Ojazdené autá: Na čo si dať pozor pri ich kúpe

Autá na parkovisku
Návody
Publikoval Denis  —  Aktualizované

Ojazdené autá sa v dnešnej dobe predávajú čoraz viac. Vo väčšine prípadov kúpu takéhoto auta ovplyvňuje najmä cena, no netreba zabúdať na to, že cena ojazdeného auta zvyčajne zodpovedá aj jeho stavu.

Nenechaj sa teda ovplyvniť len cenou a hľadaj iba také auto o aké máš naozaj záujem a aké máš vopred vyhliadnuté, či už je to značka auta, kategória alebo jeho motor.

Obsah

Ojazdené autá

Často sa totiž stáva že prídeš do autobazáru, kde tvoje vyhliadnuté auto nemajú a namiesto neho ti chcú nanútiť iný typ auta, pretože sa potrebujú zbaviť tej kopy šrotu, ktorú nikto iný nechce.

Pokiaľ sa do áut nerozumieš, najlepšie urobíš ak si so sebou vezmeš odborníka, ak však takúto možnosť nemáš alebo si na to trúfaš sám, mám tu pre teba zopár rád, ako sa vyhnúť sklamaniu z kúpy vraku.

Čo skontrolovať pri kúpe ojazdenéhé auta?

Keď už stojíš pri aute ktoré si si vyhliadol, tvoj prvý pohľad by mal smerovať na lak a karosériu auta. Dôkladne si auto prezri a daj skontroluj, či sa na ňom nenachádza hrdza. Hrdza nemusí byť viditeľná na prvý pohľad, pretože prehrdzavenie začína pod povrchom laku a vyzerá ako vzduchové bublinky.

Po dôkladnom prezretí auta venuj pozornosť aj farbe laku každej časti karosérie. Ak totiž nejaká časť karosérie nezodpovedá odtieňu ostatných častí, je dosť možné, že auto bolo búrané. To či bolo auto búrané alebo nie, môžeš zistiť aj pomocou skiel.

Všetky sklá majú totiž označený rok výroby, ktorý je zhodný s rokom výroby auta, výnimkou môže byť čelné sklo ktoré mohlo byť menené z iného dôvodu, ako napríklad prasklina od kamienka a podobne.

Unikajúce prevádzkové kvapaliny

Pokiaľ máš možnosť prezrieť si auto na zdviháku, zameraj sa na unikajúce kvapaliny z motora, no podstatná je tiež kontrola podlahy, bŕzd, výfuku a vôle v kĺboch a čapoch.

Vo vnútri auta skontroluj, či stav interiéru zodpovedá stavu najazdených kilometrov, čo je občas mätúce, pretože auto so starostlivým majiteľom, ktoré má najazdené cez 200 tisíc km, môže byť v lepšom stave ako auto so 100 tisíc km, o ktoré sa jeho majiteľ dostatočne nestaral.

Ďaľšia vec, ktorú by si mal skontrolovať, je VIN číslo, podľa ktorého si môžeš overiť históriu auta, počet najazdených kilometrov, počet majiteľov a podobne. Po kontrole týchto vecí môžeš prejsť k motoru.

Kontrola motora

Ako prvé skontroluj, či nie je motor zatečený od oleja, aj keď väčšina predajcov pred predajom auta motor vyčistí. Prekontroluj stav hladiny oleja a chladiacej kvapaliny. Pri štartovaní počúvaj, či motor nevydáva čudné zvuky a či je štart bezproblémový.

Ak je všetko v poriadku, vyraz s autom na cestu a počas jazdy dávaj pozor na prejav motora, kolísanie otáčok, no skontroluj aj záber spojky a sleduj, či počas brzdenia auto neťahá do nejakej strany alebo ním netrasie.

Prejazd po nerovnostiach

Okrem toho môžeš skúsiť aj prejazd po nerovnomernom povrchu alebo cez retardér, aby si si overil, či sú všetky časti podvozku v poriadku. Keď už si prekontroloval celé auto a našiel nejakú chybu, môžeš ňou argumentovať a s predávajúcim sa dohodnúť na znížení ceny. Pokiaľ si žiadnu chybu na aute nenašiel, neznamená to, že auto je bezproblémové.

Pri ojazdenom aute treba vždy počítať s tým, že aj krátko po kúpe sa môže objaviť nejaká závada, ktorá ťa môže výjsť dosť draho a práve preto by si mal mať vždy pri kupovaní ojazdeného auta dostatočnú finančnú rezervu na skryté závady.