Logo Autoride.sk

BMW xDrive: Ako funguje pohon všetkých kolies?

Publikoval Denis -

BMW xDrive je inteligentný pohon kolies, ktorý prenáša a rozdeľuje silu motora na všetky štyri kolesá. Systém BMW xDrive poskytuje vysokú úroveň bezpečnosti, dynamiky a efektivity prenosu výkonu motora na kolesá a je teda skvelým pomocníkom pri jazde hlave po povrchu s horšou priľnavosťou (sneh, ľad, štrk, piesok).

Obsah

Narozdiel od ostatných systémov, ktoré zabezpečujú pohon všetkých štyroch kolies, BMW xDrive nemá stály pomer rozdelenia pohonu medzi prednú a zadnú nápravu automobilu. Systém BMW xDrive totiž dokáže variabilne meniť pomer sily rozdeľovanej na jednotlivé nápravy v priebehu zlomku sekundy, no okrem toho dokáže presmerovať všetok výkon motora aj na jednu nápravu.

Automobil vybavený systémom xDrive teda disponuje nielen vysokou mierou bezpečnosti, ale aj špičkovou trakciou, čo znamená, že sa výkon motora účinne premení na jazdnú dynamiku, zrýchlenie a pružnosť.

Základný pomer rozdelenia výkonu na nápravy pri systéme xDrive je za normálnych podmienok 40% na prednú nápravu a 60% na zadnú nápravu. Vďaka tomuto rozdeleniu výkonu nepríde majiteľ o typickú charakteristiku jazdy ako na automobile so zadným náhonom. Zadná náprava, pokiaľ to jazdná situácia dovoľuje, je vždy preferovanou poháňanou nápravou aj v prípade, ak je vozidlo vybavené systémom BMW xDrive.

Oproti klasickému systému Quattro so stálym rozdelením výkonu 50:50 má BMW s pohonom xDrive oveľa menší sklon k nedotáčavosti, a to najmä vďaka tomu, že preferovanou poháňanou nápravou je vždy zadná náprava.

Ako BMW xDrive funguje:


Systém BMW xDrive je ovládaný pomocou elektronicky riadenej viaclamelovej medzinápravovej spojky, ktorá mení distribúciu (rozdeľovanie) pohonu medzi obe nápravy. Rozdelenie výkonu medzi prednú a zadnú nápravu prebieha veľmi rýchlo a plynulo, takže si to šofér ani nevšimne. Oproti iným systémom však spojka nepripína zadnú nápravu k pohonu automobilu, ale práve naopak prednú nápravu.

Riadiaca elektronika pohonu všetkých kolies BMW xDrive spolupracuje so systémom DSC (Dynamic Stability Control) v preklade dynamická kontrola stability. Pomocou senzorov systému DSC dokáže systém xDrive eliminovať pretáčavosť a nedotáčavosť tým, že presmeruje viac výkonu na prednú, alebo zadnú nápravu. Výsledkom kombinácie systému DSC a pohonu kolies BMW xDrive je okrem iného aj zvýšenie aktívnej bezpečnosti automobilu.

Pohon BMW xDrive teda zlepšuje jazdnú dynamiku a je natoľko flexibilný, že ho môže využívať väčšina modelov BMW.

Pozri si krátku videoukážku ako funguje pohon všetkých kolies BMW xDrive:



motor
Všetko pre tvoje auto za dostupnú cenu
Diskusia: BMW xDrive: Ako funguje pohon všetkých kolies?
G