotanie počuteľné len pri brzdení:
Možná príčina - Nadmerne opotrebované brzdové platničky spôsobujúce pri brzdení trenie kovu o kov.
Brzdové platničky: Ako fungujú a ktoré sú najlepšie?
Riešenie - Urýchlená výmena brzdových platničiek. Vzhľadom na rozsiahlosť zanedbania brzdového systému však bude pravdepodobne potrebné okrem brzdových platničiek vymeniť aj brzdové kotúče.
Klepotanie a šramotenie pri prejazde nerovnosťami:
Možná príčina - Opotrebované silentbloky stabilizátora, uloženie vzpier alebo dielov zavesenia kolesa.
K čomu slúžia malé gumové zariadenia v aute s názvom silentbloky?
Riešenie - Výmena opotrebovaných či inak poškodených autodielov.
Rázy a buchotanie počuteľné pri prejazde nerovnosťami:
Možná príčina - Opotrebované (vytečené) tlmiče pruženia. V tomto prípade totiž koleso, ktoré nie je tlmené funkčným tlmičom odskočí a znovu dopadne na vozovku. Pri rýchlom prejazde cez nerovnosti to môže zapríčiniť pomerne vážny problém. Zničený tlmič sa môže prejaviť aj pri bočnom vetre, kedy môže dôjsť k nakláňaniu karosérie.
Riešenie - Výmena poškodeného tlmiča pruženia.
Cvakanie pri prejazde nerovnosťami:
Možná príčina - Pravdepodobne ide o prasknutú pružinu nápravy. Pružiny zvyčajne praskajú v spodných vinutiach a prejavuje sa to prudkými náklonmi vozidla pri prejazde zákrutami.
Pruženie automobilu: Vedel si, čo sú to vinuté pružiny?
Riešenie - Výmena pružiny. Táto oprava však patrí medzi časovo i finančne náročnejšie opravy, avšak je potrebné ju vykonať čím skôr, najmä vzhľadom na bezpečnosť pri jazde.
Klopanie či klepanie pri prejazde nerovnosťami:
Možná príčina - Pravdepodobne sa jedná o poškodené čapy na tyčkách stabilizátora, ktorých úlohou je zmierňovať vertikálne pohyby kolies, napríklad pri prejazde nerovnomerným povrchom.
Riešenie - Výmena tyčiek stabilizátora.
Záver
Samozrejme existuje nespočetne veľa ďalších porúch motora a jeho komponentov, ktoré sa prejavujú podobnými akustickými či inými prejavmi. Toto sú však najčastejšie poruchy brzdového systému, ktoré je možné odhaliť pomocou sluchu.