AUTORIDE

Porsche 911 Turbo (993): Nemecká legenda 90-tych rokov

Porsche 911 Turbo (993)
Zaujímavosti
Publikoval Denis  

Porsche 911 Turbo (993) je jeden z najznámejších a dovolím si tvrdiť, že aj jeden z najkrajších modelov značky Porsche. Okrem toho sa však jedná aj o najsilnejší model 911-stky série 993 až na verziu GT2, čo je však kapitola sama o sebe. Porsche 911 (993) je taktiež posledným modelom značky Porsche, ktorý bol vybavený motorom chladeným vzduchom.

Porsche 911 Turbo (993) je nástupca modelu 964 a vyrábalo od roku 1995 až do roku 1998. Typickým poznávacím znakom modelu 911 Turbo (993) bol obrovský zadný spojler umiestnený na kryte motorového priestoru. Tento spojler mal za úlohu dopomáhať pomocou prítlaku stabilite automobilu pri vysokých rýchlostiach, no okrem toho mal aj dopomáhať dopravovať čo najväčšie množstvo prúdiaceho vzduchu k dvom prídavným chladičom, ktoré boli umiestnené priamo pod týmto spojlerom, pričom vybavená nimi bola iba verzia Turbo. Pri klasických verziách modelu 911 totiž v motorovom priestore nebol pre prídavné chladiče dostatok miesta.

Porsche 911 Turbo (993) je vybavené permanentným pohonom všetkých kolies a vzduchom chladeným šesťvalcovým boxerom o objeme 3600 cm3 s dvoma turbodúchadlami (jedným pre každú radu valcov) a medzichladičom. Motor dodával 911-tke nadpriemernú dynamiku a disponoval výkonom 300 kW / 408 PS a krútiacim momentom až 560 Nm. Verzia 911 Turbo taktiež dostala novú 6-stupňovú manuálnu prevodovku, ktorou klasické verzie 911-stky vybavené neboli.

Všetky tieto veľmi zaujímavé parametre v kombinácii s pomerne nízkou hmotnosťou automobilu (1500 kg) zabezečili 911-stke Turbo zrýchlenie z 0 na 100 km/h za krásnych 4,5 sekúnd, pričom jeho maximálna rýchlosť činila 290 km/h. Zákazkové verzie označované ako WLS1 a WLS2 však disponovali ešte väčšími výkonmi 430PS a 450PS, a boli zároveň základom pre najvýkonnejšiu verziu GT2.

Porsche 911 Turbo S (993):

Najagresívnejším modelom Porsche 911 Turbo (993) bola verzia označovaná ako Turbo S, ktorá sa začala vyrábať v roku 1997. Táto verzia mala výkon 331 kW / 450 koní, no okrem toho mala aj zníženú hmotnosť z 1500 kg na 1456 kg vďaka čomu sa dosiahla veľmi zaujímavý pomer výkonu k hmotnosti (1 kW na 4,4 kg). Len pre porovnanie Bugatti Veyron má pomer výkonu k hmotnosti 1kW na 3,9 kg.

V oddelení Porsche Exclussive vzniklo v roku 1995 14 kusov 911-Stky v karosárskej verzii kabriolet, ktoré boli poháňané turbomotorom z predošlého modelu 911 (964). Karoséria tohoto modelu bola rovnaká ako pri pri klasickej 993, no na zadnej časti auta sa vynímal rovnaký veľký spojler ako na verzii Turbo.

Generácia 993 modelu 911 ukončila éru vzduchom chladených motorov Porsche, pretože motory nedokázali plniť prísne emisné normy a ich výkon bol taktiež znižovaný neustále zopnutými vrtuľami chladiaceho systému.

Porsche 911 Turbo (993) sa nám vďaka svojím výborným jazdným vlastnostiam, vysokému výkonu a prekrásnemu dizajnu vrylo do pamäti a navždy v nej aj ostane, v nemalej miere aj preto, že jeho odchodom zmizli spod kapoty 911-stky aj vzduchom chladené motory.