Rozdelenie motorov (Seriál o Motoroch - pilotný diel)
V dnešnom článku sa pozrieme na rozdelenie motorov a začneme tak seriál o motoroch všetkých typov. Možno ťa autá nadchli skôr ako si začal chodiť po vlastných nohách a vždy ťa zaujímalo, čo sa skrýva pod kapotou. Zvuk motorov, vôňa nafty či benzínu ťa nenecháva len tak chladným a je ti jasné, čo všetko potrebuje tvoj štvorkolesový miláčik k tomu, aby dokázal fungovať ako švajčiarske hodinky. Nájdu sa tu však aj takí, ktorí by sa to práve radi dozvedeli.
Preto pre teba a ostatných fanúšikov áut prinášame Seriál o Motoroch, v ktorom si postupne prejdeme všetky typy motorov a ich súčastí. Dozvieš sa nielen staré známe fakty, ktoré poznajú už snáď aj dinosaury, ale aj nadupané zaujímavosti, ktoré stáli za vznikom či fungovaním týchto motorov.
Aby sme niekde začali, tento diel môžeme nazvať pilotným a postupne tu budeme pridávať odkazy na jednotlivé články o motoroch, ktoré si priblížime v ďalších častiach tohto seriálu.
Rozdelenie motorov:
1. Typ paliva
Motory naších áut môžu k svojmu fungovaniu používať rôzne palivo, tak ako ti vegetarián nebude jesť mäso, tak ani nafťák nebude fičať na benzíne. Každé auto je jednoducho veľmi vyberavé.
Benzínový motor
Naftový motor
Plynový motor
Hybridný motor
Elektromotor
2. Počet valcov (Rozdelené podľa najčastejšie sa nachádzajúcich v autách a pracovných vozidlách)
Dvojvalec
Trojvalec
Štvorvalec
Päťvalec
Šesťvalec
Osemvalec
Desaťvalec
Dvanásťvalec
3. Uloženie valcov motora
Radový (so zoradenými valcami v rade)
Vidlicový (s usporiadaním valcov do tvaru V)
Boxer (s protiľahlými valcami)
Wankelov motor (motor s rotačným piestom)
4. Objem motora
Objem valcov v motore je rozličný od pár cm3 až po niekoľko litrov.
5. Spôsob plnenia valcov
Atmosférický motor (vzduch sa nasáva pohybom piestu)
Preplňovaný motor (vynútené plnenie valca pomocou tlaku)
6. Spôsob zapaľovania palivovej zmesi
Zážihový (zapaľovanie elektrickou iskrou)
Vznetový (horenie nastáva samovznietením a teda pôsobením vysokej teploty stlačeného vzduchu)
7. Spôsob chladenia
8. Pracovný obeh
Štvortaktný (motor pracujúci na štyri doby: 1. nasávanie paliva, vzduchu, 2. kompresia, 3. spaľovanie, 4. výfuk)
Dvojtaktný (motor pracujúci na dve doby: 1. nasávanie paliva, vzduchu, kompresia, 2. spaľovanie, výfuk)
9. Umiestnenie v automobile
Motor umiestnený vpredu (najčastejšie využívaný spôsob)
Motor umiestnený v strede (používa sa najmä pri športových autách)
Motor umiestnený vzadu (používa sa pri športových, ale aj klasických autách)