logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Bezpečnostné prvky automobilu, na čo sa kladie najväčší dôraz?


Bezpečnosť patrí k základným prvkom, na ktoré sa kladie veľký dôraz pri konštrukcií automobilu. K týmto prvkom patria deformačné zóny, ktoré pri kolízii/náraze čo najúčinnejšie stlmia energiu nárazu. Kabína, v ktorej sa nachádzajú pasažieri však musí byť čo najtuhšia, aby tak poskytla čo najväčšiu ochranu cestujúcim. Na bezpečnostné prvky automobilu, ktoré sa starajú o ochranu posádky sú kladené vysoké požiadavky.

Rozdeľujeme ich na:

1. Aktívna bezpečnosť

Patria tu všetky opatrenia, ktoré znižujú možnosť vzniku nehody ako napríklad:

- jazdné vlastnosti automobilu
- ovládanie automobilu
- systémy ako ESP, EBD, ASR, EDS a podobne...
- výhľad z vozidla
- výstražné signalizačné zariadenia, hmlovky, brzdové svetlomety a podobne...

2. Pasívna bezpečnosť

Patria tu všetky opatrenia, ktoré znižujú následky nehody ako napríklad:

- vonkajšia bezpečnosť, obrysy automobilu musia sú skonštruované tak, aby zranenia ostatných účastníkov dopravnej nehody boli čo najmenšie
-vnútorná bezpečnosť, opatrenia, ktoré majú zabrániť zraneniu posádky automobilu ako sú airbagy, ochrana proti požiaru, bezpečnostné pásy a podobne...

Vyhodnotenie bezpečnostných prvkov prebieha počas crash testov. Ide o skúšku bezpečnosti vozidla, ktorá poskytne záujemcovi užitočné informácie o bezpečnosti daného automobilu. Medzi najprísnejšie testy patrí EURO-NCAP. Tieto nárazové testy zahŕňajú tri skúšky, a to:

- čelný náraz 40% šírky automobilu do bariéry pri rýchlosti 64 km/h
- bočný náraz, pri ktorom do stojaceho vozidla narazí vozík s bariérou pri rýchlosti 50 km/h
- bočný náraz o oceľový stĺp pri rýchlosti 29 km/h

Pri všetkých troch skúškach sa na predných sedadlách automobilu nachádzajú figuríny, ktoré predstavujú dospelých ľudí a na zadných sedadlách je figurína, ktorá predstavuje dieťa a je usadená v detskej auto sedačke. Vo figurínach sú umiestnené snímače, ktoré merajú zaťaženie jednotlivých častí tela pri náraze. Tieto testy okrem ochrany posádky hodnotia aj ochranu chodcov pri strete s automobilom.

Dnešné automobily sú oproti starším väčšie, širšie, vyššie, ťažšie, a preto poskytujú oveľa väčšiu bezpečnosť ako staré, ľahké automobily, pri ktorých sa bezpečnosti vozidla nevenovala tak veľká pozornosť.

Pozri si krátku ukážku z crash testov EURO-NCAP ako dopadol napríklad taký Ford Mustang: