BMW radu 8 E31: Zabudnutá legenda minulosti
BMW radu 8 pod označením E31 je 2-dverové štvormiestne kupé, ktoré vyrábala automobilka BMW v rokoch 1989 až 1999. Rad 8 navrhli ako konkurenta Mercedesu SL a Mercedesu CL a bol vlajkovou loďou BMW až do doby, kedy sa E31 prestala vyrábať. Celosvetová výroba bola totiž zastavená kvôli nízkemu predaju 12. Mája 1999, pričom za celý čas od jeho predstavenia bolo vyrobených 30 621 kusov.
BMW radu 8 bolo vybavené 8 alebo 12 valcovým vidlicovým motorom, ktorý mal elektronicky obmedzenú rýchlosť na 250 km/h. BMW však tvrdilo, že bez obmedzovača by tento model dosiahol rýchlosť 300 km/h.
Obsah
Existuje však mylný názor o tom, že BMW radu 8 E31 nahradilo 6-tu sériu E24, čo však nie je pravda. Rad 8 bol len nástupcom radu 6, pričom išlo o úplne novú sériu, ktorá bola zameraná pre iný trh, s vyššou cenou a výkonom ako rad 6.
BMW 840Ci:
Veľký priestor pod kapotou E31 vypĺňal ako základ motor V8 v modeli 840Ci o objeme 4 litrov, ktorý dodával výkon 210 kW. Tento motor sa pod kapotu BMW E31 montoval medzi rokmi 1993 a 1995. Neskôr však prešiel tento motor zväčšením objemu zo 4 litrov na 4,4 litra a kým výkon ostal rovnaký, zvýšil sa krútiaci moment a spotreba paliva sa znížila.
Model BMW 840Ci bol vybavený buď to 6-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo 5-stupňovou automatickou prevodovkou.
BMW 850i:
Prvý model vybavený motorom V12 o objeme 5 litrov dosahoval výkon 221 kW a bol dostupný so 4-stupňovou automatickou prevodovkou alebo so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Neskôr v roku 1994 pribudla do ponuky aj 5-stupňová automatická prevodovka.
BMW 850Ci:
Druhá motorizácia V12 mala zväčšený objem z 5-tich litrov na 5,4 litra. Okrem zväčšenia objemu motora sa taktiež zvýšil aj kompresný pomer motora a vďaka týmto úpravám dosahoval motor výkon 240 kW.
BMW 850CSi:
Vrcholný, najvýkonnejší model BWM E31 niesol označenie 850CSi a bol prevzatý z prototypu M8, no používa rovnaký motor V12 ako 850Ci. Motor modelu 850CSi mal však oproti modelu 850Ci zväčšený objem z 5,4 litra na 5,6 litra, vďaka čomu výkon motora narástol na 279 kW. Okrem toho dostal motor dve riadiace jednotky (jednú pre každú radu valcov). Motor bol natoľko prerobený, že mu BMW pridelilo nový motorový kód S70B56.
Úpravami motora to však neskončilo a tak bolo na modeli 850CSi upravené pruženie, zahŕňajúce tuhšie pružiny a tlmiče, ktoré znížili svetlú výšku vozidla. Model mal tiež širšie športové disky kolies s možnosťou výberu kovaných zliatinových kolies. Zmenili sa aj nárazníky, kvôli lepším aerodynamickým vlastnostiam a na radenie rýchlostí existovala jediná alternatíva, a to 6-stupňová manuálna prevodovka.
Štyri kruhové koncovky výfuku z nerezovej ocele nahrádzajú hranaté z iných modelov. Výroba sa skončila koncom roka 1996, pretože motor S70B56 nemohol byť bez väčších nákladov upravený tak, aby spĺňal emisné normy.
Okrem týchto modelov existovali ešte dva prototypy, ktoré sa však do výroby nedostali, presnejšie išlo o model M8 a 830Ci.
BMW 830Ci:
Model 830Ci bol prototypom, ktorý mal pod kapotou len trojlitrový motor V8 (160 kW), prevzatý z modelov 530i a 730i. Do sériovej výroby sa síce nedostal, no bolo vyrobených 18 kusov, z čoho 13 kusov bolo vybavených automatickou prevodovkou. Jeden kus sa nachádza v BMW múzeu.
BMW M8:
Prototyp M8 bol vybavený 6 litrovým motorom V12 dosahujúcim výkon 410 kW. Model M8 mal konkurovať modelom značky Ferrari, no keďže pre tento model neexistoval žiaden trh, existuje dodnes len jediný vyrobený kus, ktorý je červenej farby.
Alpina B12
Značka Alpina vyrábala špeciálnu verziu BMW radu 8 pod názvom B12. Alpina však vyrábala len dva modely, a to B12 5.0 Coupé, ktorý bol odvodený od modelu 850i. Model B12 5.0 Coupé bol vybavený 5 litrovým motorom V12, ktorý dodával výkon 261 kW a bol k dispozícii len so 4-stupňovou automatickou prevodovkou.
Druhým modelom bol model B12 5.7 Coupé, ktorý bol odvodený z modelu 850CSi. B12 5.7 Coupé bol vybavený 5,7 litrovým motorom V12, ktorý dosahoval výkon 310 kW a bol k dispozícii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Model: | Motor: | Objem valcov: | Výkon: | Krútiaci moment: | Zrýchlenie 0 na 100 km/h: |
830Ci | M60B30 V8 | 2997 cm3 | 160 kW | 290 Nm | - |
840Ci | M60B40 V8 | 3982 cm3 | 210 kW | 400 Nm | 6,9 s |
840Ci | M62B44 V8 | 4398 cm3 | 210 kW | 420 Nm | 6,6 s |
850i | M70B50 V12 | 4988 cm3 | 220 kW | 450 Nm | 6,8 s |
850Ci | M73B54 V12 | 5379 cm3 | 240 kW | 490 Nm | 6,3 s |
850CSi | S70B56 V12 | 5576 cm3 | 280 kW | 550 Nm | 6 s |
M8 | S70/1 V12 | 6000 cm3 | 410 kW | - | - |