AUTORIDE

Výkonné autá nad 100kW, ktoré dokážeš zohnať do 3000eur (2. časť)

Rýchle športové auto
Pod kapotou
Publikoval Denis  

Vitaj pri druhej časti o výkonných autách nad 100kW, ktoré dokážeš zohnať do 3000 eur. V predošlej časti sme si posvietili na tri automobily, Audi A4 Avant 2.5 TDI 132 kW Quattro B6, Peugeot 206 2.0 16v 100kW a Fiat Coupé 2.0 16v 102 kW.

V tomto článku si opäť posvietime na ďalšie tri karosársky odlišné automobily, ktorých výkon nebude nižší ako 100kW a stručne si napíšeme o ich jazdných vlastnostiach a motorizácii.

Obsah

BMW 5 (E39) 530d 135kW

Parametre automobilu:

  • Rok výroby - 1995 až 2004

  • Pohotovostná hmotnosť - 1810 kg

  • Počet dverí - 4

  • Počet miest na sedenie - 5

  • Objem batožinového priestoru - 460 litrov

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekovaním

  • Preplňovanie - preplňovaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek

  • Hnacia náprava - zadná

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna

  • Zdvihový objem - 2926 cm3

  • Počet valcov - 6

  • Počet ventilov - 24

  • Krútiaci moment - 390 Nm

  • Výkon - 135 kW / 184 koní

  • Maximálny výkon - 4000 ot/min

  • Maximálna rýchlosť - 230 km/h

  • Zrýchlenie z na 100 km/h - 7,8 sekúnd

  • Spotreba - 7,2 litrov

BMW radu 5 pod označením E39 sa začalo vyrábať v roku 1995. Vyrábalo sa len v dvoch karosárskych verziách, a to buď vo verzii sedan alebo vo verzii kombi pod označením Touring. Pod kapotou tohto bavoráku si mohol nájsť rôzne motorizácie od štvorvalcov, šesťvalcov až po osemvalce.

Výroba sedanu bola ukončená v roku 2003, kedy bol predstavený jeho nástupca BMW 5 E60 a verzia kombi sa prestala vyrábať o rok neskôr.

Jazdné vlastnosti:

Komfort jazdy je na dobrej úrovni, automobil statočne tlmí nerovnosti a do kabíny sa dostáva len minimum hluku. Jazdné vlastnosti päťkového BMW sú skvelé a umožňujú naozaj športovú jazdu. V kritických situáciach a v prípade potreby pomáhajú aj systémy ESP a ASR, ktoré je však možné úplne vypnúť.

Pochváliť treba aj presné radenie, ktoré ide ako po masle, ale aj riadenie, ktoré je taktiež presné a strmé. Opatrný treba byť na mokrej či zasneženej vozovke, kedy sa jazda s každou zadokolkou stáva pre neskúsených vodičov problematická. Skúsený vodič by však zábavu, ktorú zažije so zadokolkou, nevymenil za žiadne iné autíčko s predným náhonom.

Motor:

Vznetový motor o objeme 3.0 litra dodáva výkon 135 kW / 184 koní a krútiaci moment 390Nm. Tento motor poskytuje päťkovému bavoráku dostatok síl na dynamickú a športovú jazdu. Krútiaci moment je nízko položený a tak motor zaberá už od 1750 ot/min a zastaví sa na 4000 ot/min.

Okrem toho, že je motor výkonný, je aj veľmi kultivovaný a na svoj objem úsporný. Pod kapotou BMW 5 si tento motor priemerne vypýta 7,5 litrov na 100km. Motor je odolný a pri správnej údržbe a starostlivosti dokáže najazdiť státisíce kilometrov.

Aj napriek svojmu pokročilému veku vyzerá aj dnes päťkový bavorák stále dobre a je vyšperkovaný rôznymi technológiami, ktoré nenájdeš dokonca ani v niektorých dnešných automobiloch. Jednoducho povedané, BMW radu 5 s dieselovým šesťvalcom pod kapotou je výborné autíčko, ktoré ti prirastie k srdcu. Túto jazdenku dokážeš zohnať za 3000 eur, avšak s priemerným nájazdom nad 300 000 km.

O spoľahlivosti, poruchách, či problémoch a ďaľších informáciach o tomto autíčku a motore si môžeš prečítať v našom teste jazdenky: BMW 530d E39

Honda Accord vi 1.8 VTEC 100kW

Parametre automobilu:

  • Rok výroby - 1998 - 2002

  • Pohotovostná hmotnosť - 1405 kg

  • Počet dverí - 4

  • Počet miest na sedenie - 5

  • Objem batožinového priestoru - 427 litrov

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním

  • Preplňovanie - bez preplňovania

  • Hnacia náprava - predná

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna

  • Zdvihový objem - 1850 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 16

  • Krútiaci moment - 175 Nm

  • Výkon - 100 kW / 136 koní

  • Maximálny výkon - 6000 ot/min

  • Maximálna rýchlosť - 205 km/h

  • Zrýchlenie z na 100 km/h - 10,1 sekúnd

  • Spotreba - 8,6 litrov

Honda Accord šiestej generácie sa začala vyrábať v roku 1998. Pod kapotou Accordu si mohol nájsť moderné motory s variabilným časovaním ventilov 1.6i VTEC, 1.8i VTEC , 2.0i VTEC, 2.3i VTEC.

O rok neskôr bola predstavená aj nadupaná verzia Hondy Accord Type-R s motorom 2.2i VTEC, ktorý dodával výkon 156kW. V roku 2001 prešla Honda Accord VI faceliftom a o dva roky neskôr bola nahradená siedmou generáciou.

Jazdné vlastnosti:

Jazdné vlastnosti Accordu sú na veľmi dobrej úrovni, a to aj vďaka päť-prvkovej zadnej náprave. Pri jazde máš pocit, akoby bolo auto prilepené k ceste a tak je "rezanie" zákrut veľmi návykové. Jednoducho povedané, podvozok Accordu sa konštruktérom naozaj podaril.

Spomenúť treba aj riadenie, ktoré taktiež nezaostáva za skvelými jazdnými vlastnosťami. Samostatnou kapitolou je však radenie ktoré má presné a krátke dráhy a tak je radosť s ním pracovať. Veľkou slabinou Accordu sú však jeho brzdy, ktoré rýchlo strácajú svoju silu a mohli by mať ostrejší nástup.

Motor:

Zážihový motor o objeme 1.8 litra dodáva výkon 100 kW / 136 koní a krútiaci moment 175 Nm. Tento motor je vybavený viacbodovým vstrekovaním paliva a variabilným časovaním ventilov VTEC. Na pomerne ťažké auto ako je Honda Accord, nie je výkon 100kW nič okúzľujúce, no postačuje na dynamickú jazdu. Pre takýto štýl jazdy je však potrebné držať motor aspoň za hranicou 4000 ot/min. Najviac síl však tento motor má medzi 4500 až 6000 ot/min.

Honda Accord VI si s týmto motorom priemerne vypýta 8 litrov benzínu na 100km. Takmer všetky benzínové motory od Hondy by sme mohli zaradiť do kategórie veľmi spoľahlivých motorov, výnimkou nie je ani 1.8i VTEC 100kW. Honda to proste vie.

Honda Accord VI je veľmi dobré a pri správnej údržbe aj nadmerne spoľahlivé autíčko. Kiež by aj dnešné automobily boli aspoň z polovice tak spoľahlivé a odolné ako Accord VI, ktorý sa Honde naozaj podaril. Túto jazdenku dokážeš zohnať do 3000 eur, s priemerným nájazdom 220 000 km.

O spoľahlivosti, poruchách, či problémoch a ďaľších informáciach o tomto autíčku a motore si môžeš prečítať v našom teste jazdenky: Honda Accord 1.8i VTEC

Alfa Romeo 156 2.0 16V JTS 122kW

Parametre automobilu:

  • Rok výroby - 1997 až 2005

  • Pohotovostná hmotnosť - 1360 kg

  • Počet dverí - 4

  • Počet miest na sedenie - 5

  • Objem batožinového priestoru - 380 litrov

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním

  • Preplňovanie - nepreplňovaný

  • Hnacia náprava - predná

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna

  • Zdvihový objem - 1970 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 16

  • Krútiaci moment - 206 Nm

  • Výkon - 122 kW / 165 koní

  • Maximálny výkon - 6400 ot/min

  • Maximálna rýchlosť - 220 km/h

  • Zrýchlenie z na 100 km/h - 8,2 sekúnd

  • Spotreba - 8,7 litrov

Alfa Romeo 156 sa začala vyrábať v roku 1997. Vyrábala sa v karosárskej verzii sedan a verzii kombi pod označením Sportwagon. Tvary Alfy Romeo 156 pútali pohľady mnohých motoristov, vďaka čomu si toto autíčko vyslúžilo titul európskeho automobilu roka 1998.

Pod kapotou 156-tky si mal na výber z pomerne pestrej palety motorizácii. Nás však dnes bude zaujímať len jediná, a tou je benzínový 2.0 liter pod označením JTS. V roku 2002 prešla Alfa Romeo 156 modernizáciou, ktorá sa dotkla najmä dizajnu prednej časti vozidla. Výroba 156-tky bola ukončená v roku 2005, kedy ju nahradil nový model pod označením 159.

Jazdné vlastnosti:

Vo svojej dobe patrili jazdné vlastnosti Alfy Romeo 156 k jedným z najlepších, čo si v tejto kategórií automobilov mohol dostať. Dokonca aj v dnešnej dobe jazdí 156-tka lepšie ako väčšina automobilov rovnakej, či nižšej triedy. Radosť z jazdy budeš mať najmä v ostrých zákrutách, v ktorých sa toto autíčko cíti ako doma.

Komfort jazdy je však len na priemernej úrovni, čo však nevadí, pretože pri Alfách ide najmä o pôžitok a radosť z jazdy. Riadenie taktiež nezaostáva za vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami, je presné a strmé. Horšie sú však brzdy, ktoré nemajú požadovaný účinok a pri záťaži rýchlo strácajú svoju silu.

Motor:

Zážihový motor o objeme 2.0 litra dodáva výkon 122 kW / 165 koní a krútiaci moment 206 Nm, čo nie sú najhoršie čísla. Tento motor nahradil zastaralý a nespoľahlivý dvojliter pod označením TS (Twin-Spark). Treba však podotknúť, že ani 2.0 JTS nie je žiadne kvietko a v spoľahlivosti si vedie len o niečo lepšie ako jeho predchodca. Inak tento motor poskytuje 156-tke dostatok síl na dynamickú a športovú jadzdu.

V nízkych otáčkach sa motoru priveľmi nechce, no pravý opak nastáva po prekročení hranice 4000 ot/min. Tento motor si priemerne vypýta 9 litrov benzínu na 100km. Alfa Romeo 156 s týmto motorom stihne šprint z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy a maximálnu rýchlosť dosahuje 220 km/h. Tak ako motory Twin Spark, ani motory JTS nevynikajú spoľahlivosťou, ale ani dlhou životnosťou aj pri pravidelnej údržbe. Len máloktoré kusy sa dožijú nájazdu viac ako 250 000 km.

Pokiaľ hľadáš lacné auto, ktoré naozaj vie jazdiť a disponuje slušnou porciou výkonu, Alfa Romeo 156 je to pravé orechové. Alfa je proste Alfa, buď ju miluješ, alebo ju nechaj radšej tak. Túto jazdenku dokážeš zohnať do 3000 eur s priemerným nájazdom 160 000 km.

Záver

V ďalšom článku si opäť posvietime na ďalšie tri automobily, ktorých výkon nebude nižší ako 100kW, no náš rozpočet si navýšime na 5000 eur.