Päť vecí, ktorými zaručene zničíš svoj turbomotor
V dnešnej dobe je veľmi veľký problém nájsť pod kapotou bežného autíčka akýkoľvek atmosférický motor, ktorý má väčší objem ako fľaška coly. Staré veľké atmosféry vymierajú a nahradzujú ich turbomotory, ktoré niekedy nedosahujú objem ani jediného litra. Je dobre známe, že staré atmosférické motory vydržali takmer všetko, tieto motory neboli tak náchylné ako turbomotory, o ktoré je potrebné sa veľmi poctivo starať a ktoré sú náchylnejšie na poškodenie či zničenie.
Čo prispieva k rýchlejšiemu opotrebeniu turbomotora?
Obsah
Preplňované motory sú v dnešnej dobe štandardom, preferujú ich výrobcovia automobilov, ktorí ešte donedávna veľkým atmosférickým motorom verili a teraz sa ich zbavujú a nahradzujú ich malými turbomotorčekmi.
Tak isto to platí aj u mnohých kupcov, či majiteľov týchto malých motorov, ktorí sa nevedia vynadívať na "perfektnú" spotrebu paliva, ktorú udáva výrobca. Tá však pri svižnejšej jazde alebo väčšom zaťažení nie je až tak perfektná ako sa na prvý pohľad zdá. Je len veľmi málo výrobcov, ktorí ešte stále preferujú veľké atmosférické motory, no nič to nemení na tom, že v dnešnej dobe ovládajú svet motorov preplňované motory.
Turbomotory sú technicky zložitejšie a vyžadujú viac starostlivosti ako jednoduché atmosférické motory a práve kvôli neustále zložitejším technológiám, ktoré sú v preplňovaných motoroch používané, sú tieto motory náchylnejšie k vzniku problémov. Ak sa budeš k turbomotoru správať tak, ako si to napíšeme v týchto piatich bodoch, určite ho zničíš:
Zaťažuješ motor skôr, ako sa zohreje na prevádzkovú teplotu
Pokiaľ zaťažuješ/vytáčaš motor, ktorý nie je zohriatý na prevádzkovú teplotu, ničíš ho, bez ohľadu na to, či je atmosférický alebo preplňovaný. Pri preplňovanom motore však toto pravidlo platí dvojnásobne. Hlavným dôvodom je turbodúchadlo, ktoré je veľmi citlivé ako na kvalitu, tak aj teplotu oleja. Pokiaľ je motor studený, je studený aj olej, čo znamená že je hustejší a mazanie jednotlivých súčiastok je zhoršené. Práve preto je potrebné zohriať akýkoľvek motor pred tým, ako od neho začneš vyžadovať veľký výkon.
Veľká škoda však je, že pri väčšine dnešných automobilov chýbajú ukazovatele teploty oleja a musí nám vystačiť len ukazovatel teploty chladiacej kvapaliny. Zohriata chladiaca kvapalina na prevádzkovú teplotu však neznamená, že je dostatočne zohriaty aj motorový olej. Zohriatie motorového oleja trvá dlhšie ako zohriatie chladiacej kvapaliny a tak by si pred tým než začneš motor zaťažovať mal ešte chvíľku počkať, aj keď ti kontrolka teploty chladiacej kvapaliny ukáže, že kvapalina je zohriata na prevádzkovú teplotu. V opačnom prípade motoru uškodíš a skrátiš životnosť taktiež svojmu turbodúchadlu.
Vypínaš motor bez toho, aby si dochladil turbo
Prísť a vypnúť motor ihneď po tom ako si mu dal zabrať, je asi najhoršia vec, akú môžeš turbomotoru urobiť. Turbodúchadlo je tepelne veľmi namáhaná súčiastka, ktorá je vo väčšine prípadov chladená len pretekajúcim motorovým olejom. Ten ho zároveň aj premazáva. Náhle zastavenie a vypnutie motora spôsobí, že olej ktorý ostane v turbodúchadle, sa prehreje, spečie a stratí tak svoje mazacie schopnosti. Pri častom vypínaní motora ihneď po veľkom zaťažení zdegraduje olej natoľko, že upchá mazacie kanáliky, čo spôsobí, že motor a turbodúchadlo nebudú dostatočne premazávané - takže sa poškodia alebo zničia.
Riešenie je pritom veľmi jednoduché - stačí, ak na miesto, kde chceš auto odstaviť, prídeš voľným tempom a ostaneš cca 1 minútu stáť na mieste, pred tým ako chceš vypnúť motor. Pozor, treba si však uvedomiť, že turbo by si mal dochladzovať iba v prípade ak si dal motoru naozaj zabrať, nie vtedy, ak si prešiel 10 kilometrov rýchlosťou 50 km/h ako to robia niektorí šoféri.
Prekračuješ/dodržuješ servisné intervaly výmeny oleja
Mnoho ľudí doslova kašle na včasné výmeny motorového oleja, ktorý je pre fungovanie moderného motora nevyhnutný. Niektorí sa nechajú nachytať na nezmyselné a extrémne dlhé intervaly, ktoré stanovuje výrobca, ako napríklad interval výmeny oleja po 30 000 km alebo dvoch rokoch. Nájdu sa aj takí, ktorí prekračujú aj tento veľmi predlžený interval. Aby mal motor zaistené správne mazanie, výmena motorového oleja je vhodná už po najazdení 10 000, maximálne 15 000 km. Starý, zdegradovaný motorový olej totiž nedokáže dostatočne dobre premazávať a tak výrazne skracuje životnosť motora a jeho komponentov.
Podtáčaš motor
Toto platí pre všetky motory. Jazda v nezmyslne nízkych otáčkach veľmi namáha motor a jeho komponenty. V týchto veľmi nízkych otáčkach vzniká nadmerné množstvo vibrácií, ktoré poškodzujú hlavne dvojhmotný zotrvačník ale aj prevodovku, pričom výmena týchto komponentov je veľmi nákladná a pri starších automobiloch môže prevýšiť aj celkovú hodnotu automobilu.
Načipuješ si motor
Mnoho majiteľov turbomotorov sa nechá nalákať na relatívne lacné zvýšenie výkonu pomocou chiptuningu. Najhoršie sú však neodborné úpravy, pri ktorých sa nehľadí na to, v akom stave motor je a koľko toho zvládne, respektíve o koľko kW je možné navýšiť výkon tak, aby to motor zvládol a neskolaboval po veľmi krátkej dobe. Treba však podotknúť, že akékoľvek navýšenie výkonu skracuje životnosť motora a jeho komponentov, pretože súčiastka, ktorá je stavaná na výkon 100kW, nie je stavaná na to, aby zvládala napríklad o 30% vyšší výkon, čo znamená, že s vyšším výkonom bude jej životnosť kratšia.
Ak sa vyvaruješ týmto bodom a budeš sa ku svojmu turbomotoru správať ohľaduplne a dopraješ mu to, čo je potrebné, určite sa ti za to odvďačí vyššou spoľahlivosťou a dlhšou životnosťou.