AUTORIDE

Štart stop systém: Ako funguje a aké sú jeho výhody a nevýhody?

Štart-stop
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Štart stop systém sa dnes nachádza v takmer všetkých nových automobiloch. Štart stop systém dokáže automaticky vypnúť motor vždy, keď automobil zastaví a nachádza sa v kľudovom režime.

Vďaka vypínaniu motora má tento systém šetriť palivo, ale aj znižovať množstvo emisií. Aká je však pravda? Ku všetkému sa postupne dostaneme.

Obsah

História Štart stop systému v skratke:

Úplné prvé zariadenie, ktoré fungovalo na podobnom princípe ako štart stop systém vyvinula automobilka Toyota v roku 1964. O niečo neskôr prišla automobilka Fiat s podobným systémom, ktorý pomenovala City matic a v deväťdesiatych rokoch prišiel tento systém do Volkswagenu Golf Mk3 Ecomatic.

Masívne sa však štart stop systém v automobiloch začal nasadzovať až s príchodom emisnej normy Euro 5.

Štart stop systém dnes:

Ako som už spomínal, štart stop systém dokáže automaticky vypnúť motor v prípade, keď vozidlo zastaví a nachádza sa v kľudovom režime (zaradený neutrál a vyšliapnutý spojkový pedál).

Pokiaľ štart stop systém vypne motor a vodič chce ďalej pokračovať v jazde, stačí jednoducho stlačiť spojkový pedál a motor sa automaticky naštartuje. Automobily vybavené štart stop systémom majú špeciálny štartér, ktorý má výkonnejší elektromotor, tichší chod a jeho živostnosť by mala byť výrazne vyššia ako životnosť klasického štartéru.

Pre správnu funkciu tohoto systému je však okrem špeciálneho štartéra za potreby aj niekoľko čidiel a snímačov, ktoré kontrolujú, či motor pracuje naprázdno, či sa kolesá automobilu nehýbu a či má akumulátor dostatok energie na opätovné naštartovanie motora.

Pokiaľ sú všetky tieto podmienky splnené, motor sa vypne. Po stlačení spojky sa však motor potichu naštartuje a vodič môže opäť pokračovať v jazde.

Výhody štart stop systému:

Výhodou tohoto systému je zníženie spotreby paliva a produkcie emisií. Najviac sa však tieto výhody prejavia pri jazde v hustej mestskej premávke a pri státí v kolónach.

Výrobcovia automobilov, ktoré sú vybavené systémom štart stop udávajú zníženie spotreby paliva približne o 10% v závislosti od typu vozidla a motorizácie.

Treba však dodať, že aj napriek udávanej zníženej spotrebe paliva, nie je štart stop systém veľmi obľúbený a tak ho veľa šoférov vypína ihneď po každom naštartovaní auta.

Nevýhody štart stop systému:

Spomínané výhody štart stop systému sú veľmi diskutabilné, pretože sú založené čisto na prevádzke auta v mestskom prostredí, či kolónach, kedy motor dlho beží na prázdno, a to navyše vtedy, keď je motor správne zohriaty na svoju prevádzkovú teplotu. Systém štart stop totiž nebýva vždy správne vyladený a tak vypína motor aj v prípade, ak je motor studený. Otázna je aj životnosť štartéru a akumulátora, ktorá sa pri využívaní tohoto systému výrazne skracuje.

Okrem toho má štart stop systém dopad aj na komfort posádky automobilu, pretože pokiaľ motor neberží, nefunguje ani kompresor klimatizácie, čo môže byť v horúcich dňoch veľmi nepríjemné. Systém štart stop taktiež zhoršuje plynulosť premávky, pretože motor potrebuje nejaký čas na naštartovanie ešte pred tým, ako sa pohne z miesta.

Predĺženie času, kedy môže vodič vyštartovať z miesta však môže viesť k nebezpečným situáciám, a to najmä vtedy, ak sa snažíš výjsť z vedľajšej cesty na hlavú cestu po ktorej sa blíži ďalší automobil.

Posledným a asi najdôležitejším dôvodom, prečo je štart stop systém tak veľmi zatracovaný, je fakt, že v reálnej premávke potvrdí, že úspora paliva je len minimálna a v prípade krátkych jázd v chladnom počasí, kedy štart stop systém vypína studený motor, je spotreba paliva ešte väčšia.

Pozri si krátku videoukážku, ako funguje štart stop systém: