AUTORIDE

McLaren F1: Najrýchlejší cestný automobil 90-tych rokov

McLaren F1
Zaujímavosti
Publikoval Denis  

McLaren F1 je jeden z najšialenejších automobilov 90-tych rokov. Ide o auto ktoré vo svojej dobe vládlo rýchlosti na cestách. V tej dobe totiž neexistoval žiaden iný automobil, ktorý by sa svojou maximálnou rýchlosťou dokázal tomuto superšportiaku vyrovnať. V roku 1998 totiž McLaren F1 stanovil rekord ako najrýchlejší cestný automobil na svete, keď dosiahol rýchlosť 391 km/h. Dokonca ešte aj v roku 2011 bol McLaren F1 stále najrýchlejším nepreplňovaným automobilom na svete. Poďme si teda povedať niečo o najrýchlejšom automobile 90-tych rokov.

McLaren F1 je superšportový automobil, ktorý bol navrhnutý a vyrábaný firmou McLaren v rokoch 1992 až 1998. Tento automobil však nebol zostrojený len na jazdu po okruhoch ako si mnohí ľudia myslia. Práve naopak, išlo o to vytvoriť šialené auto, ktoré by bolo výkonné, ľahké, spoľahlivé, odolné a vhodné aj do bežnej premávky. Možno si myslíš, že skombinovať všetky tieto podmienky nie je možné, no McLarenu sa to podarilo a práve model F1 je toho dôkazom.

Obsah

McLaren F1 je trojmiestne, dvojdverové kupé, vybavené atmosférickým vidlicovým dvanásťvalcom (V12) s variabilným časovaním ventilov, ktorý dosahuje výkon 468 kW a maximálny krútiaci moment 651 Nm pri 5600 ot/min. Tento motor však nevzišiel z výrobnej linky McLarenu, ale BMW a nesie označenie S70/2. Blok motora a hlava valcov sú vyrobené z hliníkovej zliatiny. Motor je vybavený štyrmi vačkovými hriadeľmi a rozvodom DOHC, ktorý je poháňaný rozvodovou reťazou.

Maximálne otáčky motora sú kvôli životnosti obmedzené na 7500 ot/min a maximálna rýchlosť na 372 km/h. Rekord v najvyššej dosiahnutej rýchlosti však bol dosiahnutý s vypnutým obmedzovačom pri 8300 ot/min, pričom ako som už spomínal McLaren F1 dosiahol rýchlosť 391 km/h.

Atmosférický vidlicový dvanásťvalec je spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a trojlamelovou karbónovou spojkou, uloženou v hliníkovej skrini. Z hliníku je však aj zotrvačník, ktorého rozmery a hmotnosť minimalizované tak, aby bol zabezpečený čo najlepší prenos krútiaceho momentu. Vďaka tomu je umožnené rýchlejšie radenie prevodových stupňov a zabezpečená lepšia odozva na plynový pedál.

Brzdy:

McLaren F1 je vybavený kotúčovými brzdami bez asistenčných systémov. Všetky brzdy pochádzajú od spoločnosti Brembo a sú chladené vzduchom. Brzdové strmene sú štvorpiestové a sú vyrobené z hliníku. Závodné modely McLarenu F1 sú však vybavené karbónovo keramickými brzdami.

Hmotnosť a vyváženie vozidla:

Najlepšie o tomto automobile hovorí podiel váhy k výkonu. McLaren F1 má 403 kW na jednu tonu hmotnosti, zatiaľ čo Ferrari Enzo má len 314 kW na jednu tonu, no a Bugatti Veyron 395 kW na jednu tonu. Už od počiatku bol vývoj McLarenu F1 zameraný hlavne na nízku hmotnosť a perfektné vyváženie automobilu. Hmotnosť celého automobilu je sústredená do stredu, vďaka čomu má McLaren F1 42% svojej hmotnosti vpredu a 58% hmotnosti vzadu.

Takéto rozloženie hmotnosti si však vyžadovalo množstvo manipulácií s umiestnením motora, sedadla vodiča a palivovej nádrže. Sedadlo vodiča tak nakoniec bolo umiestnené uprostred automobilu a sedadlá spolujazdcov zasa po stranách mierne vzadu. Motor je spolu s palivovou nádržou umiestnený vzadu za šoférom.

McLaren F1 je tiež prvým sériovo vyrábaným cestným automobilom, ktorý mal karosériu vyrobenú z laminátu, vystuženú uhlíkovými vláknami. Taktiež zavesenie kolies bolo vyrobené z hliníkových a horčíkových dielov pre čo najväčšiu úsporu hmotnosti. Vďaka všetkým týmto vylepšeniam dosahuje McLaren F1 pohotovostnú hmotnosť len 1138 kilogramov.

Táto veľmi nízka hmotnosť však nie je dosiahnutá na úkor komfortu. V interiéri McLarenu F1 totiž nájdeš napríklad klimatizáciu, elektricky vyhrievané spätné zrkadlá a bočné okná či centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, ale aj elektrické sťahovanie okien, rádio s CD meničom, stropné svetielko a lekárničku.

Výroba McLarenu F1:

V období, kedy sa McLaren F1 vyrábal, bolo vyrobených len 106 automobilov, z toho 69 štandardných cestných F1, 6 upravených na LM (24 hodín Le Mans), 3 modely vo verzii GT a 28 závodných modelov GTR. Výroba každého McLarenu F1 trvala približne 3,5 mesiaca a skončila v roku 1998.

Časy, kedy bol McLaren F1 špičkou medzi superšportovými automobilmi sú už dávno preč, no aj napriek tomu nemôžeme poprieť fakt, že by tento automobil aj dnes dokázal potrápiť väčšinu nových superšportiakov. Je to jednoducho úžasné auto, ktoré bolo vo svojej dobe neprekonateľné a práve preto si myslím, že by mal plagát Mclarenu F1, visieť nad posteľou každého milovníka automobilov z 90-tych rokov.