AUTORIDE

Najspoľahlivejšie dieselové motory: Ktoré z nich to sú? (1. Časť)

SDi
Pod kapotou
Publikoval Denis  

Na rôznych fórach a sociálnych sieťach padajú denno-denne otázky typu, aké sú najspoľahlivejšie dieselové motory či najspoľahlivejšie benzínové motory. Určiť ten najlepší a najspoľahlivejší motor však nie je žiadna hračka, pretože všetko záleží hlavne od štýlu jazdy, starostlivosti a pravidelnej údržby, ktorú majiteľ motoru svojho automobilu dopraje.

Aj ten najspoľahlivejší motor sa totiž v rukách zlého majiteľa dokáže zmeniť na pohromu, zatiaľ čo aj ten menej spoľahlivý motor v rukách starostlivého a ohľaduplného majiteľa dokáže slúžiť aj niekoľko rokov bez jedinej vážnej poruchy.

Obsah

Vybrať spomedzi všetkých motorov tie najspoľahlivejšie je veľmi náročné, no určite nie nemožné. Niektoré motory totiž dokážu aj pri minimálnej starostlivosti najazdiť niekoľko desiatok tisíc či dokonca státisíce kilometrov bez vážnejších porúch, no a iné zas aj pri tej najdôkladnejšej starostlivosti nestoja za nič.

Nás však v dnešnom článku budú zaujímať len tie najspoľahlivejšie dieselové motory, ktoré sa montovali do osobných automobilov. V tejto prvej časti článku si teda napíšeme o troch agregátoch, ktoré môžeme bez akýchkoľvek výhrad zaradiť medzi tie najspoľahlivejšie dieselové motory, pričom sa nebudeme zameriavať na výkon a spotrebu paliva, ale predovšetkým na ich spoľahlivosť.

Najspoľahlivejšie dieselové motory:

Tieto tri dieselové motory, o ktorých sa v dnešnom článku dočítaš, nie sú zoradené od najlepšieho po najhorší, ich usporiadanie je len náhodné. Poďme si však o nich bez ďalších zbytočných slov niečo povedať.

1. Motor 1.9 SDI 50kW (VW, Seat, Škoda)

Ide o vznetový motor s priamym vstrekovaním paliva, ktorý v dobách dávno minulých hojne využívali automobilky VW, Škoda a Seat, vo svojich modeloch ako napríklad Golf, Polo, Octavia, Fabia, Leon či Ibiza. Tento archaizmom zaváňajúci motor síce vodiča neprekvapil vysokým výkonom, no za to sa odvďačil nízkou spotrebou paliva (priemerne 4,5 - 5 litrov na 100 km) a veľmi vysokou spoľahlivosťou. Pri tomto motore sa totiž z príslovia "čo v motore nie je, to sa nemôže pokaziť" stáva pravda.

Ako som už spomínal, motor neoplýval vysokým výkonom, no to sa od nepreplňovaného dieselového motora dalo čakať. Naopak, tento deficit výkonu nám motor vynahrádza svoju vysokou spoľahlivosťou, za ktorú vďačí hlavne jednoduchej a robustnej konštrukcii. Motor obsahuje 8-ventilový rozvod OHC, ktorý je poháňaný ozubeným remeňom. Vstrekovanie zabezpečuje vysokotlakové rotačné čerpadlo.

Samozrejme aj u toho najspoľahlivejšieho motora sa občas vyskytne problém, v tomto prípade vedela občas potrápiť váha vzduchu, ktorej výmena však stojí len niekoľko eur, inak je tento motor schopný najazdiť pol milióna až milión kilometrov, a to všetko bez vážnych porúch a veľkých investícií.

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekovaním

  • Preplňovanie - nepreplňovaný

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1896 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 8

  • Krútiaci moment - 133 Nm

  • Výkon - 50 kW / 68 koní

2. Motor 1.4 TDI 55kW (VW, Seat, Škoda):

Vo všeobecnosti platí, že takmer všetky trojvalcové motory (použité v automobiloch) nie sú tak spoľahlivé a nedokážu najazdiť taký počet kilometrov ako iné štvorvalcové motory. Tento koncernový trojvalcový motor je však výnimkou.

Motor 1.4 TDI Je vybavený liatinovým blokom, hliníkovou hlavou, priamym vstrekovaním paliva pomocou systému čerpadlo-tryska a je preplňovaný jednoduchým turbodúchadlom s obtokom. Vznetový motor o objeme 1.4 litra pod označením TDI dodáva výkon 55 kW / 75 koní a krútiaci moment 195 Nm, čo nie je veľa, avšak tento motor sa montoval do malých mestských hatchbackov, ktorým poskytuje dostatok sily.

Aj keď je motor papierovo slabý, pri zošliapnutí plynového pedálu pocítiš typický TDI kopanec do zadku. Motor zaberá o niečo neskôr ako jeho štvorvalcový súrodenec pod rovnakým označením a tak si na všetok krútiaci moment musíš počkať až kým ručička otáčkomeru nedosiahne 2200 ot/min.

Motor poskytuje malým mestským hatchbackom dostatok síl nielen na jazdu mestom, ale aj na celkom svižnú jazdu po okreskách. Situácia sa však mení ihneď ako ručička rýchlomeru dosiahne 100 až 120 km/h, kedy sú vibrácie a hluk motora neznesiteľné a je cítiť, že motor má malý objem a chýba mu jeden valec. Motor sa vie majiteľovi odvďačiť veľmi peknou spotrebou, priemerne 4,5 litra paliva na 100 km.

Rovnako tak si motor vedie veľmi dobre aj z hľadiska spoľahlivosti, je mechanicky odolný a netrápia ho žiadne fatálne poruchy, ale ani časté poruchy váhy vzduchu ako napríklad pri motoroch 1.9 TDI. Jeho jednoduché turbodúchadlo je taktiež veľmi odolné a vydrží toho naozaj veľa.

Veľkou nevýhodou tohoto motora sú však vibrácie a hluk, ktorý mnohých ľudí odradí. Tento malý trojvalcový motor zvládne najazdiť minimálne 3/4 toho čo zvládne štvorvalcový 1.9 TDI ale taktiež sa ti odvďačí veľmi dobrou spoľahlivosťou, slušným výkonom na bežné jazdenie a veľmi peknou spotrebou. Pokiaľ ti neprekážajú vibrácie ani hluk motora a hľadáš autíčko na dlhšie trasy po okreskách, dieselový trojvalec 1.4 TDI 55kW pod kapotou je veľmi dobrou voľbou.

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekovaním

  • Preplňovanie - preplňovaný

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1422 cm3

  • Počet valcov - 3

  • Počet ventilov - 6

  • Krútiaci moment - 195 Nm

  • Výkon - 55 kW / 75 koní

3. Motor 1.9 TDI 66kW (VW, Seat, Škoda):

Motor 1.9 TDI je jedným z najrozšírenejších a najobľúbenejších dieselových motorov v strednej Európe. Vyrábal sa v rôznych výkonových verziách, (66kW, 74kW, 77kW, 81kW, 85kW, 96kW, 110kW) pričom všetky sú veľmi podarené, spoľahlivé a majú krásnu spotrebou, približne 5 litrov na 100km. Najspoľahlivejšia verzia tohoto motora však bola verzia so 66kW a práve tá nás dnes bude zaujímať.

Motor 1.9 TDI 66kW je vybavený liatinovým blokom, hliníkovou hlavou, vysokotlakovým rotačným čerpadlom a je preplňovaný jednoduchým turbodúchadlom bez variabilnej geometrie lopatiek, kde sa regulácia plniaceho tlaku realizovala obtokovým ventilom s klapkou. Motor má tiež jednoduchú konštrukciu, ide o klasický radový štvorvalec, ktorý obsahuje 8-ventilový rozvod OHC, poháňaný ozubeným remeňom.

Čo sa týka spoľahlivosti, tento motor je "bezproblémový" a je to skutočný držiak, ktorý zvládne najazdiť státisíce kilometrov a pri dostatočnej starostlivosti dokáže prežiť aj karosériu automobilu. Potrápiť však vie častá závada váhy vzduchu, ktorá sa prejavuje poklesom výkonu, zvýšenou dymivosťou a nerovnomerným chodom motora.

Okrem výbornej spoľahlivosti sa motor odvďačí aj krásnou spotrebou (v priemere okolo 5 litrov) a solídnym výkonom, ktorý síce nijak neohúri, no ani nesklame.

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekom

  • Preplňovanie - preplňovaný turbodúchadlom

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1896 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 8

  • Krútiaci moment - 210 Nm

  • Výkon - 66 kW / 90 koní

Ak si nenašiel motor, ktorý by tu mal určite patriť, nezúfaj, možno ho nájdeš práve v ďalšej časti tohoto článku. V tejto prvej časti článku sme si totiž povedali len o troch dieselových motoroch, no a v nasledujúcej časti sa opäť pozrieme na ďalšie najspoľahlivejšie dieselové motory. Každopádne ak máš nejaký tip na motor, ktorý by tu nemal chýbať, neváhaj a napíš nám ho do komentáru.