AUTORIDE

Motor uložený vzadu: Aké sú výhody a nevýhody konfigurácie?

Porsche motor
Pod kapotou
Publikoval Denis  

Motor uložený vzadu je jedna z konfigurácií usporiadania automobilu, pri ktorej je motor v automobile uložený obvykle pozdĺžne za zadnou nápravou. O tom, aké sú výhody a nevýhody tohto usporiadania automobilu si povieme nižšie v článku, no najskôr sa poďme pozrieť na konštrukciu a históriu automobilu s motorom uloženým vzadu.

Trochu histórie:

Obsah

Medzi prvé automobily používajúce motor uložený vzadu patrí napríklad Volkswagen Beetle, Porsche 356 či Tatra 77 z roku 1934. Tatra využila toto rozloženie až do konca výroby modelu T700 v roku 1999. Pri niektorých modeloch používala Tatra rozloženie s motorom nad zadnou nápravou, čo znižovalo niektoré nevýhody uloženia motoru vzadu.

Medzi ďalších výrobcov automobilov s motorom uloženým vzadu patrila aj spoločnosť De Lorean Motor Company , ktorej legendárny automobil DeLorean DMC-12 sa objavil vo veľmi známom filme Návrat do budúcnosti. Aby sa vykompenzovalo nerovnomerné rozloženie hmotnosti spôsobené motorom uloženým vzadu, použila firma De Lorean väčšie zadné kolesá s väčším priemerom ako predné kolesá.

Automobily s motorom uloženým vzadu sa však vyrábali aj v bývalom Československu. Medzi ne patria vozidlá značky Škoda, ako Škoda 1000 MB, Škoda 100, Škoda 110, Škoda 120, Škoda 130.

Motor uložený vzadu:

Umiestnenie motora za zadnú nápravu bolo v minulosti veľmi rozšírené. Dnes sa však toto umiestnenie motora viac menej používa len pri športových automobiloch či autobusoch a označuje sa ako Rear-engine, Rear-wheel-drive layout, v skratke RR.

Toto umiestnenie spôsobuje výrazne pretáčavé vlastnosti najmä u osobných automobilov, ale dosahuje výborné trakčné vlastnosti na povrchoch so zhoršenými jazdnými vlastnosťami a pri zdolávaní stúpaní.

Umiestnenie motora za zadnou nápravou umožňuje zrealizovať menej zložité a fyzicky menšie hnacie ústrojenstvo, pretože nie je potrebný hnací hriadeľ a diferenciál môže byť integrovaný s prevodovkou. Umiestnenie motora vzadu má teda podobné výhody ako umiestnenie motora vpredu.

Motor je zvyčajne najťažšia súčasť automobilu. Jeho umiestnenie v blízkosti zadnej nápravy má teda za následok to, že zadná náprava bude viac zaťažená ako predná. Typické rozloženie hmotnosti pri automobiloch, ktoré majú motor uložený vzadu je 35:65. Vďaka tomuto rozloženiu majú zadné hnacie kolesá zvýšenú trakciu, čo im umožní prenášať väčšiu silu na vozovku, a tým pádom aj rýchlejšie zrýchliť.

Nevýhodou zaťaženia zadnej nápravy je však to, že môže auto ľahšie stratiť trakciu počas brzdenia či počas prudkej akcelerácie. V prípade, že dôjde k strate trakcie počas brzdenia, nasleduje zvyčajne pretáčavý šmyk. Ak však dôjde k strate trakcie pri prudkej akcelerácii, môže dôjsť k nedotáčavému šmyku. Pri prudkej akcelerácii totiž dochádza k odľahčovaniu predných riadiacich kolies, no a v prípade, že dôjde k strate trakcie na predných kolesách automobilu, nebude možné vozidlo ovládať a tak bude pokračovať priamo, čo pri prejazde zákrutou spôsobí, že z nej auto vyletí von.

Výhody uloženia motora vzadu:

  • Pri motore uloženom vzadu sú obe nápravy na tej istej strane motora, čo znamená, že je technicky jednoduchšie realizovať pohon všetkých štyroch kolies ako v prípade, ak je motor uložený v strede automobilu.

  • Požiadavky na prenos hnacej sily a riadenie sú rozdelené medzi predné a zadné kolesá, vďaka čomu je menej pravdepodobné, že hnacie kolesá stratia trakciu.

  • Umiestnenie motora za zadnou nápravou umožňuje zrealizovať menej zložité a fyzicky menšie hnacie ústrojenstvo, pretože nie je potrebný hnací hriadeľ a diferenciál môže byť integrovaný s prevodovkou.

  • Vďaka tomuto rozloženiu majú zadné hnacie kolesá zvýšenú trakciu, čo im umožní prenášať väčšiu silu na vozovku a tým pádom aj rýchlejšie zrýchliť.

Nevýhody uloženia motora vzadu:

  • Pre kvapalinou chladené vozidlá je toto usporiadanie nevýhodou, pretože vyžaduje buď to dlhé potrubia pre chladiacu kvapalinu vedúcu z chladiča namontovaného v prednej časti automobilu alebo premiestnenie chladiča dozadu na boky automobilu. V takomto prípade sa však treba zmieriť s nižším prietokom vzduchu v zadnej časti vozidla.

  • Umiestnenie motora za zadnú nápravu spôsobuje výrazne pretáčavé vlastnosti najmä u osobných automobilov.

  • Nevýhodou zaťaženia zadnej nápravy je však to, že môže auto ľahšie stratiť trakciu počas brzdenia či počas prudkej akcelerácie.