Motor s valcami do U: Vedel si o aký typ motora ide?
Motor s valcami do U, tiež nazývaný ako motor s rovnobežnými valcami, je typ dvojvalcového alebo dvojradového dvoj-hriadeľového piestového spaľovacieho motora.
Pri tomto motore sú roviny radov valcov rovnobežné a dva kľukové hriadele sú vzájomne prepojené pomocou ozubeného kolesa alebo reťaze. Priečny rez tohoto motora tvorí písmeno U rovnako ako pri vidlicovom motore písmeno V, od čoho je odvodený aj názov - motor s valcami do U.
Obsah
Konštrukcia motora s valcami do U
Motor s valcami do U je skonštruovaný z dvoch radových motorov, ktorých kľukové hriadele spája ozubené koleso alebo reťaz. Jedná sa o podobné spojenie dvoch motorov ako pri motore s valcami do H, ktorý však nie je tvorený dvoma radovými motormi, ale dvoma plochými motormi (BOXER).
Konfigurácia motora s valcami do U je však len veľmi málo využívaná, pretože za tento motor existuje lepšia náhrada, ktorou je vidlicový motor. Ten je totiž v porovnaní s motorom, ktorého rady valcov pripomínajú písmeno U, podstatne ľahší kvôli absencii jedného kľukového hriadeľa.
Vidlicový motor alebo tiež sen mnohých motoristov. Vieš o ňom všetko?
Hlavným dôvodom vývoja motora s valcami do U bola schopnosť zdielať rovnaké komponenty s radovými motormi.
Benzínový motor s valcami do U
Úplne prvý prototyp tohoto motora bol navrhnutý v roku 1916. Motor mal byť zložený z dvoch štvorvalcových motorov značky Daimler označovaných ako Silent Knight. Každý z týchto motorov samostatne dodával 105 koní a spolu mali tvoriť jeden motor s valcami do U, ktorý mal poháňať tank. Motor ani tank však nikdy nebol zostrojený.
Prvý motor U, o ktorom je známe, že bol zostrojený, bol 16-valec o objeme 24,3 litra označovaný ako Bugatti U-16. Tento motor bol zostrojený počas prvej svetovej vojny v roku 1916.
Zdvihový objem: Čo to je a čo určuje?
V roku 1925 však prišiel Fiat s ďalším motorom s valcami do U. Tentokrát však išlo o podstatne menší motor o objeme 1,5 litra, ktorý bol nasadený do závodného automobilu označovaného ako typ 806, určeného na závody Grand Prix. Tento motor bol zložený z dvoch 6-valcových blokov, pričom každý blok mal objem 750 cm3.
Motor bol preplňovaný kompresorom, ktorý poháňal pravý kľukový hriadeľ. Ľavý kľukový hriadeľ zas poháňal vodné čerpadlo. 16-valcový motor od Fiatu o objeme 1,5 litra dodával výkon 187 koní pri 8500 ot/min.
Dieselový motor s valcami do U
Dieselové motory U boli používané hlavne ako pohonné jednotky lodí, lokomotív a tankov. Napríklad jeden dieselový motor U poháňal známy americký tank M4A2 Sherman.
Ten bol vybavený 12-valcovým motorom, ktorého každá rada valcov mala objem 6965 cm3. Motor dosahoval výkon 410 koní pri 2900 ot/min.
Konfigurácie motora s valcami do U
Tento motor, rovnako ako aj iné motory, môže byť skonštruovaný v rôznych verziách. Povedzme si niečo o tých najznámejších.
1. Štvorcový štvorvalcový motor s valcami do U
Táto konfigurácia U motora je vybavená dvoma valcami, na každej strane. Motor teda tvorí kocku, vďaka čomu je veľmi kompaktný. Veľkou slabinou tohoto motora však bolo vzduchové chladenie, ktoré nestačilo dostatočne chladiť zadnú dvojicu valcov, následkom čoho sa motor prehrieval.
Motor chladený kvapalinou: Ako funguje chladenie kvapalinou?
Táto konfigurácia U motora bola použitá na motocykli Ariel Square Four v rokoch 1931 až 1959. Rovnaký dizajn U motora používali aj pretekárske motocykle značky Suzuki, ktoré však boli vybavené kvapalinovým chladením.
2. Tandemový Twin motor s valcami do U
Ide o dvojvalcový motor, ktorý má dva rady valcov a dva kľukové hriadele, jeden pre každý valec. Tento dizajn motora používala napríklad značka Kawasaki v závodných motorkách v rokoch 1975 až 1982.