AUTORIDE

Kontrolka ESP: Čo znamená a prečo svieti?

Kontrolka ESP
Pod kapotou
Publikoval Martin  

Kontrolka ESP môže signalizovať aktivitu systému ESP (z angličtiny Electronic Stability Program), jeho vypnutie alebo jeho poruchu. V prípade, že kontrolka preblikuje, systém je aktívny, ak kontrolka svieti, systém ESP pravdepodobne nefunguje.

ESP je dôležitým prvkom v modernej technológii automobilov a jeho poruchu netreba ignorovať. V tomto článku sa v skratke pozrieme na to, ako systém ESP funguje a čo znamená keď kontrolka ESP svieti či naopak preblikuje.

Obsah

Čo je ESP a ako funguje?

Kontrolka ESC/ESP/VDC

Elektronický stabilizačný systém (ESP) pomáha vodičovi zvládnuť kritické situácie pri riadení auta, kedy by sa vozidlo mohlo dostať do šmyku. Tento systém sleduje rýchlosť kolies, polohu volantu, zrýchlenie vozidla a ďalšie parametre, aby určil, či je vozidlo v optimálnej pozícii na ceste.

Ak zistí, že vozidlo je mimo kontrolu, riadiaca jednotka automaticky upraví rozdelenie brzdovej sily medzi jednotlivé kolesá a zasiahne do riadenia, aby sa predišlo strate stability.

Nedeje sa tak len pri brzdení, ale aj pri zrýchľovaní a prechode cez zákrutu, čím ESP systém udržiava vozidlo mimo šmyku. Tento systém využíva k svojej funkcii aj ďalšie elektronické systémy a pomocníky ako napríklad systém ABS či ASR.

Kontrolka ESP preblikuje, ide o problém?

Blikajúca kontrolka ESP signalizuje aktívny systém, nejde teda o žiaden problém. Naopak, pokiaľ táto kontrolka preblikuje, zrejme si sa dostal do náročnej jazdnej situácie a systém ESP zasiahol a stabilizoval vozidlo.

V určitých prípadoch môže táto kontrolka preblikovať a následne svietiť. Systém v takomto prípade zasahuje do riadenia aby sa vozidlo nedostalo do šmyku. Pokiaľ systém funguje správne, kontrolka zhasne hneď po tom, ako sa auto stabilizuje.

Svieti kontrolka ESP, čo s tým?

Kontrolka ESP
Kontrolka ESP / © Martin Milo, All rights reserved.

Ak kontrolka nesvieti len pri kritických jazdných situáciach, akými sú prudké prejazdy zákrutami či rýchle brzdenie a podobne, mohli nastať nasledovné situácie:

  • Systém ESP si vypol pomocou tlačidla alebo cez rozhranie na prístrojovej doske

  • Došlo k poruche samotného ESP systému

  • Došlo k poruche snímača, respektíve poruche elektroniky

Niektoré autá neumožňujú vypnutie systému ESP, no pokiaľ takúto možnosť máš, rozsvietená kontrolka môže signalizovať úmyselné vypnutie elektronického stabilizačného systému. Odporúčame preto vyskúšať vypnúť/zapnúť systém ESP. Ak sa pri vypnutí či zapnutí s kontrolkou nič nedeje a stále svieti, pôjde o jednu zo spomínaných porúch.

Tieto poruchy však nie je možné vyriešiť svojpomocne, nakoľko v oboch prípadoch je potrebné vykonať diagnostiku vozidla. Najlepšie teda urobíš, ak s autom zájdeš ihneď do servisu.

Označenia elektronického stabilizačného systému

Výrobcovia áut používajú pri označení elektronického stabilizačného systému rôzne skratky, no princíp fungovania týchto systémov je rovnaký. V prípade tohoto systému sa môžeš stretnúť s označeniami:

  • ESC (Electronic Stability Control) - všeobecné označenie elektronického stabilizačného systému, no používa ho Škoda, Fiat, Hyundai, Tesla, Luxgen a Proton

  • ESP (Electronic Stability Program) - označenie používa Audi, Chrysler, Dodge, Hyundai, Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Saab, Suzuki, Lamborghini a Smart

  • ESP (Electronic Stabilization Program) - označenie používa Volkswagen (skratka je rovnaká ako predošlá, menší rozdiel je len v celom názve)

  • VDC (Vehicle Dynamic Control) - označenie používa Subaru, Nissan a Infiniti, Alfa Romeo

  • DSC (Dynamic Stability Control) - označenie používa Aston Martin, BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda a Mini

  • VSA (Vehicle Stability Assist) - označenie používa Acura a Honda

  • VSC (Vehicle Stability Control) - označenie používa Lexus a Toyota

  • VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - označenie používa Lexus a Toyota

  • ASC (Active Stability Control) - označenie používa Jaguar a Mitsubishi

  • DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - označenie používa Volvo

  • PSM (Porsche Stability Management) - označenie, ako už z názvu vyplýva, používa Porsche

  • M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - označenie používa Mitsubishi

  • StabiliTrak - označenie používa Buick, Cadillac, Chevrolet (väčšina modelov), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu a Hummer

  • AdvanceTrac - označenie používa Ford, Lincoln a Mercury

  • Active Handling - označenie používa Chevrolet (Corvette)

Niektorí výrobcovia používajú viacero označení, nakoľko označenie sa nemusí vzťahovať na celú značku, ale na konkrétny model.

Rôzny tvar kontrolky ESP

Tak ako aj označenie systému ESP, aj samotná kontrolka ESP môže mať rozdielny tvar v závislosti od výrobcu a konkrétneho modelu. Okrem tvaru kontrolky na hlavnom obrázku (vyššie) sa môžeš stretnúť aj s výkričníkom v trojuhoľníku, okolo ktorého sa nachádza takmer úplný kruh so šípkou.

Kontrolka ESP

Menej častá je tiež kontrolka s textom ESP v kruhu (podobná ako kontrolka ABS). V drvivej väčšine prípadov je kontrolka žltej alebo oranžovej farby, no raritne existuje aj červená kontrolka ESP.

Niektoré modely majú identický tvar kontrolky ESP a ESC. Ide o to, že tieto systémy sú v podstate identické, rozdiel je len v názve.

Často kladené otázky o kontrolke ESP

Otázka 1: Je možné jazdiť s rozsvietenou kontrolkou ESP?

Áno, v jazde môžeš pokračovať, ale je dôležité čo najskôr zistiť príčinu rozsvietenia kontrolky a problém vyriešiť. Jazda s rozsvietenou kontrolkou ESP môže znamenať horšiu ovládateľnosť vozidla, čo môže viesť k nebezpečným situáciám na ceste.

Ak teda kontrolka ESP svieti, jazdi opatrne, obzvlášť na klzkých povrchoch, vyhni sa prudkým prejazdom zákrutami či prudkému brzdeniu.

Otázka 2: Môže sa kontrolka ESP rozsvietiť aj vtedy, ak nie je problém so systémom ESP?

Áno, kontrolka sa môže rozsvietiť aj vtedy, ak nie je problém v samotnom elektronickom stabilizačnom systéme. Príčiny môžu byť rôzne, napríklad chyba v elektrickom systéme alebo problém so senzorom. V takom prípade je potrebné spraviť autodiagnostiku a odstrániť príčinu.

Záver

Kontrolku ESP netreba ignorovať, teda pokiaľ sa nejedná o úmyselne vypnutie systému. Elektronický stabilizačný systém musí mať od 1. Novembra 2011 podľa nariadenia Európskej komisie povinne nainštalovaný každý novo homologizovaný automobil.

Od roku 2014 musí byť týmto systémom vybavený každý novo predávaný automobil. Nakoľko tento systém pomáha stabilizovať vozidlo a predchádzať šmyku, ignorovanie svietiacej kontrolky ESP a nefunkčnosť tohto systému by sa teda nemusela vyplatiť.

Video porovnanie so zapnutým a vypnutým ESP na Audi A3