Uloženie motora: Ako ovplyvňuje jazdné vlastnosti?

Mustang motor
Pod kapotou
Publikoval Denis  —  Aktualizované

Uloženie motora opisuje to, kde sa motor v automobile nachádza, respektíve kde je uložený. Motor a jeho príslušenstvo tvorí veľkú časť hmotnosti automobilu. Táto hmotnosť je však sústredená len na malom mieste a práve preto výrazne ovplyvňuje polohu ťažiska automobilu a tým aj jeho jazdné vlastnosti.

Umiestnenie motora totiž priamo ovplyvňuje tlak pôsobiaci na jednotlivé nápravy automobilu. Ak je teda motor umiestnený blízko prednej nápravy, pôsobí na túto nápravu väčší tlak. Naopak, ak sa motor nachádza bližšie k zadnej náprave, bude tlak na túto nápravu opäť väčší. Čím väčší tlak pôsobí na nápravu automobilu, tým väčšiu priľnavosť dokážu pneumatiky dosiahnuť. Od miery priľnavosti zas závisí ovládateľnosť automobilu v nepriaznivých a extrémnych podmienkach.

Obsah

Ako som už spomínal, uloženie motora výrazne ovplyvňuje jazdné vlastnosti automobilu, ale aj možnosť použiť konkrétne typy karosérie. Existujú však len tri základné koncepcie uloženia motora, medzi ktoré patria:

Motor uložený vpredu:

Motor je uložený nad prednou nápravou, a to buď priečne (zvyčajne s pohonom prednej nápravy) alebo pozdĺžne (zvyčajne s pohonom zadnej nápravy). V oboch prípadoch je však možné použiť aj pohon všetkých štyroch kolies.

Motor uložený vzadu:

V takomto prípade môže byť motor uložený nad zadnou nápravou alebo za zadnou nápravou. Zvyčajne je motor uložený pozdĺžne a poháňa zadnú nápravu, alebo obe nápravy.

Motor uložený v strede:

Motor je uložený pred zadnou nápravou, vo väčšine prípadov pozdĺžne a poháňa zadnú nápravu automobilu. Motor však môže byť uložený aj za prednou nápravou. Táto koncepcia sa však pri automobiloch využíva len veľmi zriedkavo.

Ako som už vyššie spomínal, uloženie motora výrazne ovplyvňuje jazdné vlastnosti automobilu. Automobil s motorom uloženým vpredu je možné skonštruovať vo všetkých známych karosárskych verziách. Okrem toho sú však aj náklady na výrobu takéhoto automobilu podstatne nižšie ako pri automobiloch iných koncepcií. Výhodou automobilu s motorom uloženým vpredu je tiež vysoká stabilita a lepšie brzdné vlastnosti.

Pri automobile, ktorý má motor uložený vzadu, je zas možné efektívnejšie využiť trakciu zadnej nápravy. Pri akcelerácii totiž stúpa tlak pôsobiaci na zadnú nápravu, čo umožňuje prenášať na vozovku vyšší výkon bez straty adhézie. Pri automobile, ktorý má svoj motor uložený vzadu je však zvyčajne nemožné použiť najbežnejšie karosárske verzie ako napríklad sedan, hatchback a kombi.

Uloženie motora na jednej strane (vpredu alebo vzadu) však spôsobuje špecifické správanie sa automobilu pri prejazde zákrutami.

Nedotáčavosť:

Veľká hmotnosť pôsobiaca na prednú nápravu automobilu spôsobuje pri prejazde zákruty neochotu vozidla meniť smer jazdy. Práve preto majú automobily s motorom uloženým vpredu pri prejazde zákrutou vysokou rýchlosťou alebo pri zhoršených adhéznych podmienkach vozovky tendenciu pokračovať pôvodným smerom a vyletieť vonkajším okrajom zákruty. Tento jav sa nazýva nedotáčavosť.

Pretáčavosť:

Veľká hmotnosť pôsobiaca na zadnú nápravu automobilu zas spôsobuje jav zvaný pretáčavosť. Ide o prípad, kedy predná čas automobilu ochotne zatočí do zákruty, no vo chvíli, kedy má automobil zmeniť smer, pokračuje zadná časť pôvodným smerom, čo spôsobí pretočenie automobilu do protismeru alebo nekontrolovateľnú rotáciu, slangovo povedané "hodiny". Rovnaký prípad však môže nastať aj v prípade ak je motor uložený vpredu, pričom je poháňaná len zadná náprava. V takomto prípade je vplyvom ťažkého predku a ľahkého zadku v kombinácii s pohonom zadných kolies docielené výrazne pretáčavé správanie sa automobilu.

Eliminovať oba tieto javy zároveň je však možné pomocou rôznych konštrukčných riešení usporiadania automobilu. Medzi tieto konštrukčné riešenia patrí napríklad uloženie motora pred zadnú nápravu automobilu (motor uložený v strede). Hmotnosť motora v takomto prípade tlačí na obe nápravy rovnomerne 50:50. Medzi nevýhody takéhoto usporiadania však patria veľké vonkajšie rozmery automobilu a jeho veľmi malý vnútorný priestor. Práve preto toto usporiadanie využívajú predovšetkým športové a pretekárske automobily.

Uložením motora to však nekončí. Eliminovať pretáčavosť či nedotáčavosť je možné aj pomocou pohonu všetkých štyroch kolies. Ten sa totiž výborne hodí nie len do terénu ale aj na vozovku, ktorá je zľadovatená, mokrá alebo prašná. Nevýhodou pohonu všetkých kolies je však vyššia hmotnosť automobilu, pretože je potrebné použiť viacero komponentov na prenos výkonu motora na všetky kolesá.

Uloženie motora však nie je jediná vec, ktorá ovplyvňuje jazdné vlastnosti automobilu. Výraznú rolu v jazdných vlastnostiach automobilu zohráva aj typ hnacej nápravy, o ktorej sme si písali v našom článku: Hnacia náprava: Predná, zadná, 4×4, ako ovplyvňuje jazdné vlastnosti?