Ako dosiahnuť, aby ti spojka vydržala čo najdlhšie?
Čo robiť pre to aby ti spojka vydržala čo najviac? Každé auto musí byť vybavené spojkou, ktorá prenáša výkon z motora do prevodovky. Najčastejšie používanou spojkou je takzvaná suchá trecia spojka. Suchá trecia spojka je zložená z troch častí, a to zotrvačníka a prítlačného kotúča medzi ktorými sa nachádza lamela, čiže trecí kotúč.
Poznáš ten pocit, keď sa vlečieš v kolóne, stojíš každých 10 metrov a prežívaš utrpenie?
Obsah
Spojka trpí viac než ty
Ak si myslíš že ten kto trpí najviac si ty, si na omyle. Spojka je v zápche extrémne namáhaná, vzniká tak trenie a samozrejme aj teplo. Aj keď materiál, z ktorého sa spojka vyrába, je veľmi odolný, na druhú stranu je dosť citlivý na teplotu. Pri klasickej jazde sa toto teplo odvetráva preč, avšak pri takomto posúvaní sa myším krokom to nie je možné.
Životnosť spojky
Životnosť spojky býva nastavená minimálne na 100 tisíc km, no v prípade, že ti takto dlho nevydrží, si vačšinou na vine ty sám. Najvačšej záťaži je spojka vystavená pri častom rozbiehaní sa, najmä do kopca a pri ťahaní iného vozidla. Platí pravidlo, aby si po každom preradení dal nohu zo spojky čo najrýchlejšie dole.
Spojka nie je opierka nohy
Taktiež nezabúdaj na to, že to nie je žiadna opierka nohy. Ďalším zlozvykom býva státie na semafore alebo križovatke so zaradeným rýchlostným stupňom a zošliapnutou spojkou.
Takéto nevhodné zaobchádzanie si vyberá svoju daň. Pri prehriatí či preťažení spojky je cítiť prenikavý zápach, ktorý však nemusí znamenať jej poškodenie. Ak je spojka skutočne poškodená, začne preklzovať. Jazda s takto poškodenou spojkou je nevhodná a odporúčam ti rýchlo navštíviť servis, inak sa môže stať že si to odnesie aj zotrvačník, v horšom prípade, ak sa jedná o ten dvojhmotný.
Výmena spojky
Samotná výmena spojky je dosť pracná a drahá záležitosť, ak sa k tomu pridá aj zotrvačník, pohroma je na svete. Verím, že po tomto článku sa vyvaruješ chybám, ktoré robí väčšina motoristov a spojka ti poslúži ešte dlhú dobu.