AUTORIDE

Spoznaj poruchu motora podľa typického zvuku

Motor
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Existujú poruchy, ktoré nedokáže len tak bez vybavenia odhaliť ani skúsený motorista. Sú tu však aj také poruchy, ktoré je možné odhaliť včas, a to bez akéhokoľvek vybavenia.

Stačiť ti budú jednoducho len tvoje zmysly, teda presnejšie jeden, ktorým je tvoj sluch.

Obsah

Úvod

Niektoré z porúch automobilov sa totiž prejavujú tak jasnými príznakmi, že ich odhalí bez väčších problémov aj laik. Výhodu majú tiež šoféri, ktorí svoj automobil veľmi dobre poznajú, vedia ako sa správa a tak si dokážu skôr všimnúť, keď odrazu s automobilom nie je niečo v poriadku. Pokiaľ sa však vyznáš v tom, ktorý komponent ohlasuje svoju poruchu konkrétnym zvukom, určite sa nestratíš ani pri kúpe ojazdeného (neznámeho) auta.

Mať napočúvané rôzne rušivé zvuky z automobilu teda má svoje výhody. Práve pomocou sluchu je totiž možné odhaliť nespočetne veľké množstvo porúch a problémov, ktoré sú častokrát ešte len v zárodku. Tieto poruchy je teda možné odhaliť dokonca skôr, než by mohli negatívne ovplyvniť jazdné vlastnosti, spotrebu, výkon a iné parametre automobilu alebo negatívne poškodiť iné časti a komponenty vozidla.

Keďže sa automobil skladá z nespočetne veľkého množstva komponentov, ktoré môžu na svoju poruchu poukazovať rôznými zvukmi, rozhodli sme sa, že na túto tému pripravíme sériu štyroch článkov. V každom z týchto článkov si posvietime na určitú časť automobilu a na jej komponenty, ktoré môžu na svoju poruchu upozorňovať rôznymi zvukmi.

V dnešnom článku sa pozrieme na najdôležitejšiu časť automobilu a teda na jeho motor a pohonné ústrojenstvo.

Spoznáš poruchu motora a celého hnacieho ústrojenstva podľa jej typického zvuku?

Klepotavý zvuk motora:

Možná príčina - Vôľa v ložiskách kľukového hriadeľa.

Riešenie - Výmena ložísk.

Hrkotavý zvuk počuteľný pri zošliapnutí spojkového pedálu:

Možná príčina - Poškodené vypínacie ložisko spojky.

Riešenie - Pokiaľ sa tento problém potvrdí, je potrebná výmena tohoto ložiska.

Zvoniaca, cvrlikajúca spojka, ktorú možno počuť iba pri voľnobehu:

Možná príčina - Prasknuté pružiny lamely spojky.

Riešenie - Výmena poškodenej lamely, prípadne celej spojky.

Klepanie na voľnobehu:

Možná príčina - Opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník.

Riešenie - Ak sa toto klepanie ozýva len za studena, nie je výmena zotrvačníka akútna, respektíve nemusí sa vymeniť okamžite. Avšak v prípade, že sa dvojhmotný zotrvačník prejavuje takýmto akustickým problémom trvalo pri akýchkoľvek podmienkach, jeho výmena je potrebná.

Hrkotavý zvuk z prevodovky počuteľný na voľnobehu:

Možná príčina - Voľa v ozubení prevodovky.

Riešenie - Tieto zvuky súvisia s toleranciu jednotlivých dielov a sú vo väčšine prípadov neškodné.

Hučanie z prevodovky počuteľné len počas jazdy:

Možná príčina - Opotrebované ložiská v prevodovke či rozvodovke.

Riešenie - Výmena poškodených dielov.

Kovovo znejúce klepotanie od motora krátko po naštartovaní:

Možná príčina - Hydraulické zdvíhadlá ventilov s nedostatočným tlakom oleja.

Riešenie - Nie je potrebné, ak tento zvuk po niekoľkých sekundách od naštartovania zmizne. Ak však kovové klepotanie pretrváva po dlhšiu dobu, bude pravdepodobne poškodené niektoré zvíhadlo, čo znamená, že je potrebná jeho výmena.

Buchotavé zvuky počuteľné a citeľné pri zmene zaťaženia motora (akcelerácia/decelerácia):

Možné príčiny - Uvoľnené či opotrebované uloženie motora.

Riešenie - V tomto prípade je potrebné pritiahnuť alebo vymeniť poškodené uloženie motora.

Z motora sa ozývajú chrastiace zvuky:

Možná príčina - Vôľa rozvodovej reťaze či zlý napínak rozvodovej reťaze.

Riešenie - Výmena celej rozvodovej sady poprípade len napináku rozvodovej reťaze.

Bzučanie, šumenie po zapnutí zapaľovania:

Možná príčina - Pracovný zvuk palivového čerpadla alebo opotrebovanie palivového čerpadla.

Riešenie - Ak tento akustický prejav palivového čerpadla počuť len niekoľko sekúnd po zapnutí zapaľovania, jedná sa o bežný prejav. Avšak v prípade, ak je tento zvuk veľmi výrazný a palivové čerpadlo je počuť neustále, pričom sa to nepriaznivo prejavuje na chode motora, je takmer isté, že je palivové čerpadlo na konci svojej životnosti.

Záver

Samozrejme existuje nespočetne veľa ďalších porúch motora a jeho komponentov, ktoré sa prejavujú podobnými akustickými či inými prejavmi. Toto sú však jedny z najčastejších porúch, ktoré je možné odhaliť pomocou sluchu.

V nasledujúcom článku si posvietime na niekoľko porúch komponentov podvozku a bŕzd, ktoré je taktiež možné odhaliť bez akéhokoľvek vybavenia, len pomocou sluchu.