AUTORIDE

Lamborghini Diablo: Taliansky diabol z 90-tych rokov

Lamborghini Diablo
Zaujímavosti
Publikoval Denis  

Lamborghini Diablo je jeden z legendárnych automobilov 90-tych rokov. Išlo o auto, ktoré vo svojej dobe patrilo k najznámejším a najobľúbenejším športovým automobilom. Mnoho nadšených motoristov malo plagát Diabla vystavený vo svojej garáži či nad svojou posteľou. Za svoju nesmiernu popularitu totiž toto Lambo vďačilo hlavne svojmu agresívnemu a krásnemu dizajnu, no v neposlednej rade aj na tú dobu obrovskému výkonu. Poďme si teda povedať o tomto talianskom diablovi niečo viac.

Lamborghini Diablo je vysokovýkonný superšportový automobil s motorom uprostred, ktorý v rokoch 1990 až 2001 vyrábala talianska automobilka Lamborghini. Ide o dvojmiestne dvojdverové vozidlo, ktoré sa predávalo v dvoch karosárskych verziách, a to s karosériou kupé a roadster.

Obsah

Model Diablo bol nástupca modelu Lamborghini Countach. Diablo bolo po prvýkrát predstavené v roku 1990 v Monackom Monte Carle. Automobil dostal meno po zúrivom býkovi, ktorý sa v roku 1869 preslávil v súboji s toreadorom nazývaným El Chicorro. Pre Lamborghini nebolo nič neobvyklé dávať automobilom pomenovanie z prostredia byčích zápasov. Niektoré modely značky Lamborghini totiž nesú pomenovanie po býkoch, iné zasa po slávnych chovateľoch býkov. Názov Diablo znamená v predklade diabol.

Autorom dizajnu Diabla je dizajnér Marcello Gandini. Jeho pôvodný návrh však musel by po skúške v aerodynamickom tuneli značne upravený. Výsledkom boli teda oblejšie tvary karosérie. Lamborghini si však pri tomto aute dalo veľmi záležať aj na znížení hmotnosti, vďaka čomu boli použité odľahčené materiály so zvýšenou pevnosťou. Hlavnými stavebnými materiálmi Diabla boli kompozity a vysokopevnostná hliníková zliatina, z ktorej bola vytvorená klietka okolo sedačiek. Kompozitné materiály zas boli použité na celú predná a zadnú časť automobilu, kryt motora a veko ventilov.

Lamborghini Diablo bolo taktiež prvým automobilom značky Lamborghini, ktorý bol schopný dosiahnuť maximálnu rýchlosť presahujúcu 320 km/h. Po ukončení výroby bolo Lamborghini Diablo nahradené nástupným modelom Lamborghini Murciélago.

Lamborghini Diablo:

Pôvodné Diablo bolo vybavené pohonom zadných kolies a kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti malo motor umiestnený v strede. Keď už sme pri motore, tak v tomto prípade išlo o vidlicový 12-valec s objemom 5,7 litra, ktorý bol vybavený rozvodom DOHC, štyrmi ventilmi na jeden valec a viacbodovým vstrekovaním paliva. Tento motor dosahoval maximálny výkon 362 kW / 485 koní a krútiaci moment 580 Nm. Diablo s týmto motorom zrýchlilo z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy a maximálna rýchlosť bola 325 km/h.

Diablo VT:

Diablo VT bol upravený model Diabla predstavený v roku 1993. Verzia VT sa od klasického Diabla líšila v mnohých aspektoch. Asi najvýznamnejšiu zmenou bolo však pridanie pohonu všetkých kolies. Tento pohon všetkých kolies využíval viskózny stredový diferenciál, ktorý umožňoval prenášať až 25% krútiaceho momentu na predné kolesá automobilu. Skratka VT znamená "Viscous Traction" čiže v preklade viskózna trakcia. Okrem pohonu všetkých kolies však dostalo Diablo VT aj posilňovač riadenia, ľahšiu spojku a štvorpiestové brzdy Brembo. Táto verzia Lamborghini Diabla sa vyrábala od roku 1993 až do roku 1998.

Diablo VT Roadster:

V roku 1995 bola na autosalóne v Bologni po prvý krát predstavená verzia Diabla v karosárskej verzii roadster. Tento model mal snímateľný strešný diel vyrobený z uhlíkových vlákien (vážil len 7.5 kg), ktorý bolo možné demontovať a uložiť vzadu na veko motora, v prípade, keď sa nepoužíval. S maximálnou rýchlosťou 325 km/h išlo v tej dobe o najrýchlejší sériovo vyrábaný otvorený automobil na svete.

Diablo SE30:

V roku 1993 oslávilo Lamborghini svoje 30. výročie zahájenia výroby automobilov modelom Diablo SE30. Išlo o model, ktorý bol navrhnutý v štýle legálneho pouličného závodného auta. Model SE30 bol teda ľahší a silnejší ako klasické Diablo. Okrem toho však model SE30 prešiel aj úpravou bŕzd a zavesenia kolies, čím sa zlepšili jazdné vlastnosti a taktiež pribudol aj podvozok s nastaviteľnou tuhosťou. Výkon motora bol zvýšený na 390 kW / 523 koní.

Hmotnosť vozidla bola znížená napríklad tým, že skla bočných okien boli nahradené plexisklom, odstránili sa mnohé luxusné prvky výbavy, ako napríklad klimatizácia, posilňovač, rádio a mnoho ďalšieho. Rovnako tak ani pohon všetkých kolies sa kvôli zníženiu hmotnosti ku tejto verzii nedodával.

Po vizuálnej stránke sa model SE30 líšil od ostatných modelov Diabla väčším spojlerom či lištami pokrývajúcimi zadné okno. Znak Lamborghini bol presunutý z prednej strany batožinového priestoru na nosný panel. Celkovo bolo vyrobených 150 kusov modelu Lamborghini Diablo SE30.

Diablo Jota:

Jota bola upravená verzia modelu SE30, ktorá mala premeniť tento model na závodné auto, avšak za cenu legálnej prevádzky. Celkovo bolo upravených 15 modelov SE30 na verzie Jota. Lamborghini Diablo Jota bolo vybavené motorom V12 s objemom 5,7 litra, ktorého výkon bol upravený na 444 kW / 595 koní a krútiaci moment dosahoval 639 Nm.

Diablo SV:

V roku 1996 bola predstavená ďalšia verzia Diabla, ktorá niesla označenie SV (Sport Volce). Išlo v podstate o závodnú verziu Diabla, respektíve Diabla Jota, avšak s väčšími brzdami, nastaviteľným spojlerom a upravenými svetlometmi. Staré vyklápacie svetlomety boli nahradené pevnými, ktoré boli umiestnené za krycie sklo. Na verziu Diabla SV vyrábala nemecká firma Auto König kit, ktorý vďaka dvojitému preplňovaniu pomocou turbodúchadiel zvyšoval výkon motora až na neskutočných 800 koní.

Diablo GT a GTR:

Diablo GT bol športový model, ktorý sa od pôvodnej verzie Diabla odlišoval zmenenou prednou časťou a veľkým nasávacím otvorom na streche vozidla. Celkovo bolo vyrobených 80 kusov verzie GT s výkonom 390 kW / 530 koní. Okrem verzie GT sa však objavila aj verzia GTR (30 kusov). Tak ako verzia GT, tak aj verzia GTR bola vybavená motorom V12, ktorý mal zvýšený objem na 6 litrov, pričom vo verzii GTR dosahoval jeho výkon až 423 kW / 575 koní.

Lamborghini Diablo Millennium Roadster a VT 6.0 Special Edition:

Poslednou modifikáciou Diabla bola verzia Millennium Roadster v VT 6.0 Special Edition. Millennium Roadster sa dodával len zo zadným náhonom v striebornej metalíze a jeho zadný spojler bol vyrobený z uhlíkových vlákien,

Diablo VT 6.0 Special Edition si mohol zákazník v zlatej farbe alebo v hnedej metalíze. Táto verzia dosahovala výkon 410 kW / 549 koní.

Okrem týchto špeciálnych verzií však Lamborghini ponúkalo aj ďalšie závodné verzie. Medzi ne môžeme zaradiť napríklad Diablo postavené pre závody GT1, ktoré sa zúčastnilo závodu 24 hodín Le Mans. Pre značkový pohár, pomenovaný podľa švajčiarskeho sponzora Philippe Charriol Supersport Trophy, postavilo Lamborghini verziu Diablo SV-R s motorom o výkone 400 kW / 543 koní. V roku 2001 bolo však Diablo nahradené novým modelom, ktorý niesol označenie Murciélago.

Lamborghini Diablo môžeme považovať za taliansku ikonu automobilového sveta 90-tych rokov. Jednoducho povedané, je to jeden z automobilov, na ktorý len tak nezabudneme.