Test jazdenky: Toyota Celica VII 1.8 VVTL-i nás príjemne prekvapila
V dnešnom teste jazdenky si posvietime na Toyotu Celicu VII 1.8 VVTL-i, ktorá si vybudovala medzi motoristami veľmi dobré meno a to najmä vďaka svojej spoľahlivosti, výborným jazdným vlastnostiam, ale aj radosti z jazdy, ktorú ti tento automobil určite ponúkne.
Toyota Celica siedmej generácie sa začala vyrábať v roku 1999. Vybrábala sa len v jednej jedinej karosárskej verzii kupé a pod kapotou si mohol nájsť dva typy motorov, slabšiu 1.8 VVT-i 105kW a silnejšiu 1.8 VVTL-i 141kW. V roku 2003 prešla Celia drobným faceliftom, počas ktorého bola upravená predná časť automobilu, ale aj jeho interiér. V roku 2006 bola výroba Toyoty Celice VII ukončená. Toyota Celica VII nárazový test Euro NCAP nikdy neabsolvovala.
Na náš test sme si vybrali Celicu so silnejšou motorizáciou 1.8 VVTL-i 141kW.
Dizajn automobilu hodnotiť nejdem, pretože by to bol len subjektívny názor. Nedá mi však nenapísať, že inžineri sa mohli oveľa viac pohrať s interiérom auta, ktorý pôsobí (teda aspoň na mňa) dosť fádne a nudne. Na druhú stranu musím podotknúť, že kvalita materiálov a dielenského spracovania je na vysokej úrovni. Na predných sedadlách je dostatok priestoru aj pre urastených pasažierov, no tvarovanie sedadiel a držanie tela je len obstojné a mohlo by byť lepšie. Vzhľadom na to, že sa jedná o športový automobil, disponuje Toyota Celica VII pomerne veľkým kufrom, ktorého objem je 365 litrov a poteší aj prítomnosť rezervného kolesa.
Podvozok Toyoty Celice VII je výborne naladený, poskytuje dostatok komfortu, ale zároveň aj výborné jazdné vlastnosti. Automobil sedí na ceste ako pribitý, nenakláňa sa a bez problémov zvládne takmer každú zákrutu. Jazda s Celicou je veľmi návyková a niet sa čomu ani čudovať. Výborná je aj ochota meniť smer a stabilita vo vyšších rýchlostiach. Dobre naladenému podvozku sekunduje skvelé riadenie, ktoré je strmé, presné a dodáva dobrú spätnú väzbu o dianí na vozovke. Brzdy sú kotúčové na oboch nápravách, poskytujú dostatočný brzdný účinok a nestrácajú silu ani pri väčšom zaťažení.
Motor o objeme 1.8 litra pod označením VVTL-i dodáva výkon 141 kW / 192 koní a krútiaci moment 180 Nm. Jedná sa o atmosféricky plňený motor, ktorý je vybavený 16-timi ventilmi a inteligentným systémom variabilného časovania ventilov. Systém VVTL-i môže meniť zdvih ventilu, jeho trvanie a načasovanie. Motor je konštrukčne podobný slabšej verzii, ktorá nesie interné označenie 1ZZ-FE, silnejšia naopak 2ZZ-GE.
Silnejšia verzia však bola výrazne prepracovaná, dostala inú hlavu valcov, piesty, zväčšilo sa vŕtanie, zvýšil sa kompresný pomer a mnoho iných komponentov prešlo ďalšími úpravami. Tento motor je to pravé orechové pre priaznivcov vysokootáčkových motorov. Ručička otáčkomera totiž smelo prekračuje hranicu 8000 otáčok, čo spôsobuje ozajstnú eufóriu za volantom. Šprint z 0 na 100 km/h stihne Celica s týmto motorom za 7,2 sekundy a maximálna rýchlosť sa ustáli na 225 km/h. Motor má na svoj výkon celkom slušnú spotrebu, ktorá sa pohybuje medzi 8 až 9 litrami na 100 km.
Benzínový motor 1.8 VVTL-i môžeme zaradiť medzi veľmi spoľahlivé motory. Občas sa však môže vyskytnúť nefunkčný MAF senzor ("váha vzduchu") ale aj vyššia spotreba oleja, čo je však pri takto vysokootáčkových motoroch celkom bežné. Ďalej sa objavuje poškodené olejové čerpadlo, čo spôsobuje výpadok mazania a riziko zadretia motora. Motor je vybavený rozvodovou reťazou a tak odpadá potreba pravidelnej výmeny ozubeného remeňa.
Toyota Celica VII je spoľahlivé a odolné auto, aj keď to má na našich cestách naozaj ťažké. Pri väčšom nájazde sa najčastejšie objavujú vôle v čapoch riadenia, ale aj opotrebované ramená, silentbloky či tlmiče. Pri nevhodnom zaobchádzaní a vytáčaní studeného motora sa môže vyskytnúť praskanie stien valcov, ale aj predčasne opotrebovaná spojka.
V každom prípade ak zhrniem celý test tejto jazdenky do jednej vety, Toyota Celica VII je skvelé auto, ktoré ťa len tak neomrzí.
Parametre auta:
Pohotovostná hmotnosť: 1215 kg
Dĺžka: 4350 mm
Šírka: 1735 mm
Výška: 1315 mm
Parametre motora:
Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - bez preplňovania
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - šesťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1796 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 16
Krútiaci moment - 180 Nm
Výkon - 141 kW / 192 koní
Maximálny výkon - 7800 ot/min
Maximálna rýchlosť - 225 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 7,2 sekúnd
Spotreba - 8,4 litrov