AUTORIDE

Quattro: Ako funguje pohon všetkých kolies?

Audi
Pod kapotou
Publikoval Denis, Martin  

Quattro je označenie systému pohonu všetkých kolies používané automobilkou Audi. Toto označenie teda nesú všetky modely automobily Audi, ktoré sú vybavené pohonom všetkých štyroch kolies.

Ako však funguje pohon všetkých kolies od Audi a prečo nie je Quattro ako Quattro? Na to si posvietime v dnešnom článku.

Obsah

História Audi Quattro v skratke:

Podnetom k vývoju automobilu s pohonom všetkých kolies bol pre automobilku Audi Volkswagen Iltis, čo bol vlastne terénný automobil, ktorý na zakázku Audi vyvíjala. Pri testovacích jazdách sa však zrodila myšlienka zabudovať pohon všetkých kolies aj do osobného automobilu.

V roku 1977 bola teda za účelom vývoja Audi 80 vybavená pohonom všetkých kolies z Volkswagenu Iltis. Vznikol teda akýsi prototyp, ktorý dostal označenie A1. Po rôznych sériach testov bol tento návrh schválený a výroba vozidiel s pohonom všetkých štyroch kolies sa mohla začať.

Úplne prvým sériovo vyrábaným automobilom značky Audi, ktorý bol vybavený pohonom všetkých kolies sa však stal až model Audi quattro v roku 1980. Tento model zožal takmer ihneď po svojom predstavení nesmierný úspech a tak sa označenie Quattro dodnes používa na všetkých modeloch značky Audi, ktoré sú týmto pohonom vybavené.

Ostatné automobilky Volkswagen koncernu však používajú odlišné označenia pre svoje 4WD automobily. Napríklad automobilka Volkswagen používala niekoľko názvov, ktoré označovali ich vozidlá vybavené pohonom všetkých kolies, a to napríklad názov Syncro či dodnes používaný názov 4Motion. Audi však používa pre svoje 4WD automobily vždy len jediné označenie, a to quattro.

Ako funguje Quattro, teda pohon všetkých kolies?

Pohon Quattro je trvalý pohon všetkých kolies s medzi-nápravovým diferenciálom, pričom výkon je rozdeľovaný medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50. Automobily vybavené týmto pohonom sa vyznačujú veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami najmä na klzkom, mokrom a nepevnom povrchu.

Naopak ich nevýhodou je vyššia spotreba paliva a o niečo horšie dynamické vlastnosti v porovnaní s automobilmi, ktoré sú vybavené pohonom len jednej nápravy.

Kompromis medzi pohonom všetkých kolies

Kompromisom medzi pohonom len jednej nápravy a pohonom všetkých kolies je však pohon jednej primárnej nápravy, využívajúci Haldex spojku, ktorá v prípade potreby prerozdelí výkon medzi prednú a zadnú nápravu tak, že pripája a odpája pohon zadnej nápravy.

Takýmto systémom sú vybavené aj niektoré automobily značky Audi, napríklad model TT, ale aj model A3. Aj tieto modely nesú rovnaké označenie, no mnohí ho nazývajú skôr fake quattro či falošné Quattro, pretože z technického hľadiska patrí toto označenie práve plnohodnotnému, stálemu pohonu všetkých kolies.

Výhody BMW xDrive oproti Audi Quattro

Oproti systému Quattro so stálym rozdelením výkonu 50:50 má BMW s pohonom xDrive oveľa menší sklon k nedotáčavosti, a to najmä vďaka tomu, že preferovanou poháňanou nápravou je vždy zadná náprava.

Čo je to "falošné" Quattro?

Aký je teda rozdiel medzi spomínaným Quattrom a falošným Quattrom? Automobil vybavený pravým systémom Quattro má motor aj prevodovku uloženú pozdĺžne. Výkon motora je prenášaný cez prevodovku na diferenciál, ktorý trvalo prerozdeľuje silu v pomere 50:50 na prednú a zadnú nápravu.

Pri systéme "fake quattro" (falošné quattro) je zas motor a prevodovka uložená priečne. Výkon motora primárne poháňa len prednú nápravu a zadná náprava sa pripojí pomocou Haldex spojky iba v prípade potreby či v núdzi.

V tomto prípade sa teda nejedná o pravý systém Quattro a tak ani jazdné vlastnosti automobilu nezodpovedajú tým, ktorými disponuje automobil vybavený stálym pohonom všetkých kolies Quattro.

Video znázorňujúce ako funguje pohon všetkých kolies Quattro