Lacné autá do 1000 eur (1. časť)
Vitaj pri prvej časti článku o autách, ktoré patria k tým lacnejším na trhu. Dnes si posvietime na tri autá do 1000 eur.
Lacné autá do 500 eur zoznam častí:
Obsah
Lacné autá do 500 eur (2. časť)
Lacné autá do 500 eur (3. časť)
Fiat Punto II 1.2 8v 44kW FIRE
Parametre automobilu:
Rok výroby - 1999 až 2005
Pohotovostná hmotnosť - 945 kg
Počet dverí - 3 alebo 5
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 265 litrov
Parametre motora:
Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - bez preplňovania
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - päťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1242 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 8
Krútiaci moment - 102 Nm
Výkon - 44 kW / 60 koní
Maximálny výkon - 5000 ot/min
Maximálna rýchlosť - 155 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 14,3 sekundy
Spotreba - 5,7 litra
Aj keď Fiat Punto druhej generácie nemal taký ohlas ako prvá generácia, nemôžeme mu uprieť, že sa jedná o dizajnovo podarený kúsok. Punto druhej generácie sa začalo vyrábať v roku 1999 v troj a päť dverovej karosárskej verzii Hatchback.
Punto ponúkalo na výber širokú paletu motorizácií. V roku 2003 prišiel facelift, ktorý však nebol príliš podarený a dizajn športového hatchbacku sa tak úplne vytratil. Fiat Punto II prešlo nárazovým testom v roku 2000 a získalo 4/5 hviezdičiek, čo bol veľmi slušný výsledok.
Podvozok je tvrdo naladený, jazdné vlastnosti Punta sú na dobrej úrovni, rýchly prejazd ostrými zákrutami zvláda dobe, auto drží stopu a moc sa nenakláňa. Kvôli tvrdšiemu naladeniu podvozku však ubudlo na komforte a tak pri prejazde nerovnomerným povrchom vytrasie celú posádku automobilu. Brzdy sú celkom dobré, no pri veľmi veľkej záťaži strácajú svoju silu.
Benzínový motor o objeme 1.2 litra z radu FIRE dodáva výkon 44kw / 60 koní a krútiaci moment 102 Nm. Nie je to nič moc, na dynamickú jazdu sa tento motor naozaj nehodí avšak na jazdu v meste a mimo mesta je to veľmi dobrý spoločník, ktorý sa ti odmení krásnou spotrebou, priemerne 5,5 llitra na 100km.
Motor je celkom čiperný v nízkych otáčkach, všetok krútiaci moment je totiž dostupný už pri 2500 ot/min. Okrem nízkej spotreby sa ti motor odvďačí odolnosťou a absolútnou spoľahlivosťou. Fiat Punto 1.2 8v je veľmi dobré a šikovné autíčko vhodné najmä na mestskú premávku. Túto jazdenku dokážeš bez problémov kúpiť do 1000 eur, s priemerným nájazdom 140 000 km.
Pokiaľ ti však viac voňajú dieselové autá, Punto II generácie dokážeš kúpiť za rovnakú sumu aj s dieselovým motorom 1.9 JTD o výkone 59 alebo 63 kW a priemerným nájazdom 180 tisíc km.
Škoda Fabia 1.4 8v MPi 44kW Hatchback
Parametre automobilu:
Rok výroby - 1999 až 2007
Pohotovostná hmotnosť - 1135 kg
Počet dverí - 5
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 260 litrov
Parametre motora:
Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - bez preplňovania
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - päťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1390 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 8
Krútiaci moment - 118 Nm
Výkon - 44 kW / 60 koní
Maximálny výkon - 4500 ot/min
Maximálna rýchlosť - 160 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 16,5 sekundy
Spotreba - 7 litra
Škoda Fabia prvej generácie je aj dnes veľmi obľúbenou jazdenkou. Začala sa vyrábať v roku 1999. Na výber si mal z troch karosárskych verzií, a to hatchback, kombi a hnusnej verzii sedan, o ktorú nemal záujem takmer nikto. Fabia prvej generácie ponúkala pestrú paletu motorizácií, no skôr benzínových než dieselových motorov.
V roku 2004 prebehla malá modernizácia, pri ktorej sa zmenila maska chladiča, grafika zadných svetiel, ale aj tvarovanie nárazníkov. Nárazovým testom si prešla Škoda Fabia I v roku 2000, pričom si viedla veľmi dobre a získala 4/5 hviezdičiek.
Výroba Fabie prvej generácie bola ukončená v roku 2007, kedy ju nahradila jej modernejšia verzia a teda Fabia druhej generácie. Jazdné vlastnosti Fabie sú na dobrej úrovni (najmä s ľahkými motormi pod kapotou), slušne drží stopu aj pri svižnej jazde. Komfort je taktiež na veľmi dobrej úrovni, podvozok dobre filtruje nerovnosti a do kabíny sa nedostáva nadmerné množstvo hluku.
Pochváliť treba brzdy, ktoré nestrácajú silu ani pri väčšom zaťažení. Motor o objeme 1.4 litra pod označením MPi, dodáva výkon 44 kW / 60 koní a krútiaci moment 118 Nm. O tomto motore sme si písali už viac krát, no aby si nemusel prehľadávať staršie články, napíšeme si o ňom aj dnes.
Už poďla parametrov, môžeme usúdiť že to žiaden silák nie je. Motor je stavaný skôr na mestskú premávku ako na dlhé jazdy vo vyšších rýchlostiach. Okrem mizerného výkonu, má aj mizernú spotrebu, ktorá sa priemerne pohybuje okolo 7 až 8 litrov na 100 km. S pomerne ťažkým autom ako je Fábia sa motor veľmi trápi a určite by nezaškodilo pár koní navyše.
Spoľahlivoť motora je na dobrej úrovni, občas sa však môže vyskytnúť niekoľko problémov, ako napríklad netesná vodná pumpa, nedoladený software riadiacej jednotky (len pri prvých modeloch), čo má za následok oneskorenú reakciu na plyn a kolísanie otáčok.
Škoda Fabia I 1.4 Mpi je autíčko, ktoré je vhodné najmä na krátke trasy a mestskú premávku. Toto auto dokážeš zohnať za 1000 eur s priemerným nájazdom 200 000 km. Ak si však milovníkom trojvalcových motorov, dokážeš za túto sumu zohnať Fabiu s trojvalcovým benzínovým motorom 1.2 HTP 6v a priemerným nájazdom 170 tisíc km.
Peugeot 306 1.9D 51 kW Hatchback
Parametre automobilu:
Rok výroby - 1993 až 2002
Pohotovostná hmotnosť - 1155 kg
Počet dverí - 3 alebo 5
Počet miest na sedenie - 5
Objem batožinového priestoru - 340 litrov
Parametre motora:
Príprava zmesi - vznetový motor bez priameho vstrekovania
Preplňovanie - bez preplňovania
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - päťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 1868 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 8
Krútiaci moment - 125 Nm
Výkon - 51 kW / 70 koní
Maximálny výkon - 4600 ot/min
Maximálna rýchlosť - 160 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 16,9 sekundy
Spotreba - 6,2 litra
Peugeot 306 sa začal vyrábať v roku 1993. Vyrábal sa v rôznych karosárskych verziách od troj a päť dverového Hatchbacku, cez sedan, kombi až po kabriolet. Vo svojej dobe bol Peugeot 306 veľmi obľúbenou jazdenkou a na naších cestách ho môžeme stretnúť dodnes.
V nárazovom teste dostala 306-tka 3/5 hviezdičiek. V roku 1997 prišiel prvý facelift, zmeny sa týkali svetiel, nárazníkov, hmloviek a zlepšila sa aj antikorózna ochrana automobilu. O dva roky neskôr dorazil aj druhý facelift. Výroba Peugeotu 306 bola ukončená v roku 2002, kedy bol nahradený novým modelom 307.
Jazdné vlastnosti 306-tky sú na dobrej úrovni, slušne drží stopu, príliš sa nenakláňa, a to aj napriek mäkšie naladenému podvozku, ktorý poskytuje dostatok komfortu celej posádke automobilu. Dieselový motor o objeme 1.9 litra dodáva výkon 51 kW / 70 koní a krútiaci moment 125 Nm.
Jedná sa o nepreplňovaný motor, bez priameho vstrekovania paliva. Motor nie je žiaden závodník, no je to veľmi dobrý pracant, ktorý postačí na bežné jazdenie. Priemerne si tento motor vypýta 6 litrov na 100 km. Peugeot 306 s týmto motorom stihne zrýchliť z 0 na 100 km/h za necelých 17 sekúnd, čo znamená, že predbiehanie si budeš musieť minimálne dva krát premyslieť. Napriek nízkemu výkonu sa ti tento motor odvďačí peknou spotrebou a velmi dobrou spoľahlivosťou.
O spoľahlivosti tohoto motora sme si už v jednom článku písali, a preto si všetko zhrnieme len v skratke. Motor je odolný a spoľahlivý, no ako pri každom motore, tak aj pri tomto sa občas vyskytne nejaký ten problém. Zlé studené štarty znamenajú dosluhujúce žhaviace sviečky. Ak však motor nechce naskočiť ani po výmene žhavičov, na vine je zrejme pokazené vstrekovacie čerpadlo. Peugeot 306 1.9 D je šikovné autíčko, ktoré je vhodné na dlhšie trasy po okreskách.
Toto auto dokážeš kúpiť bez problémov do 1000 eur, s priemerným nájazdom 200 000 km. Ak ti však dieselové motory nevoňajú, môžeš si za rovnakú sumu vybrať medzi dvoma benzínovými motormi a to 1.4 8v 55kW alebo 1.6 8v 65kW, s priemerným nájazdom 150 tisíc km.
Záver
V nasledujúcej časti sa opäť pozreme na ďaľšie tri lacné autá, ktoré dokážeš zohnať za 1000 eur.