Čo si ešte možno nevedel o BMW?

BMW značka
Zaujímavosti
Publikoval Denis  —  Aktualizované

Zdravím ťa autíčkár pri ďalšej časti nášho seriálu s názvom Autoznačky. V dnešnej časti sa pozrieme na značku BMW. BMW je, ako každý iste vie, Nemecká automobilka, ktorá okrem našich štvorkolesových miláčikov vyrába aj motorky a venuje sa vývoju vlastných motorov.

Ide o jednu z najuznávanejších značiek vo svete áut a zároveň o jednu z najpredávanejších. Menej známym faktom je, že Bayerische Motoren Werke (BMW) bolo založené v roku 1916, teda počas 1. Svetovej vojny, no nevenovalo sa hneď autíčkam. Namiesto toho vyrábalo motory pre lietadlá.

Obsah

Keďže Nemecko vojnu prehralo, boli naň uvalené reštrikcie, ktoré sa okrem iného týkali aj výroby bojových lietadiel a ich motorov. BMW sa teda muselo motorov pre lietadlá vzdať a začať sa venovať niečomu inému.

Prvé auto od BMW sa volalo Dixi

Automobilky sa kupujú a predávajú a inak tomu nebolo ani pred vyše osemdesiatimi rokmi. BMW v roku 1928 kúpilo Eisenach spolu s právami na výrobu auta Dixi. Toto meno sa však zachovalo iba pri prvej verzii, v roku 1929 bolo nahradené lepšou verziou s menom BMW 3/15 DA-2.

Centrála BMW vyzerá ako motor auta

Dizajn centrály tejto firmy sa veľmi podobá na štvorvalcový motor. Ten pre BMW predstavuje dedičstvo. Čo sa efektivity a spotreby týkalo, štvorvalec bol v tomto mimoriadne dobrý.

Dokonca aj samotný Červený barón (pilot bojového lietadla) sa o ňom vyjadril ako o najlepšom motore v histórií vojny. Okrem toho neskôr závodil aj v F1, pričom vyhral šampionát s 20 rokov starým motorom.

Koncom 50-tych rokov BMW takmer zbankrotovalo

V roku 1959 sa BMW dostalo do finančných problémov, najmä kvôli Studenej vojne. Materská spoločnosť Mercedesu, Daimler-Benz, sa chystal automobilku odkúpiť, no BMW sa len tak ľahko nedalo.

Presvedčilo dokonca aj robotníkov vo fabrikách, aby si kúpili podiel v spoločnosti a zabránili tak odkúpeniu. Okrem toho výrazne prispel aj súkromný investor, ktorého rodina dodnes vlastní časť z koláča tejto známej automobilky. Každopádne odvtedy panuje medzi Mercedesom a BMW obrovská rivalita.

BMW vybudovalo svoje vlastné Lamborghini

Prvé BMW s označením "M", teda legendárne M1, malo byť v skutočnosti Lamborghini. V roku 1970 sa totiž BMW a Lambo dohodli na zostrojení závodného auta. Nemci mali dodať motor a Taliani mali na starosť všetko ostatné.

Kvôli finančným dôvodom sa však Lamborghini na poslednú chvíľu stiahlo a zrušilo dohodu. BMW sa vrátilo do fabriky a zostrojilo svoje nadupané žihadlo aj bez Lamba.

Logo BMW nie sú točiace sa vrtule ale národné farby Bavorska

Povráva sa, že mnoho ľudí si pri logu BMW predstaví točiace sa vrtule. Neviem síce, ako na to prišli, no je to hlúposť. Logo tejto automobilky vskutku pochádza práve z vlajky slobodného štátu Bavorsko, tak ako aj biela a modrá farba.

Prvé elektrické auto od BMW bolo vyrobené v roku 1972

Možno si myslíš, že elektrické autá sú inováciou súčasného storočia, no je to práve naopak. Elektrické auto z roku 1972 však nezožalo na trhu taký úspech, aký BMW zrejme čakalo, no má to jednoduché príčiny.

Aj keď dokázalo vyvinúť dostatočnú rýchlosť, výdrž batérie bola naozaj chabá. Išlo o zhruba 20 minút, čo však na tú dobu naozaj nie je nič prekvapivé a BMW iba dokázalo, že sa neustále snaží byť inovatívne.

BMW zostrojilo najrýchlejšiu motorku v roku 1937

Táto beštia dokázala vytiahnúť 278km/h a pýšila sa preplňovaným motorom. Na tú dobu naozaj slušné čísla. BMW je okrem toho jediným výrobcom motoriek, ktorý odmieta používať teleskopickú vidlicu na svojich motorkách. Čo sa týka motoriek v súčasnosti, v roku 2009 vyrobilo BMW 82 000 kusov.

BMW robí Mini Cooper a Rolls Royce

Je ťažké neustále sledovať nové modely, vylepšenia a vychytávky, s ktorými prichádzajú jednotliví výrobcovia áut. Možno si to netušil, no BMW má na starosť ako Mini Cooper tak aj Rolls Royce. To znamená, že dve najznámejšie Britské značky áut sú v skutočnosti vyrábané Nemeckou automobilkou.

V roku 2009 vyrobilo BMW v priemere 1,4 milióna vozidiel

Firma BMW zamestnáva na celom svete zhruba 106 000 zamestnancov a príjem spoločnosti sa odhaduje na 4 miliardy eur (2008). Okrem toho sa venuje tiež interiérovému dizajnu vlakov a lietadiel.

Predný gril je tu dlhšie, ako si myslíš

Keď si prestavíš BMW, okrem slávnej značky a známych tvarov tam bude aj predný gril, ktorý BMW používa na väčšine svojich áut. Vďaka tomuto grilu spozná BMW takmer každý aj na kilometer ďaleko.

Možno si myslíš, že tento dizajnový prvok je moderným vynálezom, no v tom prípade si na omyle. Predný gril bol použitý už v roku 1933 na BMW 303.