Test jazdenky: Peugeot 307 1.6 HDi, lacné a nespoľahlivé auto
V dnešnej recenzii si posvietime na Peugeot 307 s dieselovým motorom. Peugeot 307 sa začal vyrábať v roku 2001 v troj a päť dverovej hatchback variante a od roku 2002 aj v štandardnej kombi verzii Break a luxusnej kombi verzii SW. Neskôr v roku 2003 sa pridala aj verzia kabrioletu pod označením CC a v roku 2005 prešla celá 307 faceliftom.
Na náš test jazdenky sme si vybrali päť dverovú hatchback verziu po facelifte s dieselovým motorom 1.6 HDi 16v 80kW, ktorý sa dostal pod kapotu tohoto autíčka v roku 2004 a nahradil tak zastaralý dieselový motor 2.0 HDi 8v 66kW/80kW.
Obsah
307 je mohutné auto a poskytuje dostatok priestoru pre pasažierov sediacich či už predných ale aj zadných sedadlách. Materiály palubovej dosky sú na dobrej úrovni a podľa mňa sa podaril aj dizajn, či už interiéru ale aj exteriéru, ktorý však dopodrobna hodnotiť nechcem, pretože je to vec vkusu.
Jazdné vlastnosti Peugeota 307 sú pri bežnej jazde na dobrej úrovni, auto je stabilné a drží stopu. Dynamická jazda po kľukatých cestách mu však moc nevonia, auto sa nakláňa a je nedotáčavé. Podvozok je komfortne naladený a veľmi dobre tlmí aj väčšie nerovnosti. Rovnako ako podvozok, ani riadenie nie je zrovna športovo naladené. Brzdám nemôžem nič vytknúť, pretože sú účinné a nevädnú ani pri opakovanom zaťažení. Radenie jednotlivých prevodových stupňov je dobré, nie je až tak gumové ako u niektorých iných francúzkych automobiloch, no na druhú stranu ani tak presné ako u nemeckých.
Dostávame sa k srdcu automobilu a teda k jeho motoru. Pod kapotou sa ukrýva, ako som už spomínal dieselová 1.6 pod označením HDi so 16 ventilmi a výkonom 80kW/110 koní pri 4000 ot/min a jeho najvyšší točivý moment 240Nm je dostupný už pri 1800 ot/min. Motor je tichý, ale je aj veľmi dobre odhlučnený, pri nižších rychlostiach ho takmer nepočuť a pri vyšších neotravuje nadmerným hlukom. S tak ťažkým autom ako je 307 to nieje žiaden závodník, no poskytuje dostatočnú silu.Tento motor je vybavený funkciou Overboost, ktorá sa aktivuje pri zošliapnutí plného plynu na 3, 4 a 5 prevodovom stupni a zvýši krútiaci moment o 15Nm.
Motor má dobrý výkon (na svoj objem), nízku spotrebu (4,5 - 5 litrov) a všetko by bolo krásne, keby nebol tak veľmi NEspoľahlivý. Nie je to žiaden držiak, ktorý najazdí státisíce kilometrov, turbo je potrebné meniť asi tak často ako motorový olej (irónia), má nevhodne tvarovanú olejovú vaňu, kde pri každej výmene oleja ostanú približne 2 deci starého motorového oleja, čo spôsobuje viacero porúch (Poruchové motory, 2. časť).
Peugeot 307 bol vybavený pokrokovou, ale zato veľmi nespoľahlivou elektronikou. Elektronická sieť 307 sa skladá zo štyroch okruhov, prvý má na starosti funkcie palubnej dosky (klimatizácia, kúrenie, rádio...), druhý okruh ovláda airbagy a páčky od volantu. Tretí okruh má na starosti elektrické ovládanie okien a centrálne zamykanie, a štvrtý okruh ovláda riadiacu jednotku motora a bezpečnostných systémov. Táto zložitá elektronika sa sypala ako domček z karát, stierače stierali podľa seba, nie podľa hustoty dažďa, bezdôvodne svietili rôzne kontrolky, elektrické sťahovanie okien nefungovalo a vyskytovalo sa mnoho ďalších problémov a porúch.
Kombinácia nespoľahľahlivého auta s ešte nespoľahlivejším motorom ťa môže výjsť skutočne draho. Takže táto na prvý pohľad lacná jazdenka v skutočnosti až taká lacná nie je, pretože to, čo ušetríš pri jeho kúpe, minieš minimálne na hasenie všetkých problémov.
Peugeot 307 1.6 HDi 80kW pôsobí dosť komotne a nudne, nie tak kvôli výkonu motora, ale skôr kvôli naladeniu podvozku a jeho jazdným vlastnostiam a pokiaľ sa teda chceš aspoň občas so svojím autíčkom poriadne vyblázniť a užiť si športovú jazdu, rozhodne sa mu vyhni, pretože je vhodný skôr do rúk dôchodcu, ktorý od auta neočakáva absolútne nič. Pri komotnom jazdení na štýl dôchodcu sa ti toto auto odvďačí nízkou spotrebou, dobrým komfortom, uspokojivým výkonom a netreba zabúdať aj množstvom porúch.
Hodnotenie
Riadenie | 7/10 |
Jazdné vlastnosti | 5/10 |
Výkon motora | 6/10 |
Spotreba | 9/10 |
Brzdy | 7/10 |
Komfort | 8/10 |
Radenie | 7/10 |
Pôžitok z jazdy | 4/10 |
Parametre auta
Pohotovostná hmotnosť | 1233 kg |
Dĺžka | 4212 mm |
Šírka | 1762 mm |
Výška | 1510 mm |
Parametre Motora
Radový 4-valec
Priame vstrekovanie
Pohon prednej nápravy
Manuálna prevodovka 5 stupňová
Objem motora 1560cm3
Preplňovaný turbom
Výkon 80kw/110koní
Krútiaci moment 240Nm
Maximálny výkon 4000 otáčok za minútu
Maximálna rýchlosť 190km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,2s
Kombinovaná spotreba 5l na 100km
Objem nádrže 60 litrov
Brzdy kotúčové na oboch nápravách