Motory Twin Spark: Nočná mora pod kapotou?
Motory Twin Spark, sú z hľadiska spoľahlivosti považované za tie najhoršie zážihové agregáty, aké si kedy mohol pod kapotou automobilu nájsť. Sú však medzi nimi aj spoľahlivé motory alebo ich všetky môžeme hodiť do jedného vreca a označiť za nočnú moru pod kapotou?
Na túto otázku si odpovieme nižšie v článku, pričom sa nezameriame len na jeden jediný motor, ale na všetky motory Twin Spark, vyselektujeme tie dobré, no napíšeme si aj niečo o tých mizerných a o ich najčastejších problémoch.
Obsah
Motory Twin Spark využívajú technológiu dvojitého zapaľovania a teda dvoch zapaľovacích sviečok na každý jeden valec. Všetky motory, ktoré nesú označenie Twin Spark, sú radové štvorvalce.
História Twin Spark v skratke:
Prvým sériovo vyrábaným vozidlom s technológiou Twin Spark sa stala v roku 1987 Alfa Romeo 164. Jednalo sa o radový štvorvalec o objeme 2.0 litra s osem-ventilovou hlavou valcov, ktorý bol vybavený (na tú dobu) pokrokovými technológiami, ako napríklad viacbodovým vstrekovaním paliva či systémom variabilného časovania ventilov.
Neskôr však boli od tohoto motora odvodené aj iné verzie o objeme 1.7 a 1.8 litra. Twin Spark motory s osem-ventilovou hlavou valcov boli veľmi spoľahlivé, odolné a poskytovali dostatok dynamiky s vysokootáčkovou charakteristikou.
Problém však nastal v roku 1995, kedy bol starý dvojliter nahradený novým motorom s rovnakým objemom, avšak vybaveným šestnásť-ventilovou hlavou valcov. V roku 1996 boli zas predstavené nové menšie kubatúry o objeme 1.4,1.6 a 1.8 litra, ktoré nahradili starších súrodencov s osem-ventilovou hlavou valcov o objeme 1.7 a 1.8 litra.
Príchod 16-ventilového motora Twin Spark
S príchodom modernejších šestnásť-ventilových motorov sa začali problémy. Tieto motory sa totiž od starších agregátov konštrukčne a materiálne líšili, nemali vyvažovacie hriadele, hliníkový blok valcov bol nahradený liatinovým, rozvodová reťaz bola nahradená ozubeným remeňom a spomínaná šestnásť-ventilová hlava valcov nahradila osem-ventilovú.
Technológia Twin Spark však ostala zachovaná, no aj tá prešla malou zmenou. Pri starších Twin Spark motoroch boli dve sviečky na každom valci rovnako veľké, no pri modernejších TS motoroch je jedna zapaľovacia sviečka väčšia a druhá zasa menšia.
Za zlou povesťou Twin Spark motorov stoja práve moderné šestnásť-ventilové agregáty. Nakoniec nie je sa ani čomu čudovať, pretože problémov bolo priveľa.
Problémy 16-ventilového motora Twin Spark
Problém motorov spočíval napríklad v tepelnej rozťažnosti kvôli odlišným materiálom, z ktorých boli skonštruované komponenty motora. Ak sa motor vytáčal za studena, piesty sa rozťahovali rýchlejšie ako liatinové valce, čo v konečnom dôsledku spôsobilo zadretie či praskanie piestov.
Okrem toho boli piesty vo valcoch uložené so značnou vôľou, čím sa síce zlepšila ochota motora ísť do otáčok, no na druhej strane to spôsobovalo značnú spotrebu oleja, ktorá priemerne dosahovala 1 liter motorového oleja na 1000 km už pri novom motore.
To by nebol až tak veľký problém, keby boli všetky tieto motory vybavené snímačom hladiny motorového oleja. Keďže tomu tak nebolo, neostávalo ti nič iné ako pravidelne kontrolovať stav hladiny motorového oleja. Inak sa ti mohlo stať, že motor začal jedného pekného dňa klepať a nakoniec sa vplyvom nedostatočného mazania a chladenia motorovým olejom zadrel.
Pri motoroch Twin Spark sa odporúča používať motorový olej Selenia 10W-60. Jedná sa o veľmi kvalitný olej, ktorý je o niečo drahší ako bežné motorové oleje. Nemysli si však, že týmto prémiovým motorovým olejom dopraješ motoru nejaký luxus. V iným motoroch možno áno, no tie čo nesú označenie Twin Spark si ho priamo vyžadujú. Avšak ani používanie správneho motorového oleja a jeho včasná výmena nepredĺži životnosť týchto agregátov a tak sa ich životnosť veľmi rýchlo kráti s narastajúcimi kilometrami.
Životnosť a údržba Twin Spark agregátov
Na životnosti Twin Spark agregátov sa asi najviac podpisoval štýl jazdy. Ostrá jazda a väčšie zaťaženie motora totiž spôsobovalo nadmernú tvorbu karbónu. Karbón sa usádzal v mazacom okruhu, čo spôsobovalo pokles mazacej schopnosti, a to koniec koncov viedlo k zadretiu motora. Avšak kvôli nadmernej tvorbe karbónu kolaboval nie len mazací okruh, ale aj zdvihátka ventilov a celý systém variabilného časovania ventilov.
Ako som spomínal, problémov bolo naozaj veľa a ani bežná údržba Twin Spark motora nevychádza práve najlacnejšie. Okrem toho, že si tieto motory vyžadujú pomerne drahý motorový olej a namiesto štyroch sviečok musíš vymeniť rovno osem, sú na svoj objem a výkon veľmi užrané. Priemerná spotreba klasickej 1.6-tky sa totiž aj pri bežnej jazde pohybuje nad 7,5 až 8 litrami na 100 kilometrov.
Navyše zohnať dnes motor Twin Spark, ktorý je v dobrej kondícii je veľmi ťažké, pretože ani pri nadštandardnej údržbe a starostlivosti nedokázali tieto motory najazdiť veľké množstvo kilometrov a ich život zvyčajne končil po najazdení 200 až 250 tisíc kilometrov.
Zhrnutie
Ak teda nie si žiaden nadšenec značky Alfa Romeo, odporúčam ti, aby si sa pri kúpe automobilu radšej týmto motorom oblúkom vyhol.