AUTORIDE

Motor uložený v strede: Aké sú výhody tohoto usporiadania?

Mercedes Benz SLS AMG
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Motor uložený v strede patrí medzi tri základné koncepcie umiestnenia motora v automobile. Ak je motor uložený v strede automobilu, znamená to, že sa nachádza pred zadnou alebo za prednou nápravou.

Takéto umiestnenie motora umožňuje zlepšiť okrem jazdných vlastností automobilu aj tie brzdné.

Obsah

Stručná história motora uloženého v strede

Prvý automobil, ktorý využíval koncepciu motora uloženého v strede, bol v podstate prvý automobil na svete, ktorý bol vyrobený v roku 1885. Oveľa známejšie je však prvé superauto, v ktorom bola koncepcia motoru uprostred použitá.

Išlo o Lamborghini Miura, vyrobené v roku 1966, ktoré malo motor uložený v strede, presnejšie pred zadnou nápravou.

Motor uložený v strede a jeho výhody a nevýhody

Vďaka tomu, že je motor umiestnený uprostred automobilu, je tlak na oboch jeho nápravach takmer rovnaký (zvyčajne 50:50, 40:60 alebo 60:40). Takéto rozloženie hmotnosti zlepšuje stabilitu automobilu, ale tiež eliminuje nedotáčavosť a pretáčavosť.

Medzi nevýhody uloženia motora v strede automobilu však môžeme zaradiť hlavne obmedzenie miesta v interiéri a taktiež väčšie rozmery auta. Práve z tohoto dôvodu sa toto usporiadanie používa predovšetkým len pri športových automobiloch.

Typy uloženia motoru uprostred automobilu

  1. Za prednou nápravou

  2. Pred zadnou nápravou

Motor uložený v strede za prednou nápravou

Za prednou nápravou so zadným náhonom:

Táto koncepcia usporiadania automobilu využíva motor umiestnený za prednou nápravou v kombinácii so zadným náhonom. Koncepcia automobilu s motorom za prednou nápravou a zadným náhonom sa označuje skratkou FMR, ktorá je odvodená z anglického Front-Mid engine Rear whell drive.

Túto koncepciu využívajú napríklad automobily ako Aston Martin DB9, BMW Z4, Honda S2000 či Mercedes-Benz SLS AMG a ďalšie.

Za prednou nápravou s predným náhonom:

Táto koncepcia usporiadania automobilu sa od koncepcie FMR líši tým, že má hnanú prednú nápravu. Automobilov s touto koncepciou je len veľmi málo. Medzi ne patria napríklad Acura Vigor, Citroën Traction Avant, Citroën DS, Renault 4.

Dnes sa však táto koncepcia využíva prevažne pri veľkopriestorových vozidlách. Koncepcia motoru za prednou nápravou a predným náhonom sa označuje skratkou FMF.

Za prednou nápravou s náhonom na štyri kolesá:

Koncepcie motora za prednou nápravou a náhonom na všetky štyri kolesá sa označuje skratkou FM4. Od koncepcií FMR a FMF sa líši len tým, že sú poháňané všetky štyri kolesá na oboch nápravách.

Túto koncepciu využívajú napríklad automobily ako Ferrari FF, Nissan GT-R a ďalšie.

Motor uložený v strede pred zadnou nápravou

1. Pred zadnou nápravou so zadným náhonom:

Táto koncepcia sa označuje skratkou RMR a hovorí sa o nej ako o základnej koncepcii usporiadania automobilu práve preto, že ju využíval prvý automobil.

Koncepcia usporiadania automobilu s motorom uloženým pred zadnou nápravou a zadným náhonom pratrí medzi najčastejšie využívané koncepcie superšportových automobilov.

Medzi ne môžeme zaradiť napríklad Lamborghini Countach, Lamborghini Diablo, Lamborghini Miura, Ferrari 458 Italia, Ferrari Enzo, Ferrari F40, Koenigsegg Agera, Pagani Zonda a ďalšie.

2. Pred zadnou nápravou s náhonom na štyri kolesá:

Koncepcia tohoto typu sa označuje ako RM4 a má oproti koncepcii RMR len jeden rozdiel a tým je práve náhon na všetky štyri kolesá.

Využívajú ju najmä superšportové automobily ako napríklad Lamborghini Aventador, Lamborghini Gallardo a ďalšie.