Logo Autoride.sk

Výkonné autá nad 100kW, ktoré dokážeš zohnať do 5000 eur (4. časť)

Publikoval Denis -

Vitaj pri štvrtej časti o výkonných autách nad 100kW, ktoré dokážeš zohnať do 5000 eur. V predošlej časti sme si posvietili na tri automobily, BMW 328i E46, Toyotu Celicu VII 1.8 VVTL-i a Mazdu RX8. V dnešnom článku si opäť posvietime na ďalšie automobily, ktorých výkon nebude nižší ako 100kW a stručne si napíšeme o ich jazdných vlastnostiach a motorizácii.

Obsah

Seat Ibiza 6L Cupra 1.9 TDI 118kW


Parametre automobilu:

  • Rok výroby - 2002 - 2008

  • Pohotovostná hmotnosť - 1290 kg

  • Počet dverí - 3

  • Počet miest na sedenie - 5

  • Objem batožinového priestoru - 267 litrov

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekovaním

  • Preplňovanie - preplňovaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek

  • Hnacia náprava - predná

  • Prevodovka - šesťstupňová manuálna

  • Zdvihový objem - 1896 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 8

  • Krútiaci moment - 330 Nm

  • Výkon - 118 kW / 160 koní

  • Maximálny výkon - 3750 otáčky/min

  • Maximálna rýchlosť - 215 km/h

  • Zrýchlenie z na 100 km/h - 7,6 sekúnd

  • Spotreba - 5,5 litrov

Seat Ibiza Cupra tretej generácie je veľmi pohľadný automobil, ktorého tvary vylepšil bývalý dizajnér Alfy Romeo Geo De Silva. Tento dizajnér mal okrem iných automobilov na starosti aj veľmi podarenú Alfu Romeo 156 či 147. Práve pútavé tvary, výborné jazdné vlastnosti a vysoký výkon robia z Cupry dokonalý hothatchback.

Seat Ibiza tretej generácie pod interným označením 6L sa začala vyrábať v roku 2002, no ostrá verzia Cupra prišla na trh až o rok neskôr. Pod kapotou Cupry môžeš nájsť len dve motorizácie, dieselovú 1.9 TDI, ktorá dodáva výkon 118kW a benzínovú 1.8T o výkone 132kW. Nás bude však dnes zaujímať Cupra s dieselovou motorizáciou 1.9 TDI.

V interiéri auta nájdeš prevažne tvrdé plasty, no kvalita dielenského spracovania je na celkom dobrej úrovni. Pochváliť však treba ergonómiu palubnej dosky a všetkých ovládačov, ktoré sa ovládajú veľmi jednoducho. Čo sa týka priestoru, vpredu je miesta dosť, na zadných sedadlách sa však pohodlne odvezú len dvaja pasažieri. Pohodlné sú aj sedadlá na ktorých je vyšité logo CUPRA, sú priestranné a veľmi dobre držia telo.

Aj napriek tomu že Ibiza tretej generácie ponúkala veľmi dobré jazdné vlastnosti už pri základných verziách, pri Cupre ich konštruktéri vyladili k dokonalosti. Jednoduchú zadnú nápravu vymenili za viacprvkovú a spolu s ESP auto drží aj pri vysokých rýchlostiach a prudkých prejazdoch zákrutou. Komfort jazdy je však len na podpriemernej úrovni. Podvozok je totiž extrémne tvrdý a tak cítiš aj drobné nerovnosti. Na druhú stranu je auto stabilné a takmer vôbec sa nenakláňa. Jazdné vlastnosti Cupry sú naozaj jedny z najlepších v kategorií malých automobilov.

Riadenie je jedným slovom perfektné, auto ide presne tam, kam mu prikážeš. Pri nízkych rýchlostiach dokážeš volant otáčať takmer jedným prstom, no pri vyšších rýchlostiach tuhne a poskytuje tak dobrú spätnú väzbu o dianí na vozovke. Samostatnou kapitolou je však radenie ktoré má presné a krátke dráhy a je radosť s ním pracovať.
Netreba však zabúdať ani na brzdy, ktoré nastupujú omažite a nepoľavujú ani pri veľkom zaťažení.

Dieselový motor o objeme 1.9 litra dodáva výkon 118 kW / 160 koní a krútiaci moment 330 Nm. Tento motor je vybavený priamym vstrekovaním paliva, šesťstupňovou prevodovkou a turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek. Motor 1.9 TDI 118kW robí z Cupry naozaj svižné auto, s ktorým bez väčších problémov zahanbíš aj šoférov väčších a luxusnejších automobilov. Na to, aby auto jazdilo svižne, však nemusíš motor vytáčať do vysokých otáčok, pretože všetok krútiaci moment je dostupný už pri 1900 ot/min.

Seat Ibiza Cupra zvládne šprint z 0 na 100 km/h s týmto motorom za 7,6 sekúd a maximálna rýchlosť dosahuje 215 km/h. Okrem toho, že je tento motor výkonný, je aj veľmi úsporný a pri bežnej jazde si priemerne vypýta len 5 litrov paliva na 100 km. V prípade, ak chceš jazdiť rýchlo a lacno je táto motorizácia skvelá.

Seat Ibiza Cupra je veľmi dobré auto, ktoré ťa očarí krásnym vzhľadom, výbornými jazdnými vlastnosťami, slušným výkonom a krásnou spotrebou. Toto auto dokážeš zohnať do 5000 eur, avšak na našom trhu je ich veľmi málo a ak sa ti už podarí nejaké zohnať, bude mať najazdených cez 200 000 kilometrov. Ja osobne by som si však Cupru 1.9 TDI 118kW nekúpil. Pýtaš sa prečo? To z toho dôvodu, že by som si radšej zvolil jej benzínovú verziu 1.8 T 132kW, ktorá je ešte o niečo zábavnejšia.

Alfa Romeo GT 2.0 JTS 121kW


Parametre automobilu:

  • Rok výroby - 2003 - 2011

  • Pohotovostná hmotnosť - 1395 kg

  • Počet dverí - 2

  • Počet miest na sedenie - 5

  • Objem batožinového priestoru - 320 litrov

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s priamym vstrekovaním

  • Preplňovanie - bez preplňovania

  • Hnacia náprava - predná

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna

  • Zdvihový objem - 1970 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 16

  • Krútiaci moment - 206 Nm

  • Výkon - 121 kW / 165 koní

  • Maximálny výkon - 6400 ot/min

  • Maximálna rýchlosť - 216 km/h

  • Zrýchlenie z na 100 km/h - 8,7 sekúnd

  • Spotreba - 8,7 litrov

Pred tým, než sa Alfa Romeo GT ukázala svetu, existovalo viacero obáv, že bude len obyčajnou kópiou modelu pod označením 156. Keď sa však táto Talianka ukázala v plnej kráse, doslova vyrazila mnohým ľuďom dych, čo dokazuje aj cena za najkrajší automobil na svete v kategórii kupé/kabriolet. Okrem toho získalo GT-čko aj iné ceny. Alfy svojím dizajnom jednoducho pripomínajú pornografiu na kolesách. Alfa Romeo GT je bohato vybavený automobil, ktorý má vynikajúce jazdné vlastnosti a unikátny športovo-elegantný charakter.

Alfa Romeo GT bola predstavená v roku 2003, no k prvému zákazníkovi sa dostala až v roku 2004. GT-čko sa vyrábalo len v jedinej karosárskej verzii a pod kapotou si mohol nájsť tri benzínové a dva dieselové agregáty. Jej výroba bola ukončená bez nového nástupcu v roku 2011.

K dizajnu interiéru ani exteriéru sa vyjadrovať nebudem, pretože je to subjektívna záležitosť – treba však podotknúť, že materiály, ktoré sú použité v interiéri automobilu, sú kvalitné a nájdeš tu mäkčené plasty, kožený volant a radiacu páku, ale aj chrómované kľučky dverí a podobne. O trochu horšia je kvalita dielenského spracovania a ovládanie prvkov výbavy, a to najmä ovládanie klimatizácie a kúrenia. Interiér poskytuje dostatok priestoru pre pasažierov na predných sedadlách. Vzadu bude väčším pasažierom prekážať menší priestor pre nohy. Spomenúť treba aj sedadlá, ktorá majú dobré bočné vedenie a výborne držia telo.

Jazdné vlastnosti Alfy Romeo GT sú jednoducho vynikajúce, automobil krásne drží stopu aj v tiahlych zákrutách a podvozok tlmí väčšinu nerovností. Príťažlivosť vozidiel Alfa Romeo totiž nie je len o dizajne, ale aj o jazdných vlastnostiach. Obe tieto požiadavky sa však dizajnérom a konštruktérom GT-čka podarilo splniť. Skvelému podvozku sekunduje výborné riadenie, ktoré je presné a okamžite reaguje na zmenu smeru. Na diaľnici máš pocit, akoby sa GT-čko pohybovalo po koľajniciach, perfektne drží smer a prehnane nereaguje ani na bočný vietor. Veľmi dobré sú aj brzdy, ktoré majú ostrý nástup a nestrácajú silu ani pri väčšom zaťažení.

Motor o objeme 2.0 litra pod označením JTS dodáva výkon 121 kW / 165 koní a krútiaci moment 206 Nm. Tento motor poskytuje GT-čku dostatok síl na dynamickú a športovú jazdu. V nízkych otáčkach je tento motor dosť ospalý ta tak je pre dynamickú jazdu potrebné aby sa ručička otáčkomera pohybovala približne za hranicou 3500 ot/min. Skutočné maximum však z motora vyžmýkaš až v najvyšších otáčkach. GT-čko s týmto motorom stihne šprint z 0 na 100 km/h za 8,7 sekúnd a maximálna rýchlosť dosahuje 216 km/h.

Tento motor však nepatrí práve k tým najúspornejším a priemerne si vypýta 8 až 9 litrov paliva na 100 km. Motor 2.0 JTS nahradil zastaralý a nespoľahlivý dvojliter pod označením TS (Twin-Spark). Bohužiaľ tak ako motory Twin Spark, ani motory JTS nevynikajú spoľahlivosťou či dlhou životnosťou, a to ani pri pravidelnej údržbe.

Alfa Romeo GT 2.0 JTS je teda veľmi dobrý automobil, ale len do tej doby, dokým sa nezačne kaziť. Jeho dizajn a jazdné vlastnosti ťa však možno presvedčia, aby si nad kúpou GT-čka s inou motorizáciou určite popremýšľal. Toto auto dokážeš zohnať do 5000 eur s priemerným nájazdom 150 000 km.

Audi TT 1.8T 132kW


Parametre automobilu:

  • Rok výroby - 1998 - 2006

  • Pohotovostná hmotnosť - 1240 kg

  • Počet dverí - 2

  • Počet miest na sedenie - 4

  • Objem batožinového priestoru - 270 litrov

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním

  • Preplňovanie - preplňovaný turbodúchadlom

  • Hnacia náprava - predná

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna

  • Zdvihový objem - 1781 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 20

  • Krútiaci moment - 235 Nm

  • Výkon - 132 kW / 180 koní

  • Maximálny výkon - 5500 ot/min

  • Maximálna rýchlosť - 228 km/h

  • Zrýchlenie z na 100 km/h - 7,5 sekúnd

  • Spotreba - 8,1 litrov

Audi TT sa takmer ihneď po uvedení na trh stalo veľkým hitom. Za tento úspech vďačí Audi TT najmä svojmu krásnemu dizajnu, ktorý dodnes stále púta pohľady mnohých ľudí. Práve pútavé tvary, vysoký výkon a prijateľná cena robia z tohoto auta veľmi zaujímavú a atraktívu jazdenku.

Audi TT sa začalo vyrábať v roku 1998 v jedinej karosárskej verzii kupé. Pod kapotou si mal na výber len jedinú motorizáciu, slabšiu 1.8T 132kW a silnejšiu 1.8T 165kW. Silnejšia verzia TT-čka bola štandardne vybavená pohonom všetkých kolies. V roku 1999 bola predstavená verzia roadster, do ktorej sa od roku 2001 dostala najslabšia verzia motoru 1.8T o výkone 110kW. V roku 2002 pribudol pod kapotu TT-čka motor 3.2 V6 184kW, ktorý bol spojený s automatickou prevodovkou DSG. Nás bude však dnes zaujímať TT-čko s motorom 1.8T 132kW. V roku 2006 bola predstavená druhá generácia Audi TT, ktorá nahradila starú verziu.

Interiér automobilu je vyrobený z kvalitných materiálov a na vysokej úrovni je aj kvalita dielenského spracovania. Dizajn interiéru je veľmi moderný a nadčasový, takže doslova zabudneš, že sa vezieš v pomerne starom automobile. Priestorová ponuka je však dosť obmedzená, vpredu je miesta dostatok, no na zadných sedadlách sa o pohodlí nedá ani hovoriť. V TT-čku sa teda pohodlne odvezú len dvaja pasažieri.

Jazdné vlastnosti sú najväčšiou slabinou TT-čka. Za športovým vzhľadom a vysokým výkonom sa totiž skrýva len obyčajný podvozok zo starého Golfu IV, ktorý ani zďaleka nedokáže skrotiť výkon motora. Tento nedostatok totiž znamená, že v kritických situáciach sa auto utrhne a vyletí z cesty.

V roku 1999 automobilka uznala, že vozidlo má určité technické problémy a zvolala všetky automobily na drobné úpravy, ktoré mierne vylepšili jazdné vlastnosti. Od roku 1999 sú teda všetky TT-čka (aj predané kusy) vybavené spojlerom na zadnej časti a tak by si na neupravené TT-čko nemal naraziť. Tieto úpravy sa týkajú verzie 1.8T 132kW. Audi TT nie je žiaden športiak, aj keď na to vyzerá.

V zákrutách sa totiž automobil citeľne nakláňa a pri prejazde nerovnomerným povrchom zvykne zadná náprava nepríjemne poskakovať. Otázkou teda ostáva, na čo je autu vysoký výkon, keď ho podvozok nedokáže skrotiť.

Benzínový motor o objeme 1.8 litra dodáva výkon 132 kW / 180 koní a krútiaci moment 235 Nm. Tento výkon je pre pomerne ľahké TT-čko viac ako dostačujúci. Vďaka turbodúchadlu je motor živý už v nízkych otáčkach a všetok krútiaci moment je dostupný už pri 2000 ot/min. Audi TT s týmto motorom stihne šprint z 0 na 100 km/h za 7,5 sekúnd a maximálnu rýchlosť dosahuje 230 km/h. Tento motor má však palivo veľmi rád a pri bežnej jazde si priemerne vypýta 8 až 9 litrov paliva na 100 km. V spoľahlivosti si motor 1.8T 132kW vedie veľmi dobre a pri správnej údržbe dokáže najazdiť slušnú porciu kilometrov.

Audi TT nie je zrovna pravý športiak, jeho jazdné vlastnosti ťa skôr sklamú ako potešia. Táto jazdenka ťa však možno očarí svojím výkonom a atraktívnym dizajnom. Audi TT 1.8T 132kW dokážeš zohnať do 5000 eur s priemerným nájazdom 180 000 kilometrov.

motor
Všetko pre tvoje auto za dostupnú cenu
Diskusia: Výkonné autá nad 100kW, ktoré dokážeš zohnať do 5000 eur (4. časť)
G