Výkonné autá nad 100kW, ktoré dokážeš zohnať do 5000 eur (3. časť)

Rýchle športové auto
Pod kapotou
Publikoval Denis

Vitaj pri tretej časti o výkonných autách nad 100kW. V predošlej časti tejto série sme si posvietili na tri automobily, BMW 5 (E39) 530d 135kW, Honda Accord vi 1.8 VTEC 100kW a Alfa Romeo 156 2.0 16V JTS 122kW.

V tomto článku si opäť posvietime na tri automobily, ktorých výkon nebude nižší ako 100kW a stručne si povieme o ich jazdných vlastnostiach a motorizácii. Tentokrát si však náš rozpočet nastavíme na 5000 eur.

Obsah

Toyota Celia VII 1.8 VVTL-i

Parametre automobilu:

  • Rok výroby - 1999 až 2005

  • Pohotovostná hmotnosť - 1215 kg

  • Počet dverí - 3

  • Počet miest na sedenie - 4

  • Objem batožinového priestoru - 365 litrov

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním

  • Preplňovanie - nepreplňovaný

  • Hnacia náprava - predná

  • Prevodovka - šesťstupňová manuálna

  • Zdvihový objem - 1796 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 16

  • Krútiaci moment - 180 Nm

  • Výkon - 141 kW / 192 koní

  • Maximálny výkon - 6800 ot/min

  • Maximálna rýchlosť - 225 km/h

  • Zrýchlenie z na 100 km/h - 7,2 sekúnd

  • Spotreba - 8,4 litrov

Toyota Celica si vybudovala medzi motoristami veľmi dobré meno, a to najmä vďaka svojej spoľahlivosti, výborným jazdným vlastnostiam, ale aj radosti z jazdy, ktorú ti tento automobil určite ponúkne. Toyota Celica siedmej generácie sa začala vyrábať v roku 1999. Vybrábala sa len v jednej jedinej karosárskej verzii kupé a pod kapotou si mohol nájsť dva typy motorov, slabšiu 1.8 VVT-i 105kW a silnejšiu 1.8 VVTL-i 141kW. Výroba Toyoty Celice VII bola ukončená roku 2006. Nás bude v dnešnom teste zaujímať Celica so silnejším motorom, ktorá ti poskytne väčší pôžitok z jazdy.

Interiér Toyoty Celice je vyrobený z kvalitných materiálov a ich spracovanie je na vysokej úrovni. Predné sedadlá poskytujú dostatok priestoru aj urasteným pasažierom, no ich tvarovanie a držanie tela je len obstojné a mohlo by byť lepšie.

Jazdné vlastnosti

Podvozok Toyoty Celice VII je výborne naladený, poskytuje dostatok komfortu, ale zároveň aj výborné jazdné vlastnosti. Automobil sedí na ceste ako pribitý, nenakláňa sa a bez problémov zvládne takmer každú zákrutu. Jazda s Celicou je veľmi návyková a niet sa čomu ani čudovať. Výborná je aj ochota meniť smer a stabilita vo vyšších rýchlostiach.

Dobre naladenému podvozku sekunduje skvelé riadenie, ktoré je strmé, presné a dodáva dobrú spätnú väzbu o dianí na vozovke. Brzdy sú kotúčové na oboch nápravách, poskytujú dostatočný brzdný účinok a nestrácajú silu ani pri väčšom zaťažení.

Motor:

Motor o objeme 1.8 litra pod označením VVTL-i dodáva výkon 141 kW / 192 koní a krútiaci moment 180 Nm. Jedná sa o atmosféricky plnený motor, ktorý je vybavený 16-timi ventilmi a inteligentným systémom variabilného časovania ventilov. Systém VVTL-i môže meniť zdvih ventilu, jeho trvanie a načasovanie. Tento motor je to pravé orechové pre priaznivcov vysokootáčkových motorov. Ručička otáčkomera totiž smelo prekračuje hranicu 8000 otáčok, čo spôsobuje ozajstnú eufóriu za volantom.

Šprint z 0 na 100 km/h stihne Celica s týmto motorom za 7,2 sekundy a maximálna rýchlosť sa ustáli na 225 km/h. Motor má na svoj výkon celkom slušnú spotrebu, ktorá sa pohybuje medzi 8 až 9 litrami na 100 km. Z hladiska spoľahlivosti si tento motor vedie veľmi dobre.

Jednoducho povedané, Toyota Celica VII je skvelé auto, ktoré ti poskytne ten pravý pôžitok z jazdy. Túto jazdenku dokážeš zohnať do 5000 eur, s priemerným nájazdom 200 000 km.

BMW 328i E46 kupé

Parametre automobilu:

  • Rok výroby - 1998 až 2005

  • Pohotovostná hmotnosť - 1495 kg

  • Počet dverí - 2

  • Počet miest na sedenie - 5

  • Objem batožinového priestoru - 410 litrov

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním

  • Preplňovanie - nepreplňovaný

  • Hnacia náprava - zadná

  • Prevodovka - šesťstupňová manuálna

  • Zdvihový objem - 2793 cm3

  • Počet valcov - 6

  • Počet ventilov - 24

  • Krútiaci moment - 280 Nm

  • Výkon - 142 kW / 193 koní

  • Maximálny výkon - 6000 ot/min

  • Maximálna rýchlosť - 240 km/h

  • Zrýchlenie z na 100 km/h - 7,2 sekúnd

  • Spotreba - 9,1 litrov

BMW tretej rady pod označením e46 je veľmi zaujímavá jazdenka. Kvalita a odolnosť tohoto auta, ako aj jeho originálne nestarnúce tvary, ktoré pútajú množstvo pohľadov, z neho robia dodnes veľmi žiadané auto. BMW tretej rady e46 sa začalo vyrábať v roku 1998 a nahradilo tak starší model pod označením e36. Na výber si mal rôzne karosárske verzie a to sedan, kombík, kupéčko, kabriolet alebo kompakt. V roku 2005 bol na trh uvedený nástupca tohoto automobilu pod označením e90.

V interiéri tohoto automobilu nájdeš kvalitné materiály, ktorých spracovanie je veľmi dobré. Pohodlné sedačky majú výborné bočné vedenie a veľmi dobre držia telo. Na predných sedadlách je priestoru pomerne dosť, horšia situácia je však vzadu, kde sa najmä urastenejší pasažieri budú musieť trochu uskromniť. Jedná sa však o športové kupé, od ktorého sa očakáva, že bude dobre jazdiť, mať poriadny výkon a nie dostatok priestoru pre rodinku.

Jazdné vlastnosti

Jazda s týmto automobilom je veľmi návyková, výborný podvozok a dobré rozloženie hmotnosti zaručujú skvelé jazdné vlastnosti. Automobil krásne drží jazdnú stopu a bez problémov zvláda drsnú a športovú jazdu. Výborné jazdné vlastnosti sa však strácajú, pokiaľ natrafíš na zlý či nerovný povrch.

Opatrný treba byť aj počas daždivého počasia, sneženia a pri teplotách pod nulou. Asi každý majiteľ zadokolky vie, akým problémom môže byť udržanie auta na ceste v takomto počasí. Riadenie je presné a strmé a veľmi dobre sekunduje skvelým jazdným vlastnostiam. Brzdy taktiež stoja za zmienku, majú okamžitý nástup a nestrácajú silu ani pri väčšom zaťažení.

Motor:

Benzínový šesťvalec o objeme 2,8 litra dodáva výkon 142kW / 193 koní a krútiaci moment 280 Nm. Tento motor je vybavený variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov, pomocou systému VANOS. Výkon motora postačuje aj pre podstatne ťažšie modely BMW a tak si s BMW radu 3 hravo poradí. Okrem toho, že je tento motor výkonný, je aj veľmi kultivovaný a má výborný ťah už v nízkych otáčkach.

Benzínový šesťvalec má krásny zvuk, ktorý však v perfektne odhlučnenom interiéri takmer nepočuť až kým ručička otáčkomera neprekročí hranicu 4000 ot/min. Po prekročení tejto hranice začína tá pravá zábava, motor šlape ako hodinky a auto razantne zrýchľuje.

BMW 328i stihne šprint z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy a maximálna rýchlosť sa ustáli na 240 km/h. Na svoj pomerne veľký objem a výkon je tento motor veľmi úsporný, pri bežnej jazde si vypýta 8 až 9 litrov paliva na 100 km, čo je celkom bežná spotreba niektorých 1.8-mičiek či 2.0-litrov. Benzínová 2.8-mička je veľmi spoľahlivá a pri správnej údržbe dokáže najazdiť státisíce kilometrov.

BMW vyrobilo naozaj skvelé auto a vďaka tomu je e46 dodnes veľmi obľúbená jazdenka. Pozor si treba dávať na kúsky, ktoré majú stočené kilometre a o ktoré sa majitelia dostatočne nestarali. Inak sa ti môže ľahko stať, že po kúpe takéhoto auta prídeš o množstvo peňazí. Túto jazdenku dokážeš zohnať do 5000 eur s priemerným nájazdom 220 000 km.

Mazda RX8

Parametre automobilu:

  • Rok výroby - 2003 až 2010

  • Pohotovostná hmotnosť - 1390 kg

  • Počet dverí - 4

  • Počet miest na sedenie - 4

  • Objem batožinového priestoru - 290 litrov

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním

  • Preplňovanie - nepreplňovaný

  • Hnacia náprava - zadná

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna

  • Zdvihový objem - 1308 cm3

  • Dvojrotorový Wankelov motor

  • Krútiaci moment - 220 Nm

  • Výkon - 141 kW / 192 koní

  • Maximálny výkon - 7000 ot/min

  • Maximálna rýchlosť - 223 km/h

  • Zrýchlenie z na 100 km/h - 7,2 sekúnd

  • Spotreba - 11,3 litrov

Mazda RX8 nepatrí medzi automobily, ktoré by si stretával na našich cestách každý deň. Ak sa však niekde nejaká RX8-mička objaví, púta pohľady mnohých automobilových nadšencov, no nie ani tak kvôli svojmu dizajnu, ale najmä kvôli tomu, čo ukrýva pod svojou kapotou.

Mazda RX8 sa začala vyrábať v roku 2003 v jedinej karosárskej verzii ako štvordverové kupé a pod jej kapotou sa nachádzala taktiež len jediná motorizácia, ktorou bol Wankelov motor v dvoch výkonostných verziách.

Slabšia verzia označená ako STD-Power dodávala výkon 141kW pri 7000 ot/m a silnejšia verzia označená ako HIGH-Power zasa 170kW pri 8200 ot/min. Mazda RX8 bola stiahnutá z európskeho trhu v roku 2010 kvôli nesplneniu emisných limitov. My si však dnes posvietime na menej výkonnú verziu R8-mičky pod označením STD-Power, ktorú je možné zohnať v lepšom stave a za menej peňazí než výkonnejšiu verziu.

Interiér automobilu sa vyznačuje kvalitným dielenským spracovaním. Sedadlá majú dobré bočné vedenie, krásne držia telo a sú veľmi pohodlné. Horšia situácia je na zadných sedadlách, kde si pasažieri priveľmi miesta neužijú. Zvláštne sú aj malé zadné dvere, ktoré sa otvárajú proti smeru jazdy.

Jazdné vlastnosti

Mazda RX8 má pohon zadnej nápravy, z ktorého budú milovníci zadokoliek nadšení. Jazdné vlastnosti RX8-mičky sú výborné, dovoľujú naozaj športové zvezenie, a to najmä vďaka viacprvkovej zadnej náprave, ale aj uloženiu motora, ktorý sa nachádza až za prednou nápravou.

Vďaka uloženiu motora sa dosiahlo ideálne rozloženie hmotnosti 50:50. Nízky posed za volantom, pedál dotýkajúci sa podlahy a výborné jazdné vlastnosti dodávajú ten správny pocit, aký by si od tohoto automobilu očakával. Skvelé je aj riadenie, ktoré je presné a strmé a taktiež netreba zabúdať ani na brzdy, ktoré sú veľmi účinné a nestrácajú silu ani pri veľkom zaťažení.

Motor:

Dvojrotorový Wankelov motor o objeme 1.3 litra dodáva výkon 141 kW / 192 koní a krútiaci moment 220 Nm. Tento motor je výkonný a ľahko sa vytáča, vďaka čomu poskytuje skvelý zážitok z jazdy.

Najviac síl poskytuje motor medzi 5000 ot/m až do 7000 ot/m, kedy zakročí obmedzovač rýchlosti. RX8-mička stihne šprint z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy a jej maximálna rýchlosť sa ustáli približne na 230 km/h. Wankelov motor je na svoj malý objem veľmi pažravý a aj pri bežnej jazde si vypýta 10 až 11 litrov paliva na 100 km.

Mazda RX8 je skvelý a výkonný automobil, s ktorým si jazdu naozaj užiješ. Túto jazdenku dokážeš zohnať do 5000 eur, s priemerným nájazdom 100 000 km.