BMW xDrive: Ako funguje pohon všetkých kolies?
BMW xDrive je inteligentný pohon kolies, ktorý prenáša a rozdeľuje silu motora na všetky štyri kolesá. Systém BMW xDrive poskytuje vysokú úroveň bezpečnosti, dynamiky a efektivity prenosu výkonu motora na kolesá.
Je teda skvelým pomocníkom pri jazde hlave po povrchu s horšou priľnavosťou, ako je napríklad sneh, ľad, štrk či piesok.
Obsah
Aký je rozdiel medzi BMW xDrive a ostatnými 4x4 systémami?
Narozdiel od ostatných systémov, ktoré zabezpečujú pohon všetkých štyroch kolies, BMW xDrive nemá stály pomer rozdelenia pohonu medzi prednú a zadnú nápravu automobilu. Systém BMW xDrive totiž dokáže variabilne meniť pomer sily rozdeľovanej na jednotlivé nápravy v priebehu zlomku sekundy, no okrem toho dokáže presmerovať celý výkon motora aj na jednu nápravu.
Súvisiaci článok - Kontrolky pohonu všetkých kolies. Aký je rozdiel medzi 4x4 High, Low či Auto?
Automobil vybavený systémom xDrive teda disponuje nielen vysokou mierou bezpečnosti, ale aj špičkovou trakciou, čo znamená, že sa výkon motora účinne premení na jazdnú dynamiku, zrýchlenie a pružnosť.
BMW xDrive a pomer rozdelenia výkonu na nápravy
Základný pomer rozdelenia výkonu na nápravy pri systéme xDrive je za normálnych podmienok 40% na prednú nápravu a 60% na zadnú nápravu. Vďaka tomuto rozdeleniu výkonu nepríde majiteľ o typickú charakteristiku jazdy ako na automobile so zadným náhonom.
Zadná náprava, pokiaľ to jazdná situácia dovoľuje, je vždy preferovanou poháňanou nápravou aj v prípade, ak je vozidlo vybavené systémom BMW xDrive.
Výhody BMW xDrive oproti Audi Quattro
Oproti klasickému systému Quattro od Audi so stálym rozdelením výkonu 50:50 má BMW s pohonom xDrive oveľa menší sklon k nedotáčavosti, a to najmä vďaka tomu, že preferovanou poháňanou nápravou je vždy zadná náprava.
Elektronika systému BMW xDrive
Systém BMW xDrive je ovládaný pomocou elektronicky riadenej viaclamelovej medzinápravovej spojky, ktorá mení distribúciu (rozdeľovanie) pohonu medzi obe nápravy. Rozdelenie výkonu medzi prednú a zadnú nápravu prebieha veľmi rýchlo a plynulo, takže si to šofér ani nevšimne. Oproti iným systémom však spojka nepripína zadnú nápravu k pohonu automobilu, ale práve naopak prednú nápravu.
Riadiaca elektronika pohonu všetkých kolies BMW xDrive spolupracuje so systémom DSC (Dynamic Stability Control) v preklade dynamická kontrola stability. Pomocou senzorov systému DSC dokáže systém xDrive eliminovať pretáčavosť a nedotáčavosť tým, že presmeruje viac výkonu na prednú, alebo zadnú nápravu. Výsledkom kombinácie systému DSC a pohonu kolies BMW xDrive je okrem iného aj zvýšenie aktívnej bezpečnosti automobilu.
Pohon BMW xDrive teda zlepšuje jazdnú dynamiku a je natoľko flexibilný, že ho môže využívať väčšina modelov BMW.