Ladené výfukové zvody: Spôsob ako zvýšiť výkon motora

Ladené výfukové zvody
Tuning
Publikoval Denis  —  Aktualizované

Výmena sériových výfukových zvodov za ladené výfukové zvody patrí medzi základné a veľmi časté úpravy motora. Čo však takouto úpravou dosiahneš a aký je rozdiel medzi sériovými zvodmi a ladenými zvodmi?

Ku všetkému sa postupne dostaneme, no najskôr si povieme niekoľko slov k tomu, na čo vlastne výfukové zvody slúžia.

Obsah

Čo sú výfukové zvody a na čo slúžia?

Výfukové zvody sú zložené zo skupiny potrubí, ktoré smerujú z hlavy valcov a na svojom konci sa spájajú do jedného potrubia. Ide o potrubie, ktoré odvádza plyny z hlavy valcov priamo do výfukového potrubia.

Výfukové zvody sú obvykle vyrobené z liatiny. Rýchlosť pohybu výfukových plynov ovplyvňuje dĺžka, šírka a tvar výfukových zvodov. Ak sú zvody krátke a široké, plyny rýchlo stratia svoju rýchlosť potom, ako opustia hlavu valcov.

Ak sú však zvody dlhé a užšie, rýchlosť zostáva zachovaná a plyny sa dostanú rýchlejšie do výfukového potrubia.

Ladené výfukové zvody

Ladené výfukové zvody sú pri úprave motora častokrát veľmi podceňovaným komponentom. Za touto úpravou sa zrejme skrýva ich veľmi vysoká cena.

Pravdou však je, že bez úpravy, respektíve výmeny klasických výfukových zvodov za ladené výfukové zvody, sú všetky ostatné úpravy výfukového potrubia doslova zbytočné. Sériové zvody sú zvyčajne reštriktívne (obmedzujúce) a straty na výkone sú značné, pretože piesty musia doslova vytláčať výfukové plyny z valca von.

Sériové výfukové zvody sú však lacné a ľahko vyrobiteľné a práve preto ich výrobcovia montujú do svojich automobilov. Oveľa lepšou alternatívou oproti sériovým zvodom sú ladené zvody. Takéto zvody majú precízne vytvarované potrubia, ktoré sa plynule spájajú do jedného väčšieho potrubia.

Upravené výfukové zvody sú ľahšie a majú menší prietokový odpor, vďaka čomu dokážu odvádzať spaliny z motorového priestoru oveľa efektívnejšie. Ladené výfukové zvody však musia byť presne upravené na konkrétny typ motora, tým pádom ich nemožno skonštruovať doma ako si veľmi veľa „tuning“ kutilov myslí. V prípade podomácky vyrobených výfukových zvodov sa môže stať, že výkon tvojho auta sa nielenže nezvýši, ale dokonca klesne.

Pred tým, ako sa začnú zvody upravovať, je potrebné absolvovať množstvo testov. Pokiaľ však nie si schopný určiť, aký druh výfukových zvodov potrebuješ, existuje množstvo firiem, ktoré ti upravia výfukové zvody presne podľa potreby a na tvoj typ motora, preto je lepšie aby si si priplatil a prenechal túto prácu odborníkom.

Ako ovplyvňuje dĺžka a šírka výfukových zvodov výkon motora?

3D model pracujúceho motora V8. Piesty a iné mechanické časti sú v pohybe.
  1. Kratšia dĺžka a väčší priemer výfukových zvodov - je vhodný skôr pre vysokootáčkové motory, ktoré často pracujú pri plnom zaťažení.

  2. Dlhšie výfukové zvody s menším priemerom - sú vhodné pre lepší priebeh krútiaceho momentu.

Pre výkonové riešenia sa odporúča použiť väčší priemer (širšie) zvody. Všetko však má svoje hranice. Zväčšovať priemer výfukových zvodov pri atmosférickom motore o viac ako 20% nemá zmysel.

Priveľká zmena priemeru totiž ovplyvní pulzovanie tlakových vĺn v potrubí a motor tak vo výfukovom systéme stratí protitlak, ktorý je pre správne vyplachovanie valca veľmi dôležitý.

Strata protitlaku vo výfukovom systéme spôsobí, že motor nebude mať v nízkych a stredných otáčkach ani pôvodný výkon ako mal so sériovými zvodmi.

Ako ovplyvňuje počet vetví výfukových zvodov výkon motora?

Rôzne dĺžky jednotlivých vetví na sériových výfukových zvodoch zabraňujú dokonalej súbežnosti výfukových plynov. Odlišná dĺžka vetví sériových zvodov spôsobuje, že výfukové plyny sa pri výstupe zo zvodov takpovediac zrážajú.

To spôsobuje odlišné vírenie výfukových plynov, rôznorodé spätné tlaky a iné javy, ktoré vedú k nedokonalému vyplachovaniu výfukových plynov z hlavy valcov a tým aj k znižovaniu výkonu.

Pri ladených výfukových zvodoch pre štvorvalcové motory sa používajú dve riešenia spájania jednotlivých vetví do seba a to buď 4-2-1 alebo 4-1. Aký je rozdiel medzi týmito dvoma riešeniami?

Ladené výfukové zvody 4-2-1:

Znamená to, že 4 vetvy výfukových zvodov vedených z hlavy valcov sa najskôr spoja do dvoch vetví a následne potom do jednej. Pri takomto riešení výfukových zvodov sa zvýši výkon v celom hornom pásme otáčok spolu s krútiacim momentom.

V praxi to znamená, že nárast výkonu bude citeľný už od stredného pásma otáčok, no nebude tak veľký ako pri riešení 4-1.

Ladené výfukové zvody 4-1:

Znamená to, že 4 vetvy vedené z hlavy valcov sa spoja na svojom konci spoja do jednej väčšej vetvy. Takéto riešenie výfukových zvodov je určené pre maximálne dosiahnutie výkonu. Motor však bude optimálne pracovať len vo veľmi úzkom spektre otáčok.

V praxi to znamená, že nárast výkonu pocítiš len vo vysokých otáčkach a v strednom pásme otáčok bude výkon približne rovnaký ako pri sériových zvodoch. Riešenie 4-2-1 je teda na bežné jazdenie oveľa lepšie, no nedosiahneš tak veľké navýšenie výkonu ako pri riešení 4-1, ktoré je však vhodné najmä pre automobily plne využívajúce maximálny výkon.

Výfukové zvody a termoizolačná páska

Na dosiahnutie maximálneho efektu sa ladené zvody poťahujú tepelne izolačným, nehorľavým materiálom alebo omotávajú termoizolačnou páskou, ktorá zrýchli prúdenie výfukových plynov, čo vedie k lepšej ochote motora ísť do otáčok.

Omotané zvody či výfukové potrubie totiž udržujú výfukové plyny horúce (ochladené výfukové plyny strácajú rýchlosť) a zabezpečujú tak rýchlejšie a účinnejšie vyprázdnenie výfukovej sústavy.

Ladené výfukové zvody a ich výhody

  • Nárast výkonu sa pohybuje približne medzi 5 až 10%, v závislosti od typu motora

  • Zloženie výfukových plynov len pri ladených výfukových zvodoch nemení, takže nemusíš mať obavy z emisnej kontroly

  • Autá, ktoré majú katalyzátory na sériových výfukových zvodoch, môžu očakávať ešte výraznejšie zvýšenie výkonu, vďaka absencii katalyzátoru

  • Zvody sú vyrobené z vysokokvalitnej nerezovej ocele (dlhšia životnosť)

  • Ladené výfukové zvody sú ľahšie (zníženie hmotnosti) Ladené výfukové zvody teda predstavujú veľmi dobré riešenie, ako zvýšiť výkon motora.