Uloženie motora: Ako ovplyvňuje jazdné vlastnosti?
Uloženie motora určuje, kde je motor v automobile umiestnený. Motor spolu so svojím príslušenstvom tvorí podstatnú časť hmotnosti vozidla. Táto hmotnosť je však sústredená na relatívne malom priestore, čo výrazne ovplyvňuje polohu ťažiska automobilu a jeho jazdné vlastnosti.
Poloha motora priamo ovplyvňuje tlak na jednotlivé nápravy. Ak je motor blízko prednej nápravy, táto náprava je viac zaťažená. Naopak, ak sa nachádza bližšie k zadnej náprave, väčší tlak pôsobí na zadnú časť vozidla.
Obsah
Čím väčší tlak pôsobí na nápravu automobilu, tým väčšiu priľnavosť dokážu pneumatiky dosiahnuť. Od miery priľnavosti zas závisí ovládateľnosť automobilu v nepriaznivých a extrémnych podmienkach.
Uloženie motora teda nielenže ovplyvňuje jazdné vlastnosti, ale má vplyv aj na možnosť použiť konkrétne typy karosérie. Vo všeobecnosti existujú tri základné koncepcie uloženia motora:
1. Motor uložený vpredu
Motor umiestnený vpredu patrí medzi najrozšírenejšie konfigurácie v automobiloch. Pri tejto koncepcii môže byť motor uložený priečne alebo pozdĺžne. Priečne uloženie je typické pre vozidlá s pohonom predných kolies, pretože je kompaktné a efektívne využíva priestor. To umožňuje viac miesta pre pasažierov a batožinu, čo je výhodné najmä pri menších autách.
Pozdĺžne uloženie sa zvyčajne spája s vozidlami, ktoré majú pohon zadných alebo všetkých štyroch kolies. Táto konfigurácia zabezpečuje lepšie rozloženie hmotnosti, čo zlepšuje ovládateľnosť vozidla. Nevýhodou však môže byť zložitejšia konštrukcia a vyššie náklady na údržbu.
Obe usporiadania ovplyvňujú jazdné vlastnosti. Pri priečnom motore môže byť vozidlo náchylnejšie na nedotáčavosť, zatiaľ čo pozdĺžne uložený motor podporuje vyváženejšiu dynamiku jazdy, najmä pri vyšších rýchlostiach.
2. Motor uložený vzadu
Táto koncepcia sa využíva predovšetkým pri športových a kompaktných automobiloch. Motor môže byť umiestnený nad zadnou nápravou alebo za ňou. Najčastejšie ide o pozdĺžne uloženie, ktoré poháňa zadnú nápravu, hoci niektoré vozidlá môžu mať aj pohon všetkých kolies.
Výhodou zadného uloženia motora je lepšia trakcia zadných kolies, čo je ideálne pri akcelerácii. Navyše, odľahčenie prednej časti vozidla zvyšuje citlivosť riadenia, čo ocenia vodiči pri športovej jazde. Nevýhodou je však nerovnomerné rozloženie hmotnosti, ktoré môže viesť k pretáčavosti, najmä v zákrutách alebo na šmykľavom povrchu.
Táto konfigurácia bola typická pre ikonické modely, ako napríklad Volkswagen Beetle alebo Porsche 911. Hoci nie je taká bežná ako predné uloženie, zostáva populárna v športových vozidlách, kde je prioritou výkon a dynamika.
3. Motor uložený v strede
Motor uložený v strede, pred zadnou nápravou, je najčastejšie používaný v športových a superšportových automobiloch. Tento typ uloženia poskytuje takmer ideálne rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou, čo výrazne zlepšuje ovládateľnosť a stabilitu vozidla.
Pri tejto konfigurácii je motor zvyčajne uložený pozdĺžne a poháňa zadnú nápravu. Výsledkom je výnimočná dynamika jazdy, ktorá je dôležitá pre vysokovýkonné vozidlá. Nevýhodou je obmedzený priestor pre pasažierov a batožinu, pretože motor zaberá významnú časť strednej časti vozidla.
Táto koncepcia sa využíva aj pri niektorých hybridných vozidlách, kde je elektrický pohon umiestnený vpredu a spaľovací motor v strede. Vďaka tomu je zabezpečená optimálna rovnováha a vysoký výkon.
Ako ovplyvňuje uloženie motora výber karosérie?
Automobil s motorom uloženým vpredu je možné skonštruovať vo všetkých známych karosárskych verziách. Okrem toho sú však aj náklady na výrobu takéhoto automobilu podstatne nižšie ako pri automobiloch iných koncepcií. Výhodou automobilu s motorom uloženým vpredu je tiež vysoká stabilita a lepšie brzdné vlastnosti.
Pri automobile, ktorý má motor uložený vzadu, je zas možné efektívnejšie využiť trakciu zadnej nápravy. Pri akcelerácii totiž stúpa tlak pôsobiaci na zadnú nápravu, čo umožňuje prenášať na vozovku vyšší výkon bez straty adhézie. Automobil, ktorý má svoj motor uložený vzadu, je však zvyčajne nemožné použiť najbežnejšie karosárske verzie ako napríklad sedan, hatchback a kombi.
Uloženie motora na jednej strane (vpredu alebo vzadu) však spôsobuje špecifické správanie sa automobilu pri prejazde zákrutami.
Nedotáčavosť
Veľká hmotnosť pôsobiaca na prednú nápravu automobilu spôsobuje pri prejazde zákruty neochotu vozidla meniť smer jazdy.
Nedotáčavosť automobilu: Ako zvládnuť nedotáčavý šmyk?
Práve preto majú automobily s motorom uloženým vpredu pri prejazde zákrutou vysokou rýchlosťou alebo pri zhoršených adhéznych podmienkach vozovky tendenciu pokračovať pôvodným smerom a vyletieť vonkajším okrajom zákruty. Tento jav sa nazýva nedotáčavosť.
Pretáčavosť
Veľká hmotnosť pôsobiaca na zadnú nápravu automobilu zas spôsobuje jav zvaný pretáčavosť. Ide o prípad, kedy predná čas automobilu ochotne zatočí do zákruty, no vo chvíli, kedy má automobil zmeniť smer, pokračuje zadná časť pôvodným smerom, čo spôsobí pretočenie automobilu do protismeru alebo nekontrolovateľnú rotáciu.
Pretáčavosť automobilu: Ako zvládnuť pretáčavý šmyk?
Rovnaký prípad však môže nastať aj v prípade ak je motor uložený vpredu, pričom je poháňaná len zadná náprava. V takomto prípade je vplyvom ťažkého predku a ľahkého zadku v kombinácii s pohonom zadných kolies docielené výrazne pretáčavé správanie sa automobilu.
Eliminácia pretáčavosti a nedotáčavosti
Eliminovať oba tieto javy zároveň je však možné pomocou rôznych konštrukčných riešení usporiadania automobilu. Medzi tieto konštrukčné riešenia patrí napríklad uloženie motora pred zadnú nápravu automobilu (motor uložený v strede).
Pretáčavosť a nedotáčavosť: Aký je medzi nimi rozdiel?
Hmotnosť motora v takomto prípade tlačí na obe nápravy rovnomerne 50:50. Medzi nevýhody takéhoto usporiadania však patria veľké vonkajšie rozmery automobilu a jeho veľmi malý vnútorný priestor. Práve preto toto usporiadanie využívajú predovšetkým športové a pretekárske automobily.
Vplyv pohonu na pretáčavosť a nedotáčavosť
Uložením motora to však nekončí. Eliminovať pretáčavosť či nedotáčavosť je možné aj pomocou pohonu všetkých štyroch kolies. Ten sa totiž výborne hodí nie len do terénu ale aj na vozovku, ktorá je zľadovatená, mokrá alebo prašná.
Nevýhodou pohonu všetkých kolies je však vyššia hmotnosť automobilu, pretože je potrebné použiť viacero komponentov na prenos výkonu motora na všetky kolesá.
Vplyv hnacej nápravy jazdné vlastnosti
Uloženie motora však nie je jediná vec, ktorá ovplyvňuje jazdné vlastnosti automobilu. Výraznú rolu v jazdných vlastnostiach automobilu zohráva aj typ hnacej nápravy, o ktorej sme si písali v našom článku: Hnacia náprava: Predná, zadná, 4×4, ako ovplyvňuje jazdné vlastnosti?