AUTORIDE

Protiblokovací brzdový systém (ABS)

Kontrolka ABS
Pod kapotou
Publikoval Martin Milo  

Protiblokovací brzdový systém (ABS - Anti-lock braking system) je bezpečnostný prvok v motorových vozidlách, ktorý zabraňuje zablokovaniu kolies počas brzdenia.

ABS pomáha vodičovi prekonať náročné situácie a udržať trakciu s povrchom vozovky, najmä pri brzdení na klzkom povrchu či núdzovom (prudkom) brzdení. Protiblokovací brzdový systém má za cieľ zlepšiť bezpečnosť vozidla znížením šance na šmyk a straty kontroly.

Obsah

História ABS v skratke

Koncepcia protiblokovacieho brzdového systému pochádza z 20. rokov 20. storočia, keď francúzsky automobilový inžinier Gabriel Voisin vyvinul mechanický systém na udržanie rotácie kolies pri brzdení. Avšak až v 60. rokoch 20. storočia prvýkrát predstavila ABS pre lietadlá britská spoločnosť Dunlop.

V roku 1966 vyvinul americký dodávateľ automobilového priemyslu Bendix Corporation štvorkolesový elektronický ABS pre automobily, ktorý bol prvýkrát nainštalovaný na Ford Thunderbird v roku 1969.

V priebehu rokov sa technológia ABS neustále zdokonaľovala a stala sa štandardnou súčasťou väčšiny vozidiel. Napríklad v Spojených štátoch sa ABS stalo povinné pre všetky nové osobné autá v roku 2000 a v Európskej únii sa stalo povinné pre všetky nové autá v roku 2004.

Komponenty systému ABS

Niektoré z nasledovných komponentov sú súčasťou vozidla a nie nevyhnutne protiblokovacieho brzdového systému. Tento systém ich však pre svoju funkciu aktívne využíva. ABS sa teda zvyčajne skladá z nasledujúcich komponentov:

  • Snímače rýchlosti kolies: Tieto snímače monitorujú rýchlosť otáčania každého kolesa a odosielajú tieto informácie do riadiacej jednotky ABS.

  • Riadiaca jednotka ABS: Táto elektronická jednotka spracováva informácie prijaté zo snímačov rýchlosti kolies a určuje, kedy dôjde k zablokovaniu kolies. Potom vysiela signály na príslušnú moduláciu brzdného tlaku.

  • Ventily: Sú umiestnené v brzdovom potrubí a sú zodpovedné za reguláciu brzdného tlaku aplikovaného na každé koleso. Môžu zvyšovať, udržiavať alebo znižovať tlak podľa pokynov riadiacej jednotky ABS.

  • Čerpadlo: Čerpadlo pomáha obnoviť brzdný tlak v brzdovom potrubí, keď ho ventily uvoľnia.

  • Brzdový systém: ABS funguje v spojení s existujúcim brzdovým systémom vozidla, ktorý pozostáva z komponentov ako brzdový pedál, hlavný valec, brzdové vedenia, strmene a brzdové platničky alebo čeľuste.

Ako funguje ABS

Keď vodič stlačí brzdový pedál aby zabrzdil, snímače rýchlosti kolies zaznamenajú akékoľvek náhle zníženie rýchlosti kolies, ktoré by mohlo naznačovať zablokovanie kolies.

Ak sa potvrdí riziko zablokovania kolies, riadiaca jednotka ABS zasiahne a to tak, že upraví brzdný tlak prostredníctvom ventilov. Vďaka tejto modulácií sa dosiahne optimálny brzdný tlak potrebný na zabránenie zablokovaniu kolies a zároveň tak účinné brzdenie.

Brzdový pedál v aute

Proces modulácie prebieha v sérii rýchlych pulzácií, ktoré môže vodič pociťovať ako tzv. kopanie brzdového pedálu (pulzujúci pocit). Netreba sa toho zľaknúť, tieto pulzácie sú normálnou súčasťou činnosti ABS a naznačujú, že protiblokovací brzdový systém funguje správne.

Výhody systému ABS

Mokrá vozovka

Protiblokovací brzdový systém ponúka niekoľko výhod, vrátane:

  • Lepšie ovládanie: Tým, že ABS zabraňuje zablokovaniu kolies, umožňuje vodičovi udržať kontrolu nad riadením počas prudkého brzdenia, čo môže zabrániť kolízií či strate kontroly nad vozidlom.

  • Kratšia brzdná dráha: Protiblokovací brzdový systém pomáha skrátiť brzdnú dráhu na mokrom alebo klzkom povrchu tým, že zabráni zablokovaniu kolies a udrží trakciu.

  • Znížené riziko šmyku: Moduláciou brzdného tlaku znižuje ABS pravdepodobnosť šmyku pri náhlom alebo prudkom brzdení.

  • Lepšia stabilita vozidla: ABS pomáha udržiavať stabilitu vozidla pri brzdení, čo sa zíde najmä v núdzových situáciách alebo pri jazde na klzkom povrchu.

Obmedzenia systému ABS

Kontrolky na prístrojovej doske

Zatiaľ čo ABS poskytuje významné bezpečnostné výhody, nie je bez obmedzení. Vodiči by si mali uvedomiť, že ABS nie vždy vedie ku kratšej brzdnej dráhe, najmä na sypkých alebo nerovných povrchoch, ako je štrk alebo sneh.

Okrem toho protiblokovací brzdový systém nedokáže kompenzovať zlé jazdné návyky alebo nebezpečnú rýchlosť. Vodič by mal vždy dodržiavať bezpečnú vzdialenosť, jazdiť primeranou rýchlosťou a byť opatrný v nepriaznivých poveternostných podmienkach.

Kontrola trakcie a ESC

Zatiaľ čo protiblokovací brzdový systém sa primárne zameriava na zabránenie zablokovaniu kolies pri brzdení, moderné vozidlá často obsahujú dodatočné bezpečnostné systémy, ako je kontrola trakcie a elektronická kontrola stability (ESC). Tieto systémy spolupracujú s ABS a poskytujú tak dodatočné zvýšenie bezpečnosti a stability vozidla.

Kontrola trakcie pomáha predchádzať pretáčaniu kolies pri akcelerácii, najmä na klzkom povrchu. Keď systém zaznamená stratu trakcie, zníži výkon motora alebo pribrzdí prešmykujúce kolesá, čím pomôže vozidlu udržať priľnavosť a vyhnúť sa šmyku. Kontrola trakcie sa preto hodí pri jazde v mokrých, zľadovatených alebo zasnežených podmienkach.

Cesta v horách

Elektronická kontrola stability (ESC) monitoruje smer vozidla a porovnáva ho so zamýšľaným smerom vodiča, ako ukazuje uhol natočenia volantu. Ak systém zistí nezrovnalosť medzi týmito dvoma parametrami, začne brzdiť jednotlivé kolesá alebo znižovať výkon motora, aby sa vozidlo vrátilo na zamýšľanú dráhu.

Systém ESC sa teda hodí v prípade keď vozidlu hrozí šmyk alebo prevrátenie, napríklad pri náhlych vyhýbacích manévroch alebo pri prejazde zákrutami pri vysokých rýchlostiach.

Prečo je ABS v F1 zakázaný?

Zaujímavosťou, ktorú si možno nevedel o systéme ABS, je jeho zákaz v pretekoch Formuly 1. Začiatkom deväťdesiatych rokov niekoľko tímov Formuly 1 experimentovalo so systémami ABS vo svojich pretekárskych autách s cieľom získať konkurenčnú výhodu na trati.

Obavy zo zvýšenej zložitosti a hmotnosti automobilov, ako aj z potenciálu nespravodlivých výhod však viedli Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA) k zákazu ABS vo Formule 1 v roku 1993. Zákaz platí dodnes a týka sa aj kontroly trakcie.

Riadenie vozidla vybaveného týmito systémami totiž podľa federácie vyžaduje menej zručnosti. Tento zákaz je však ukážkou toho, že vo svete motoristického športu je výkon prednejší pred bezpečnosťou.

FAQ - Otázky a odpovede o ABS

Skracuje systém ABS brzdnú dráhu za každých podmienok?

Odpoveď: Zatiaľ čo protiblokovací brzdový systém môže pomôcť skrátiť brzdnú dráhu na mokrom alebo klzkom povrchu, nemusí vždy viesť k skráteniu brzdnej dráhy na sypkých alebo nerovných povrchoch, ako je štrk či sneh. Primárnou funkciou ABS je zabrániť zablokovaniu kolies a udržať kontrolu nad riadením počas prudkého brzdenia.

Môžem stále používať brzdy, ak svieti kontrolka ABS?

Kontrolka ABS
Kontrolka ABS / © Martin Milo, All rights reserved.

Odpoveď: Ak sa rozsvieti výstražná kontrolka ABS, zvyčajne to znamená problém so systémom. Vo väčšine prípadov však bude klasický brzdový systém vozidla stále fungovať, vďaka čomu dokážeš bezpečne zastaviť vozidlo.

Tento systém je jedným z hlavných prvkov bezpečnosti, a preto je nevyhnutné problém čo najskôr opraviť.

Môže ABS spôsobiť kopanie brzdového pedálu?

Odpoveď: Áno, keď protiblokovací brzdový systém aktívne bráni zablokovaniu kolies, rýchlo moduluje brzdný tlak, čo môže spôsobiť kopanie brzdového pedála (pocit pulzovania). Je to normálna súčasť činnosti systému ABS a signalizuje, že funguje správne.

Je možné dodatočne namontovať ABS na staršie vozidlo, ktoré ho nemá?

Odpoveď: Dodatočná montáž ABS na vozidlo, ktoré ním pôvodne nebolo vybavené, môže byť zložitý a nákladný proces, ktorý často zahŕňa značné úpravy brzdového systému a inštaláciu ďalších komponentov. Aj keď je to technicky možné, vo všeobecnosti sa to neodporúča kvôli nákladom, zložitosti a možných komplikácií počas procesu montáže.

Záver

Na záver možno povedať, že protiblokovací brzdový systém je základným bezpečnostným prvkom moderných vozidiel, ktorý zlepšuje ovládanie riadenia a znižuje riziko šmyku či straty kontroly nad vozidlom.

Rozdiel medzi zapnutým a vypnutým ABS