Spoľahlivé motory, ktorých kúpou nič nepokazíš (4. časť)
Vitaj pri ďaľšom článku o spoľahlivých motoroch, ktorých kúpou nič neskazíš. V predošlom článku sme sa pozreli na dieselový motor o objeme 1.9 TDI a na benzínový motor 1.4 8v z radu FIRE. Dnes si opäť posvietime na dva spoľahlivé motory.
Spoľahlivé motory - zoznam častí:
Obsah
Peugeot, Citroen 1.9 D 8v 51 kW
Parametre motora:
Príprava zmesi - vznetový motor s nepriamym vstrekom
Preplňovanie - nepreplňovaný
Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka
Zdvihový objem - 1868 cm3
Počet valcov - 4Počet ventilov - 8Krútiaci moment - 125 NmVýkon - 51 kW / 69 koní
Vo všeobecnosti platí, že takmer všetky nepreplňované dieselové motory bez priameho vstrekovania sú veľmi spoľahlivé. Tento dieselový motor o objeme 1.9 litra dodáva výkon 51 kW / 69 koní a krútiaci moment 125 Nm, čo je však žalostne málo.
Aj keď motor nedisponuje veľkým výkonom, odmení sa ti veľmi peknou spotrebou 5,5 až 6 litrov, ale aj veľmi dobrou spoľahlivosťou, a to vďaka absencii niektorých zložitých a náchylných komponentov, ktoré sa nachádzajú v moderných dieselových motoroch. Motor je veľmi jednoduchý a ak sa náhodou niečo pokazí, oprava je lacná.
Zlé studené štarty znamenajú dosluhujúce žhaviace sviečky. Ak však motor nechce naskočiť ani po výmene žhavičov, na vine je zrejme pokazené vstrekovacie čerpadlo. Tento nie príliš výkonný motor je však veľmi dobrý pracant, ktorý dokáže najazdiť státisíce kilometrov.
Škoda 1.3 MPi 50 kW
Parametre motora:
Príprava zmesi - zažihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - nepreplňovaný
Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka
Zdvihový objem - 1289 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 8
Krútiaci moment - 100 Nm
Výkon - 50 kW / 68 koní
Tento benzínový motor o objeme 1.3 litra dodáva výkon 50 kW / 68 koní a je vybavený viacbodovým vstrekovaním MPi. Motor nie je žiaden silák, predbiehanie si musíš radšej premyslieť, no na bežné jazdenie po meste a okrskoch postačuje.
Priemerne si tento motor vezme 7 litrov benzínu na 100 km. Veľmi dobre si však vedie v oblasti spoľahlivosti a ak sa aj niečo poškodí, oprava je veľmi jednoduchá a lacná. Najčastejšie sa objavovala porucha škrtiacej klapky, ale aj porucha zapaľovacej cievky. O zapaľovanie sa stará dvojica cievok, jedna zapaľuje zmes v 1 a 4 valci, druhá v 2 a 3 valci.
Pokiaľ teda dôjde k poruche zapaľovania, motor beží len na dva valce. Inak ide o spoľahlivý motor a mechanicky odolný, takže pokiaľ hľadáš lacného ťahúňa na stavbu, do lesa, alebo len tak na bežné jazdenie, je tento motor dobrou voľbou.
Záver
V ďaľšej časti si opäť posvietime na ďaľšie dva spoľahlivé a odolné motory, no čoskoro sa zameriame aj na motory s vyšším objemom a väčším počtom valcov.