logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Hnacia náprava: Predná, zadná, 4x4, ako ovplyvňuje jazdné vlastnosti?


Hnacia náprava je náprava, na ktorú sa prenáša krútiaci moment motora a ktorej kolesá poháňajú automobil. Hnacia náprava teda slúži na prenos krútiaceho momentu motora skrz kolesá na vozovku. Ako však hnacia náprava ovplyvňuje jazdné vlastnosti vozidla? Poďme sa na to pozrieť.

Pri konštrukcii automobilu je veľmi dôležité určiť nápravu, ktorá bude poháňaná. Od hnacej nápravy totiž závisia nielen jazdné vlastnosti automobilu, ale aj schopnosť prenášať výkon motora na vozovku. Hnacia náprava sa vo väčšine prípadov volí v závislosti od uloženia motora, ktoré má taktiež výrazný podiel na jazdných vlastnostiach automobilu. Niektoré kombinácie uloženia motora a hnanej nápravy totiž nie sú použiteľné (motor vzadu, pohon prednej nápravy). Pohon nápravy však vštepuje automobilu špecifické jazdné vlastnosti.

Pre dvojnápravové automobily existujú tieto voľby pre pohon náprav:

Pohon prednej nápravy:

Pohon automobilu zabezpečujú len predné kolesá, ktoré súčasne slúžia aj na zmenu smeru automobilu. Tento typ pohonu sa používa výhradne iba v prípade, keď je motor automobilu uložený vpredu.

Pohon zadnej nápravy:

Pohon automobilu zabezpečujú zadné kolesá, pričom predné kolesá slúžia na zmenu smeru automobilu. Tento typ pohonu sa používa ako s motorom uloženým vpredu, tak s motorom uloženým v strede a vzadu.

Pohon všetkých štyroch kolies:

Pohon automobilu zabezpečujú všetky kolesá automobilu, pričom tento pohon všetkých štyroch kolies môže byť stály alebo vypínateľný. V prípade, že je pohon všetkých štyroch kolies vypínateľný, je možné prepnúť pohon automobilu buď do režimu hnaná predná náprava alebo do režimu hnaná zadná náprava.

Kombinácia uloženia motora s pohonom nápravy výrazne ovplyvňuje jazdné vlastnosti automobilu, pričom rôzne konfigurácie majú svoje nevýhody.

Nedotáčavosť:

Nedotáčavosť je jav, ktorý vzniká pri prejazde zákrutou vysokou rýchlosťou alebo pri zhoršených adhéznych podmienkach vozovky. Pri nedotáčavosti má automobil tendenciu pokračovať v jazde pôvodným smerom a vyletieť vonkajším okrajom zákruty, čo znamená, že vozidlo nedostatočne zatáča. Nedotáčavosť sa spravidla objavuje pri automobiloch s predným náhonom, no je možné ju dosiahnuť aj na vozidlách so zadným náhonom. Príčinou nedotáčavosti je strata priľnavosti kolies na hnacej náprave automobilu.

Pretáčavosť:

Pretáčavosť je jav, ktorý taktiež ako nedotáčavosť, vzniká pri prejazde zákrutou vysokou rýchlosťou alebo pri zhoršených adhéznych podmienkach vozovky. Ide o prípad, kedy predná čas automobilu ochotne zatočí do zákruty, no vo chvíli, kedy má automobil zmeniť smer, pokračuje zadná časť pôvodným smerom, čo spôsobí pretočenie automobilu do protismeru alebo nekontrolovateľnú rotáciu, slangovo povedané "hodiny".

Názov tohoto javu je teda odvodený od faktu, že vozidlo pri pretáčavom šmyku príliš zatáča. Pretáčavosť sa spravidla objavuje pri automobiloch so zadným náhonom, no výnimkou nie sú ani vozidlá klasickej koncepcie s pohonom prednej nápravy. V prípade vozidla s predným náhonom je však pomerne komplikované dosiahnuť pretáčavý šmyk. Priamou príčinou pretáčavosti automobilu je strata priľnavosti kolies na zadnej náprave.

Eliminovať väčšinu nevýhod pohonu predných či zadných kolies sa snaží pohon všetkých štyroch kolies, ktorý si však vyžaduje použitie viacerých komponentov, čím výrazne stúpa hmotnosť, ale aj cena automobilu.

Foto: pxhere, pxhere, flickr, Wikimedia, Wikimedia, Wikimedia