AUTORIDE

DeLorean DMC-12: Návrat do budúcnosti

DeLorean DMC-12
Zaujímavosti
Publikoval Denis  

DeLorean DMC-12, označovaný aj ako "stroj času", je jeden z legendárnych automobilov 80-tych rokov, ktorý bol a možno aj dodnes je snom mnohých autíčkarov. DeLorean DMC-12 je športový automobil, ktorý od roku 1981 vyrábala spoločnosť DeLorean Motor Company. Výroba však bola bohužiaľ pre finančné problémy ukončená už v roku 1983.

Spoločnosť DeLorean Motor Company založil americký inžinier, vynálezca a pracovník v automobilovom priemysle USA John Zachary DeLorean, ktorého snom bolo dať svetu nový športový automobil s výnimočným dizajnom. John DeLorean sníval o tom že po sebe zanechá stopu v automobilovej histórii. Tento sen viedol Johna DeLoreana k tomu, že opustil post vysokopostaveného manažéra v spoločnosti General Motors a založil si vlastnú už spomínanú firmu DeLorean Motor Company, v skratke DMC.

John Zachary DeLorean bol zámožný človek, no na vývoj a výrobu vlastného automobilu mu jeho financie nestačili a tak bol nútený hľadať investorov naprieč celým svetom. Nakoniec sa mu to aj podarilo a spomínaným investorom sa stala práve Britská vláda, ktorá dodala potrebné finančné prostriedky na začiatok produkcie, ktorá sa odohrávala v Írskom Belfaste. Z výrobnej linky spoločnosti DeLorean Motor Company zišiel len jediný model a tým bol práve DeLorean DMC-12, všeobecne známy len ako DeLorean.

Prvý prototyp bol vyrobený na prelome rokov 1976/1977. Ten bol pôvodne vybavený dvojrotorovým Wankelovým motorom od Citroenu, ľahkou plastovou karosériou, airbagmi, a inými bezpečnostnými prvkami, ktoré sa však do výroby nedostali. Už v tej chvíli bolo jasné, že automobilka si s vývojom DeLoreanu sama neporadí a tak sa obrátila na automobilky BMW a Porsche, ktoré však požadovali veľké finančné ohodnotenie. Po tom sa však objavil britský Lotus, ktorý bol oveľa lacnejší ako BMW či Porsche a ponúkol automobilke DeLorean Motor Company technológie a platformu z modelu Lotus Esprit.

Karosériu DeLoreanu DMC-12 navrhoval legendárny taliansky návrhár Giorgetto Giugiaro, no už nebola plastová ale laminátová, vystužená oceľovým rámom a doplnená o nerezové plechy. Hmotnosť karosérie tak stúpla až o štvrť tony.Charakteristickými prvkami DeLoreanu je oceľovo šedá karoséria, ktorá bola nelakovaná a dvere vyklápajúce sa hore nad strechu. Existujú však aj modely, ktorých karoséria bola farbená, no tie boli nalakované až po tom, ako sa dostali k svojim majiteľom. Treba však podotknúť, že dizajn tohoto automobilu je veľmi jedinečný a krásny, čo je jeden z dôvodov, prečo sa na DeLorean DMC-12 nezabudlo.

Wankelov motor od Citroenu, ktorým bol vybavený prototyp bol nahradený 2.8 litrovým V6 motorom vyrobeným automobilkami Peugeot-Renault-Volvo, ktorý bol skombinovaný buď s 5-stupňovou manuálnou alebo 3-stupňovou automatickou prevodovkou. Motor sa vyrábal v dvoch výkonostných verziách. Verzia určená pre Európu ponúkala výkon 112 kW / 152 koní a verzia určená pre USA dosahovala výkon 97 kW / 132 koní.

Výkon motora bol vzhľadom na hmotnosť automobilu mizerný aj na tú dobu, čo znamenalo, že DeLorean sa nemohol rovnať ostatným športovým automobilom, ktoré vyrábala konkurencia. Model s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou totiž dosahoval z rýchlenie z 0-100 km/h za 8,8 sekúnd a model vybavený 3-stupňovým automatom dosiahol rýchlosť 100 km/h až za 10,5 sekúnd.

Umiestnenie motora taktiež nebolo najvhodnejšie, ten sa nachádzal za zadnou nápravou a nie pred ňou ako to bolo pôvodne plánované. Toto nevhodné rozloženie hmotnosti (35%-65%) viedlo k nie príliš dobrým jazdným vlastnostiam automobilu.

Počas doby, kedy sa DeLorean vyrábal, prešiel automobil niekoľkými zmenami, a to napríklad úpravou karosérie, kolies či interiéru. Celkovo však bolo vyrobených len 8583 DeLoreanov, čo robí z tohoto automobilu skutočnú raritu, ktorú len tak na cestách nestretneš.

DeLorean DMC-12 - Návrat do budúcnosti:

Za svojú nesmierne veľkú popularitu nevďačí DeLorean len svojmu unikátnemu dizajnu alebo faktu, že bolo vyrobených len o niečo menej ako 9 tisíc kusov. Za jeho úspechom stojí predovšetkým filmová trilógia pod názvom "Návrat do budúcnosti", v ktorej bol doplnený o takzvaný prúdový kapacitátor, ktorý mu umožňoval cestovať v čase. Práve preto je tento automobil niekedy označovaný ako "stroj času". Oficiálny DeLorean DMC-12, ktorý bol použitý vo filme Návrat do budúcnosti je vystavený v Petersenovom automobilovom múzeu v Los Angeles v Californii.

Spoločnosť DMC Texas, ktorá sa venuje opravám starých automobilov DeLorean prišla v roku 2008 s nápadom, že navráti výrobu tohoto legendárneho automobilu. Výroba mala byť obmedzená na približne 20 kusov ročne, no následne na to podala vdova Johna DeLoreana na spoločnosť žalobu za nelegálne použitie rodinného mena. To celý proces návratu na výrobnú linku pozdržalo o niekoľko rokov. V roku 2015 zaplatila spoločnosť DMC Texas DeLoreanovej žene nezverejnenú sumu, vďaka čomu získala práva na používanie mena a ochrannej známky v budúcnosti.

Spoločnosť DeLorean Motor Company je už dnes schopná na zákazku postaviť prakticky nový automobil, ktorý využíva 80% pôvodných dielov ale kvôli legislatíve USA sa nejedná o výrobu automobilov ale iba o generálnu opravu už vyrobeného automobilu.

Výrobu úplne nových DeLoreanov DMC-12 totiž znemožňovali prísne regulácie, za ktorými stál Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA). Ten totiž nerozlišoval medzi spoločnosťami vyrábajúcimi automobily v miliónových sériach a malosériovými výrobcami.

V roku 2016 však došlo k schváleniu zákona, ktorý sa nazýva Low Volume Motor Vehicle Manufacturers Act, čo je zákon, ktorý upravuje podmienky pre výrobu replík automobilov starších ako 25 rokov. Tento nový zákon tak umožňuje spoločnosti DMC spustiť výrobu úplne nových DeLoreanov DMC-12. Nové modely však musia spĺňať určité podmienky, ktoré však nie sú tak prísne ako podmienky pre úplne novo vyvinuté automobily. Výroba týchto automobilov okrem toho nesmie presiahnuť viac než 325 automobilov za rok.

Spoločnosť DMC tak v súvislosti s novým zákonom vydala oficiálne prehlásenie, v ktorom potvrdzuje opätovnú výrobu, ktorá mala začať v roku 2017. Naneštastie sa výroba nových DeLoreanov opäť zdržala, pretože k novému zákonu mal úrad pre národný bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) dodať ešte niekoľko dodatkov, ktoré by výrobu replík automobilov starších ako 25 rokov úplne zlegalizovali.

Napriek tomu však regulačné orgány oznámili spoločnosti DeLorean, že konečné regulácie budú oficiálne do konca roka 2017, čím sa vyčistí cesta pre výrobu nových DeLoreanov začiatkom roka 2019. Spoločnosť DMC však oznámila, že ak regulačné orgány USA nevyriešia svoje zákony čím skôr, začne s výrobou nových DeLoreanov DMC-12, ktoré bude vyvážať do krajín, v ktorých sú legálne.

Nové DeLoreany by teda mali začať schádzať z výrobnej linky už v roku 2019, pričom exteriér a celý dizajn automobilov ostane zachovaný, no starý motor 2.8 V6 bude nahradený novými vidlicovým šesťvalcom o výkone 257 až 294 kW. Cenu nového DeLoreanu DMC-12 stanovila spoločnosť DeLorean Motor Company na približne 100 000 amerických dolárov.

Uplynulo už veľa rokov od ukončenia výroby DeLoreanu DMC-12, no musíme uznať, že tento automobil stále pôsobí na ľudí ako magnet a je načase aby sa začal opäť vyrábať. Zatiaľ nám však nezostáva nič iné ako dúfať v to, že sa DeLorean DMC-12 dostane opäť do výroby. A možno o niekoľko dekád neskôr bude vybavený aj prúdovým kapacitátorom, ktorý nám umožní cestovať v čase.

Technické údaje:

  • Dĺžka - 4 216 mm

  • Šírka - 1 857 mm

  • Výška - 1 140 mm

  • Pohotovostná hmotnosť - 1 230 kg

  • Karoséria - 2-dverové kupé

  • Počet miest na sedenie - 2

Parametre motora:

  • Označenie - PRV ZMJ-159 V6

  • Objem - 2.8 litra

  • Počet valcov - 6 (vidlicový motor)

  • Výkon - 112 kW / 152 koní (Európa) 97 kW / 132 koní (USA)

  • Prevodovka - 5-stupňový manuál alebo 3-stupňový automat

  • Zrýchlenie - 0-100 km/h 8,8 alebo 10,5

  • Maximálna rýchlosť - 177 km/h (USA) 206 km/h (Európa)