AUTORIDE

Kontrolka ESC: Čo znamená a prečo svieti?

Kontrolka ESC
Pod kapotou
Publikoval Martin Milo  

Kontrolka ESC môže signalizovať aktivitu systému ESC (z angličtiny Electronic Stability Control), jeho vypnutie alebo jeho poruchu. V prípade, že kontrolka preblikuje, systém elektronickej stabilizačnej kontroly je aktívny, ak kontrolka svieti, systém pravdepodobne nefunguje.

ESC je dôležitým prvkom v modernej technológii automobilov a jeho poruchu netreba ignorovať. V tomto článku si posvietime na to, ako funguje systém elektronickej stabilizačnej kontroly a čo znamená keď kontrolka ESC svieti či naopak preblikuje.

Obsah

Čo je ESC a ako funguje?

Systém ESC (elektronickej stabilizačnej kontroly) pomáha vodičovi zvládnuť kritické situácie pri riadení auta počas toho, kedy by sa vozidlo mohlo dostať do šmyku. Tento systém sleduje rýchlosť kolies, polohu volantu, zrýchlenie vozidla a ďalšie parametre, aby určil, či je vozidlo v optimálnej pozícii na ceste.

Keď systém ESC zistí stratu trakcie, automaticky spracuje informácie z ABS a zo senzora natočenia volantu a následne pribrzďuje individuálne ľavé/pravé zadné alebo ľavé/pravé predné kolesá automobilu.

Nedeje sa tak však len pri brzdení, ale aj pri zrýchľovaní a prechode cez zákrutu, čím systém ESC udržiava vozidlo mimo šmyku. Tento systém využíva okrem systému ABS aj systém ASR.

Kontrolka ESC preblikuje, ide o problém?

V prípade blikajúcej kontrolky ESC nejde o žiaden problém, práve naopak. Blikanie signalizuje aktívny systém. Zrejme si sa dostal do náročnej jazdnej situácie a systém ESC zasiahol a stabilizoval vozidlo.

V náročných jazdných situáciach ako sú napríklad prudké zákruty či prudké brzdenie môže táto kontrolka preblikovať a následne svietiť. Systém ESC v takomto prípade zasahuje do riadenia aby auto stabilizoval. Pokiaľ systém funguje správne, kontrolka zhasne hneď po tom, ako sa auto stabilizuje.

Kontrolka ESC stále svieti, čo s tým?

Kontrolka ESC/ESP/VDC

Ak kontrolka nesvieti len pri náročných jazdných podmienkach a v prípade rizika šmyku, mohli nastať nasledovné situácie:

  • Systém ESC si vypol pomocou tlačidla (s ikonkou v tvare kontrolky a nápisom OFF pod ňou) alebo cez rozhranie na prístrojovej doske

  • Došlo k poruche samotného ESC systému

  • Došlo k poruche snímača, respektíve poruche elektroniky

Niektoré autá neumožňujú vypnutie systému ESC, no pokiaľ takúto možnosť máš, rozsvietená kontrolka môže signalizovať úmyselné vypnutie elektronického stabilizačného systému.

Odporúčame preto vyskúšať vypnúť/zapnúť systém ESC. Ak sa pri vypnutí či zapnutí s kontrolkou nič nedeje a stále svieti, pôjde o jednu zo spomínaných porúch.

Tieto poruchy však nie je možné vyriešiť svojpomocne, nakoľko v oboch prípadoch je potrebné vykonať diagnostiku vozidla. Najlepšie teda urobíš, ak s autom zájdeš ihneď do servisu.

Označenia elektronického stabilizačného systému

Výrobcovia áut používajú pri označení elektronického stabilizačného systému rôzne skratky, no princíp fungovania týchto systémov je rovnaký. V prípade tohoto systému sa môžeš stretnúť s označeniami:

  • ESC (Electronic Stability Control) - všeobecné označenie elektronického stabilizačného systému, no používa ho Škoda, Fiat, Hyundai, Tesla, Luxgen a Proton

  • ESP (Electronic Stability Program) - označenie používa Audi, Chrysler, Dodge, Hyundai, Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Saab, Suzuki, Lamborghini a Smart

  • ESP (Electronic Stabilization Program) - označenie používa Volkswagen (skratka je rovnaká ako predošlá, menší rozdiel je len v celom názve)

  • VDC (Vehicle Dynamic Control) - označenie používa Subaru, Nissan a Infiniti, Alfa Romeo

  • DSC (Dynamic Stability Control) - označenie používa Aston Martin, BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda a Mini

  • VSA (Vehicle Stability Assist) - označenie používa Acura a Honda

  • VSC (Vehicle Stability Control) - označenie používa Lexus a Toyota

  • VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - označenie používa Lexus a Toyota

  • ASC (Active Stability Control) - označenie používa Jaguar a Mitsubishi

  • DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - označenie používa Volvo

  • PSM (Porsche Stability Management) - označenie, ako už z názvu vyplýva, používa Porsche

  • M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - označenie používa Mitsubishi

  • StabiliTrak - označenie používa Buick, Cadillac, Chevrolet (väčšina modelov), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu a Hummer

  • AdvanceTrac - označenie používa Ford, Lincoln a Mercury

  • Active Handling - označenie používa Chevrolet (Corvette)

Niektorí výrobcovia používajú viacero označení, nakoľko označenie sa nemusí vzťahovať na celú značku, ale na konkrétny model.

Rôzny tvar kontrolky ESC

Tak ako aj označenia systému ESC, aj táto kontrolka môže mať rozdielny tvar v závislosti od výrobcu a konkrétneho modelu. Okrem tvaru kontrolky na hlavnom obrázku (vyššie) sa môžeš stretnúť aj s nasledovným tvarom kontrolky, ktorá má tvar trojuhoľníku s výkričníkom v takmer úplnom kruhu.

Kontrolka ESC/VDC/DSC

Niektoré modely majú identický tvar kontrolky ESP a ESC. Ide o to, že tieto systémy sú v podstate identické, rozdiel je len v názve.

Kontrolka znázorňujúca vypnutý ESC systém

Kontrolka ESC/VDC OFF

Táto kontrolka môže znázorňovať vypnutý systém ESC alebo kontrolu trakcie, v závislosti od modelu a výrobcu. Pokiaľ tvoje vozidlo umožňuje vypnutie systému, tlačidlo môže mať rovnaký tvar ako táto kontrolka.

Často kladené otázky o kontrolke ESC

Otázka 1: Môžem jazdiť s rozsvietenou kontrolkou ESC?

Áno, môžeš, ale je potrebné čo najskôr zistiť príčinu rozsvietenia kontrolky a problém vyriešiť, teda ak si systém ESC úmyselne nevypol. Jazda s rozsvietenou kontrolkou ESC môže znamenať horšiu ovládateľnosť vozidla, čo môže viesť k nebezpečným situáciám na ceste.

Ak teda kontrolka ESC svieti, jazdi opatrne, obzvlášť na klzkých povrchoch, vyhni sa prudkým prejazdom zákrutami či prudkému brzdeniu.

Otázka 2: Môže sa kontrolka ESC rozsvietiť aj vtedy, ak nie je problém so systémom ESC?

Áno, kontrolka sa môže rozsvietiť aj vtedy, ak nie je problém v samotnom elektronickom stabilizačnom systéme. Príčiny môžu byť rôzne, napríklad chyba v elektrickom systéme alebo problém so senzorom. V takom prípade je potrebné spraviť autodiagnostiku a odstrániť príčinu.

Záver

Rozsvietenú kontrolku ESC netreba ignorovať, teda pokiaľ sa nejedná o úmyselne vypnutie elektronického stabilizačného systému. Tento systém musí mať od 1. Novembra 2011 podľa nariadenia Európskej komisie povinne nainštalovaný každý novo homologizovaný automobil. Od roku 2014 musí byť týmto systémom vybavený každý novo predávaný automobil v EÚ.

Video porovnanie so zapnutým a vypnutým ESC na VW Golf Sportwagen