Motor uložený vzadu: Aké sú výhody a nevýhody konfigurácie?
![Porsche motor](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/27aea535-b13d-426a-ba3f-2d31f88f3d90/origin.jpg)
Motor uložený vzadu je jedna z konfigurácií usporiadania automobilu, pri ktorej je motor v automobile uložený obvykle pozdĺžne za zadnou nápravou.
O tom, aké sú výhody a nevýhody tohto usporiadania automobilu si povieme nižšie v článku, no najskôr sa poďme pozrieť na konštrukciu a históriu automobilu s motorom uloženým vzadu.
Obsah
Trochu histórie:
![DeLorean](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/8a3f44bc-130b-471e-a958-9ee57a258a57/origin.jpg)
Medzi prvé automobily používajúce motor uložený vzadu patrí napríklad Volkswagen Beetle, Porsche 356 či Tatra 77 z roku 1934. Tatra využila toto rozloženie až do konca výroby modelu T700 v roku 1999. Pri niektorých modeloch používala Tatra rozloženie s motorom nad zadnou nápravou, čo znižovalo niektoré nevýhody uloženia motoru vzadu.
Medzi ďalších výrobcov automobilov s motorom uloženým vzadu patrila aj spoločnosť De Lorean Motor Company , ktorej legendárny automobil DeLorean DMC-12 sa objavil vo veľmi známom filme Návrat do budúcnosti. Aby sa vykompenzovalo nerovnomerné rozloženie hmotnosti spôsobené motorom uloženým vzadu, použila firma De Lorean väčšie zadné kolesá s väčším priemerom ako predné kolesá.
![DeLorean DMC-12: Návrat do budúcnosti](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/f8df912b-122e-4d6d-b241-ab1a39743c88/origin.jpg)
DeLorean DMC-12: Návrat do budúcnosti
Automobily s motorom uloženým vzadu sa však vyrábali aj v bývalom Československu. Medzi ne patria vozidlá značky Škoda, ako Škoda 1000 MB, Škoda 100, Škoda 110, Škoda 120, Škoda 130.
Motor uložený vzadu:
![Motor](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/07b4b79d-10b0-480b-828d-58bef714e97d/origin.jpg)
Umiestnenie motora za zadnú nápravu bolo v minulosti veľmi rozšírené. Dnes sa však toto umiestnenie motora viac menej používa len pri športových automobiloch či autobusoch a označuje sa ako Rear-engine, Rear-wheel-drive layout, v skratke RR.
Toto umiestnenie spôsobuje výrazne pretáčavé vlastnosti najmä u osobných automobilov, ale dosahuje výborné trakčné vlastnosti na povrchoch so zhoršenými jazdnými vlastnosťami a pri zdolávaní stúpaní.
![Pretáčavosť automobilu: Ako zvládnuť pretáčavý šmyk?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/62bda5b4-11c9-47ea-abc9-1271ebf13ccd/origin.jpg)
Pretáčavosť automobilu: Ako zvládnuť pretáčavý šmyk?
Umiestnenie motora za zadnou nápravou umožňuje zrealizovať menej zložité a fyzicky menšie hnacie ústrojenstvo, pretože nie je potrebný hnací hriadeľ a diferenciál môže byť integrovaný s prevodovkou. Umiestnenie motora vzadu má teda podobné výhody ako umiestnenie motora vpredu.
![Športový kabriolet](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/3d3e8215-d176-4d6a-8919-3bd877a1f490/origin.jpg)
Motor je zvyčajne najťažšia súčasť automobilu. Jeho umiestnenie v blízkosti zadnej nápravy má teda za následok to, že zadná náprava bude viac zaťažená ako predná. Typické rozloženie hmotnosti pri automobiloch, ktoré majú motor uložený vzadu je 35:65. Vďaka tomuto rozloženiu majú zadné hnacie kolesá zvýšenú trakciu, čo im umožní prenášať väčšiu silu na vozovku, a tým pádom aj rýchlejšie zrýchliť.
Nevýhodou zaťaženia zadnej nápravy je však to, že môže auto ľahšie stratiť trakciu počas brzdenia či počas prudkej akcelerácie. V prípade, že dôjde k strate trakcie počas brzdenia, nasleduje zvyčajne pretáčavý šmyk. Ak však dôjde k strate trakcie pri prudkej akcelerácii, môže dôjsť k nedotáčavému šmyku.
Pri prudkej akcelerácii totiž dochádza k odľahčovaniu predných riadiacich kolies, no a v prípade, že dôjde k strate trakcie na predných kolesách automobilu, nebude možné vozidlo ovládať a tak bude pokračovať priamo, čo pri prejazde zákrutou spôsobí, že z nej auto vyletí von.
Výhody uloženia motora vzadu:
![Porsche 911T](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/67348c65-2d9c-41d4-a440-bad1e37fe93e/origin.jpg)
Pri motore uloženom vzadu sú obe nápravy na tej istej strane motora, čo znamená, že je technicky jednoduchšie realizovať pohon všetkých štyroch kolies ako v prípade, ak je motor uložený v strede automobilu.
Požiadavky na prenos hnacej sily a riadenie sú rozdelené medzi predné a zadné kolesá, vďaka čomu je menej pravdepodobné, že hnacie kolesá stratia trakciu.
Umiestnenie motora za zadnou nápravou umožňuje zrealizovať menej zložité a fyzicky menšie hnacie ústrojenstvo, pretože nie je potrebný hnací hriadeľ a diferenciál môže byť integrovaný s prevodovkou.
Vďaka tomuto rozloženiu majú zadné hnacie kolesá zvýšenú trakciu, čo im umožní prenášať väčšiu silu na vozovku a tým pádom aj rýchlejšie zrýchliť.
Nevýhody uloženia motora vzadu:
![Porsche 911 Turbo](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/dee20dc6-0901-4646-8759-d60f2249151f/origin.jpg)
Pre kvapalinou chladené vozidlá je toto usporiadanie nevýhodou, pretože vyžaduje buď to dlhé potrubia pre chladiacu kvapalinu vedúcu z chladiča namontovaného v prednej časti automobilu alebo premiestnenie chladiča dozadu na boky automobilu. V takomto prípade sa však treba zmieriť s nižším prietokom vzduchu v zadnej časti vozidla.
Umiestnenie motora za zadnú nápravu spôsobuje výrazne pretáčavé vlastnosti najmä u osobných automobilov.